שילוב משימות חשיבה מתמטית מסדר גבוה בכיתות מופת
הצלחת התוכנית תימדד בכלי דיאגנוסטי, שיעריך את ההישגים, במטרה שלפחות 80% מהתלמידים יעברו בהצלחה את מבחני פיז"ה במתמטיקה ברמות 5-6
הצלחת התוכנית תימדד בכלי דיאגנוסטי, שיעריך את ההישגים, במטרה שלפחות 80% מהתלמידים יעברו בהצלחה את מבחני פיז"ה במתמטיקה ברמות 5-6
תוצאות מבחני פיז"ה להערכת תלמידים משנת 2018 חשפו שרק 8.8% מתלמידי ישראל בגיל 15 עמדו בדרישות המבחן למצוינות. שיעור התלמידים הלומדים במסלולי מצוינות במתמטיקה בחטיבות הביניים בישראל גבוה מזה, אך נראה כי תוכנית הלימודים וההוראה מכוונות לשליטה בתהליכים ולטכניקה. רק קומץ מתוכניות מצוינות מיוחדות, המוצעות לכ-15% מהתלמידים, מציעות שעות נוספות, ולכן הן בעלות פוטנציאל לחשיפת התלמידים ללימודי מתמטיקה יישומית. אך נראה כי על פי רוב, הן מתמקדות בהעשרה או בהאצת הלמידה, ולא ביישום.
אחת מתוכניות המצוינות הללו היא 'תוכנית מופת'. ארגון 'מופת' נוסד בשנת 1997 כארגון ללא מטרות רווח, על ידי מחנכים ומדענים, שעלו לישראל מברית המועצות לשעבר במהלך שנות התשעים של המאה הקודמת. מטרתו הייתה לטפח מצוינות במתמטיקה, בפיזיקה ובמדעי המחשב, בתחילה בקרב ילדי עולים חדשים, ואחר כך בקרב כלל תלמידי ישראל. כיום, התוכנית פועלת ברחבי הארץ ב-142 בתי ספר, בהם פועלות 700 כיתות מצוינות, המונות 20,000 תלמידים. כל בית ספר, הפותח כיתת מצוינות של 'מופת' בחטיבת הביניים, מקבל תוספת של שש שעות שבועיות. שעתיים מתוכן מוקדשות ללימודי מתמטיקה. בשעות אלה, 350 מורי המתמטיקה מלמדים על פי תוכנית לימודים ייעודית, שנוצרה במיוחד כדי להרחיב את הידע והאוריינות של התלמידים ולהכין אותם ללמידה במסלול חמש יחידות הלימוד בבית הספר התיכון. בדיון עם הנהלת מופת, הם העריכו שהתלמידים שלהם יתקשו לפתור את משימות מבחן פיז"ה. הם הדגישו שתוכנית לימודי המתמטיקה הנוכחית אינה מתמקדת בכישורי חשיבה מתמטית מסדר גבוה וביישומם בהקשרים ריאליים, במצבים מדמי-מציאות.
כדי לתת מענה לצורך זה, 'מופת' עומלים על בניית תוכנית תלת-שנתית, שתוצע ל-350 מורי המתמטיקה שלהם. הם מתכננים להנחות לפחות 270 מהם כיצד ללמד באופן שיטתי, תוך שימוש במשימות מתמטיות יישומיות מסדר חשיבה גבוה. בתחילה, הצוות הפדגוגי המתמטי של 'מופת' ישתתף בהשתלמות קיץ של 30 שעות ובהשתלמות המשך של 30 שעות במהלך השנה בהנחיית מוסד אקדמי. במהלך ההשתלמות, הם ייחשפו למתמטיקה מבוססת הקשר, לכישורי הסקת מסקנות וטיעונים, ולידע מושגי הכלול במסגרת מבחני פיז"ה במתמטיקה. הם יכירו משימות מסוג זה, ויכינו את הקרקע להצגתן בפני המורים שלהם. לאחר הכנת הצוות הפדגוגי, במהלך שלוש שנים, מורי המתמטיקה יוכשרו בקבוצות של 20-25, וילמדו כיצד ליישם את התוכן החדש ואת שיטות ההוראה המתאימות עבור הכיתות שלהם. הם ישתתפו בהשתלמות של שלושה ימים בקיץ כדי להתכונן לשנת הלימודים הבאה ובהשתלמות לפיתוח מקצועי של 30 שעות במהלך השנה. בנוסף, המורים ייתמכו על ידי הצוות הפדגוגי במתמטיקה, ביישום התוכנית החדשה. 'מופת' התחייב לכך שלפחות שעה שבועית אחת תוקדש באופן קבוע לתכנים החדשים בכיתות ח' ו-ט', ושהצלחת התוכנית תימדד בכלי דיאגנוסטי, שיעריך את ההישגים, במטרה שלפחות 80% מהתלמידים יעברו בהצלחה את מבחני פיז"ה במתמטיקה ברמות 5-6.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 378