ליווי פדגוגי למורות מתמטיקה בבתי ספר חרדיים
ליווי פדגוגי לשלושים מורות חדשות המלמדות במגמת חמש יחידות מתמטיקה בבתי ספר תיכון חרדיים
ליווי פדגוגי לשלושים מורות חדשות המלמדות במגמת חמש יחידות מתמטיקה בבתי ספר תיכון חרדיים
כ-50 בתי-ספר לתלמידות בקהילה החרדית החלו בשנים האחרונות לאפשר היבחנות בבחינת הבגרות במתמטיקה ברמה של ארבע יחידות, לאחר שקודם לכן ניגשו ל"מבחני חוּץ" באמצעות מכון סאלד ברמה של כשלוש יחידות. הדבר קרה נוכח הביקוש הגובר ללימודי הנדסת תוכנה, ולאור הערכה כי לימודי מתמטיקה ברמה גבוהה יותר יגבירו את הפוטנציאל של התלמידות להשתלב בעולם התעסוקה ולפרנס את משפחותיהן בזמן שבני זוגן מקדישים את זמנם ללימודי קודש.
בתוך כך, בשנה שעברה הקים משרד החינוך 'מחוז חרדי' הכולל כיום 120 בתי-ספר תיכוניים לבנות ו-50 בתי-ספר תיכוניים לבנים, המסכימים לקבל על עצמם פיקוח ממשלתי בתמורה למימון ממשלתי מלא. המחוז החל לעודד פתיחת כיתות מתמטיקה ברמת חמש יחידות, כדי לאפשר למורים לתת מענה המותאם ליכולות מגוונות של תלמידות ותלמידים ולהקדיש את הקשב הדרוש בנפרד לתלמידי החמש ולתלמידי ארבע היחידות.
בד בבד, בשנת הלימודים הנוכחית, 44 תלמידות מ-11 בתי-ספר חרדיים הצטרפו ל"תיכון הווירטואלי" ו-14 בתי-ספר הצטרפו לתכנית הארצית, "מתמטיקה תחילה." המחוז מינה מנחה ייעודית למתמטיקה ברמת חמש יחידות, ומעודד קבוצה של מורות ומורים חרדיים להתחיל ללמד מתמטיקה ברמת חמש יחידות בכיתות י. מורים אלה עדיין אינם מנוסים בהוראת מתמטיקה ברמה זו, ולכן הם נתקלים בקשיים אשר צפויים לגבור במידה ניכרת בשנת הלימודים הבאה, שכן בכיתה יא' רמת הקושי של תכנית הלימודים במתמטיקה בחמש יחידות גוברת במידה ניכרת לעומת הרמה של ארבע יחידות.
כדי להתמודד עם צורך זה, המחוז החרדי בשיתוף עם המרכז הישראלי למצוינות בחינוך מתכוונים לפתח בהדרגה תשתית מקצועית שתתמוך בהוראת מתמטיקה ברמת חמש יחידות בבתי-ספר במגזר החרדי. המרכז הישראלי למצוינות בחינוך הוא שותף ותיק של קרן טראמפ בסדרה של תכניות להתפתחות מקצועית ולליווי פדגוגי של מורים מתחילים למתמטיקה ולפיזיקה. למרכז יש הניסיון הדרוש בפיתוח חומרי הוראה ומודלים להכשרה, וכן בליווי ובתמיכה למורים המלמדים מקצועות אלה; המרכז צבר ניסיון גם בעבודה עם קהלי יעד חרדיים.
המרכז והמחוז יחד יבצעו תכנית שתימשך 3 שנים ותכלול ליווי פדגוגי צמוד למורים על ידי צוות המרכז בפגישות שיתקיימו פעמיים בשבוע, תוך זמינות מלאה של צוות המרכז. בשנה הראשונה של התכנית, הליווי יוצמד ל-5 מורות המלמדות לראשונה מתמטיקה ברמת חמש יחידות בכיתות י. המרכז יסייע להן בקשיים המתעוררים תוך כדי עבודתן ובהכנת חומרי הוראה. במקביל, יתקיים קורס להתפתחות מקצועית בהיקף של 30 שעות, שיתמקד בתוכן מתמטי; הקורס מיועד ל-25 מורים נוספים מירושלים ומבני ברק. בקורס יעמיקו בחומרי הלימוד, יזהו בעיות משותפות, ויפתחו מיומנויות רכות להגברת המוטיבציה של התלמידים. לצורך הקורסים האמורים יפותחו חומרי עזר אשר יעברו התאמה ייעודית למגזר החרדי (ללא שימוש במרשתת), כולל חוברות הדרכה למורים, שיטות לתכנון מערכי שיעור, וכלי הוראה.
כדי להרחיב את רשת התמיכה של המרכז, יוכשרו 8 מורות חרדיות בעלות ניסיון בהוראת מתמטיקה ברמת חמש יחידות לשמש מלוות פדגוגיות. בתוך 3 שנים, שמונה המלוות יעניקו תמיכה צמודה ל-30 מורות ומורים המלמדים לחמש יחידות בכיתות י' עד יב'.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 192