שיפור ההישגים במתמטיקה ברמת חמש יחידות
תוכנית התערבות חדשה תפעל בשני בתי ספר על מנת לצמצם את שיעור הנשירה של תלמידי 5 יחידות מתמטיקה בשיתוף עם מתנדבי יחידה 8200, חברת ההייטק SCKipio ויואל גבע
תוכנית התערבות חדשה תפעל בשני בתי ספר על מנת לצמצם את שיעור הנשירה של תלמידי 5 יחידות מתמטיקה בשיתוף עם מתנדבי יחידה 8200, חברת ההייטק SCKipio ויואל גבע
הלימודים במגמת המתמטיקה לבגרות בחמש יחידות לימוד מהווים אתגר ותלמידים רבים נושרים ממנה במהלך שנות לימודיהם בבית הספר התיכון. הקושי להתמיד בלימודי מתמטיקה במתכונת מורחבת מורגש ביתר שאת באזורי הפריפריה, שבהם תלמידים רבים מגיעים לתיכון עם בסיס חלש יותר במתמטיקה, הערכה עצמית וביטחון עצמי נמוכים יותר, ויכולת כלכלית מוגבלת של הוריהם להשלים את החסר באמצעות שיעורים פרטיים. חלק מבתי הספר אף מתלבטים אם יש מקום לקיים מגמה מורחבת במתמטיקה, והמורים אינם משוכנעים שתלמידיהם מסוגלים להתמודד עם הרמה הנדרשת במגמה זו.
תובנות בחינוך היא עמותה חדשה שנוסדה על ידי ד"ר יוסי ורדי, יזם ההייטק, כדי לתמוך בכמה מבתי הספר המורכבים ביותר בפריפריה החברתית של ישראל ולסייע להם לשפר את ביצועיהם. תובנות בחינוך מגייסת מתנדבים ותרומות ומקימה ועדות היגוי בבתי ספר אלה כדי לסייע למנהלים על ידי הקמתה של רשת תמיכה. העמותה עוסקת בנושאים רבים שהמנהלים מגדירים אותם כחשובים, החל מבניית חדרי אוכל, מתקני ספורט ומעבדות, עבור בקיום פעילויות העשרה אחרי שעות הלימודים וכלה בתמיכה פדגוגית בתוך הכיתות. מנהלת העמותה היא קארן טל, לשעבר מנהלת בית הספר ביאליק-רוגוזין בתל אביב, הממלאת בהתנדבות גם את תפקיד יו"ר ועדת הבחירה של פרס טראמפ להוראה איכותית.
בדיונים בין יוסי ורדי, קארן טל ונציגי הקרן, עסקנו בשאיפתנו המשותפת לצרף את תובנות בחינוך למאמץ המושקע בהגברת המצוינות בקרב מורים ותלמידים במקצועות המדעים והמתמטיקה. יעד זה נראה בתחילה מרוחק ובלתי מציאותי עבור אותם בתי ספר שבהם תובנות בחינוך מתמקדת. קארן טל ביקשה להשהות את יישום הרעיון עד אשר רכיבים נוספים של התכנית שך תובנות בחינוך ייושמו. רק כעבור שנים אחדות חזרה טל עם תכנית ראשונית שאותה היא עומדת כעת ליישם באופן ניסיוני בשניים מבתי הספר, ובמסגרתה יקבלו התלמידים תגבור בלימודים ותמיכה רגשית במטרה להפחית את שיעור הנשירה ממגמת המתמטיקה בחמש יחידות לימוד.
בתי הספר "הרצוג" ו"עתידים" בחולון הם שני בתי הספר שבהם עמותת תובנות בחינוך מציעה ליישם את התכנית. בשני בתי ספר אלה יש שיעור נשירה גבוה של תלמידים ממגמת המתמטיקה בחמש יחידות לימוד בכיתה י', וכתוצאה מכך מספר התלמידים במגמה זו בסיום כיתה י"ב נמוך ביותר. בבית הספר "עתידים," למשל, מתוך 20 תלמידים בכיתת המתמטיקה, רק 7 ניגשו לבחינות הבגרות ב- 2013. באותה שנה, בבית הספר "הרצוג" ניגשו לבחינות הבגרות רק 7 תלמידים מתוך 44 בתחילת כיתה י'.
מטרת התכנית התלת-שנתית היא להעצים את המורים, לתגבר את התלמידים ולאפשר לימודים בקבוצות קטנות יותר. לפי הצעתה של תובנות בחינוך, יואל גבע, מייסד בית הספר הפרטי המוביל בישראל בהכנה לבחינות הפסיכומטריות ולבחינות הבגרות, ינחה בהתנדבות השתלמות בית-ספרית למורים למתמטיקה. הצוות שלו ייפגש עם המורים אחת לשבוע, יצפה בשיעוריהם, ייתן למורים משוב אישי, יסייע בתכנון הסילבוס ובהוראה. התלמידים יחולקו לקבוצות לימוד קטנות על ידי הוספת מורה נוסף לכל כיתה, כדי להעמיק את הידע שלהם במתמטיקה ולחזק את המוטיבציה שלהם ללמוד. שיעורי עזר נוספים יינתנו על ידי מתנדבים מיחידה 8200 ומחברת ההייטק SCKipio.
השאיפה היא ש-80% מתלמידי המחזור המתחיל את לימודיו במתמטיקה בחמש יחידות ב- 2013 ישלימו את חוק לימודיהם במגמה זו ויעברו את בחינות הבגרות ב- 2014 וב-2015. אם כך יהיה, יוכפל מספר התלמידים העוברים בהצלחה את בחינת הבגרות במתמטיקה בחמש יחידות בכל אחד משני בתי הספר.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 103