הערכה משתפת לגבי יישום משימות מבוססות פיז"ה
הערכה משתפת לגבי יישום המשימות החדשות (מבוססות פיז"ה) בכיתות שתדוּוח על ידי מורים-חוקרים
הערכה משתפת לגבי יישום המשימות החדשות (מבוססות פיז"ה) בכיתות שתדוּוח על ידי מורים-חוקרים
הערכה משתפת לגבי יישום המשימות החדשות (מבוססות פיז"ה) בכיתות שתדוּוח על ידי מורים-חוקרים
שנת הלימודים 2021-2020 היא שנת מפנה במפת הדרכים של הקרן בנוגע לחטיבות הביניים. בשנה זו ייפתחו כיתות מצוינות חדשות וייבחנו חומרי לימוד חדשים שפותחו במסגרת תכניות של הקרן. אלה כוללים עשרות משימות חדשניות המותאמות לרמות הגבוהות במתמטיקה בפיז"ה. משימות אלה מצריכות שימוש במודלים מתמטיים ובאלגוריתמים שעל התלמידים ליישם כדי לפתור בעיות מורכבות במגוון הקשרים הלקוחים מהחיים האמיתיים.
לאתגר הכרוך ביישום התכנים החדשים, מתווספות ההשלכות של מגפת הקורונה. בששת החודשים האחרונים, נאלצו המפתחים להכניס שינויים בתוצרים שפיתחו כדי להתאימם ללמידה עצמית ולהוראה מרחוק. בחודשי הקיץ התקיימה הכשרה אינטנסיבית למורים מובילים, שבה הם למדו כיצד להשתמש במשימות ולחנוך את עמיתיהם המורים. בימים אלה, רשויות, רשתות חינוך, ומחוזות מתארגנים לפתיחת הכיתות החדשות על רקע תרחישים שבריריים של הוראה מרחוק בזמן סגר והוראה היברידית, כאשר בתי הספר פועלים באופן חלקי.
סביר להניח שתהליך היישום יהיה קשה. לכן נדאג לקיום דיאלוג צמוד עם שותפינו וביניהם. יהיה עלינו לנטר את מידת ההתקדמות ולוודא קבלת מעגלי משוב בפרקי זמן קצרים כדי לאפשר תיקונים ושיפורים תוך כדי התהליך. נבחן את המדדים הפדגוגיים והביצועיים כאחד, תוך הדגשת הפרספקטיבה של המורים. כיוון שהמורים יהיו גורם מרכזי בתהליך, ננסה להבין:
1.האם מורים אכן מלמדים את המשימות החדשות בכיתותיהם לאחר השתתפותם בהשתלמויות? אם כן, באיזה היקף ומהי מידת ההעמקה?2. האם המורים מעדיפים ללמד את המשימות החדשות בהקבצות הגבוהות או בכיתות המצוינות המיוחדות? האם בכל אחד מסוגי הכיתות המורים משתמשים בדרכי הוראה שונות?
3. באיזו מידה המורים סבורים שקיבלו הכשרה טובה לצורך הוראת המשימות החדשות? האם הם מרגישים שהם שולטים היטב בחומרי הלימוד החדשים, ועל אילו קשיים הם מדווחים?
4. מה המורים לומדים מתוך התנסותם המעשית בהוראת המשימות החדשות? אילו תובנות, ביקורת, והמלצות הם מציינים לקראת השלבים הבאים?
כדי להשיב על שאלות אלה, אנו מציעים ליישם את שיטת ההערכה המשתפת. נפנה למוסד מחקר שיכין את תכנון ההערכה בסיוע קבוצה קטנה של מורים, שיראיינו מורים המיישמים את המשימות החדשות, ויצפו בהם בזמן ההכשרה ובשיעורים שהם מעבירים בכיתות. המורים-החוקרים יהיו מורים למתמטיקה ולמדעים בכיתות מצוינות, הבקיאים במשימות החדשות והם יהיו בייצוג גאוגרפי ודמוגרפי של ישראל.
לאחר למידת מתודולוגיית ההערכה, המורים החוקרים יצטרפו אל 12 מתכניות הפיתוח והיישום של הקרן. הם יעבדו בשיתוף עם איש מקצוע בתחום ההערכה שיאסוף את הנתונים שהם יזרימו לו באופן שוטף, ועל-פיהם הוא יכין דוחות ביניים. דוחות אלה יוצגו בפני הצוות של קרן טראמפ ובפני צוותי התכניות והקהילה המקצועית. בסיום שנת הלימודים, המעריך המקצועי יגיש דו"ח מסכם שיכלול תובנות והמלצות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 414