תכנית העשרה המתמקדת בחשיבה מתמטית גבוהה ומתמטיקה יישומית
רשת עמל תגדיל את מספר תלמידי חטיבות הביניים הלומדים מתמטיקה במסלולי מצוינות מ-11% ל-22%
רשת עמל תגדיל את מספר תלמידי חטיבות הביניים הלומדים מתמטיקה במסלולי מצוינות מ-11% ל-22%
עמל היא אחת מרשתות החינוך הוותיקות בישראל, הכוללת 27 בתי ספר תיכון, 20 מהם כוללים גם חטיבות ביניים, ורובם ממוקמים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. בשנים האחרונות הרשת מובילה מספר יוזמות בשיתוף עם הקרן, במטרה להעלות את מספר הבוגרים המסיימים את לימודי המתמטיקה ברמת חמש יחידות. כתוצאה מכך, שיעור בוגרי חמש יחידות עלה מ- 7.8% ב-2015 ל-14% ב-2018 (בהשוואה לממוצע הארצי העומד על 16%).
זוהי התפתחות ראויה לציון, אך נראה שבשלב זה אין פוטנציאל לגידול נוסף. בחטיבות הביניים של עמל, רק 11% מ-11,500 תלמידי הרשת לומדים בכיתות המצוינות, בעיקר בשל סיבות ארגוניות או פיננסיות. רוב בתי הספר פותחים רק כיתת מצוינות אחת לתלמידים שעוברים את מבחן הקבלה. שאר התלמידים מופנים לכיתות הרגילות, ורק מעטים מהם לומדים מתמטיקה בהקבצות גבוהות. תלמידים נוספים אלה, המהווים 11% מכלל התלמידים בכל שכבה, מסוגלים במקרים רבים ללמוד במסלול המצוינות, אך הם חסרים לעתים את המוטיבציה והביטחון העצמי הדרושים לכך. אחרים הם מהסוג שלוקח להם זמן להבשיל, ובשל כך לעתים המורים שלהם לא מאמינים שהם אכן מסוגלים להצטיין.
כעת עמל מתכננת להתמקד בתלמידי כיתות ח' ו-ט' הלומדים מתמטיקה בהקבצה הגבוהה ביותר, אך לא נמצאים במסלולי המצוינות. הרשת מתכננת לפתוח תכנית מיוחדת לילדי ה"מעגל השני" של מצוינות – תכנית השלמה ללימודים הרגילים שלהם, שתוצע כתוספת אף על פי שתתקיים במסגרת יום הלימודים. התכנית תוטמע בעשרים חטיבות הביניים של רשת עמל, בהיקף של שעתיים שבועיות.
התכנים יתמקדו בחשיבה מתמטית מסדר גבוה, ברמה התואמת את רמת המיומנות הגבוהה ביותר במבחן פיז"ה (רמות 5-6). לצורך סיוע בפיתוח 40 משימות למידה וחומרי הוראה תגויס האוניברסיטה העברית. בשנה הראשונה יפותחו התכנים על-ידי עשרה מורים בהדרכה צמודה של האוניברסיטה, והם ייבחנו אותם בפיילוט בכיתותיהם. בשנה השנייה אותם מורים יקימו קהילות אזוריות ל-36 מורים המלמדים ברשת עמל, כדי ליישם את התכנית בהיקף נרחב יותר.
ברשת עמל מאמינים שהטמעה מוצלחת של התכנית בבתי הספר מחייבת הכנה יסודית והתארגנות מדוקדקת. מנהלי בתי הספר חייבים להיות מעורבים, להקים ועדות היגוי, ולמנות רכז מצוינות בכל בית ספר. רכז המצוינות יאסוף וינתח נתונים לגבי התקדמות התלמידים, וידרבן את צוות בית הספר לפעול בהתאם. רכזי המצוינות יהוו קהילה לומדת, ובמסגרתה הם יחלקו את ניסיונם ואת הקשיים שעמם הם מתמודדים, וידונו כיצד לעבוד עם המורים.
הצלחת התכנית תיבחן על פי תוצאותיו של מבחן גמר בסיום כיתה ט', תואם רמות 5-6 של מבחן פיז"ה. התכנית תוכתר בהצלחה אם 22% מתלמידי חטיבות הביניים של רשת עמל יצליחו במבחן, הן מקרב תלמידי כיתות המצוינות, והן מקרב תלמידי הכיתות המשתתפות בתכנית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 340