פיתוח סימולציות בנושא דפוס חשיבה מתפתח
כתיבת תסריטים לסדנאות סימולציה שיעסקו בפיתוח דפוס חשיבה מתפתח [Growth Mindset] בהוראת המתמטיקה ל-240 מורים המלמדים ברמה הלימודית הגבוהה ביותר במתמטיקה בתיכונים בפריפריה החברתית של ישראל.
כתיבת תסריטים לסדנאות סימולציה שיעסקו בפיתוח דפוס חשיבה מתפתח [Growth Mindset] בהוראת המתמטיקה ל-240 מורים המלמדים ברמה הלימודית הגבוהה ביותר במתמטיקה בתיכונים בפריפריה החברתית של ישראל.
מחקרי ה-OECD מראים כי תלמידים בישראל מאמינים שכישרון הוא המנבא האמין ביותר להצלחה בלימודי מתמטיקה בבית הספר. לעומתם, תלמידים בקוריאה סבורים שהשקעת מאמץ בלימודים היא הגורם העיקרי להצלחתם. משיחות שקיימנו עם מורים למתמטיקה ולמדעים המלמדים באזורי הפריפריה החברתית בארץ, התברר לנו שבייחוד באזורים אלה, דרך המחשבה של התלמידים הישראלים עלולה להפוך למעגל קסמים. הם ציינו כי רבים מתלמידיהם מגדירים את עצמם כמי שאינם מסוגלים להצליח בלימודי מתמטיקה ברמות הגבוהות. בדרך כלל יש להם ציפיות נמוכות מהיכולות שלהם עצמם, ודימוי עצמי נמוך. אפילו בקרב התלמידים המוכשרים ביותר קיימת נטייה לחשוב שלימודים בפקולטות הנחשבות ביותר באוניברסיטאות או עבודה בתעשיית ההייטק אינם פתוחים בפניהם.
במקרים רבים תחושות אלו זוכות לחיזוק מבית על ידי ההורים והאחים, ואפילו בבית הספר, על ידי המורים. ממצאי מחקר שערכו קרול דווק וג'ו בולר באוניברסיטת סטנפורד מראים כי לדפוסי החשיבה של מורים ותלמידים יש השפעה עצומה על ההישגים הלימודיים. דפוסי חשיבה אלה פועלים כנבואה המגשימה את עצמה, בייחוד בלימודי המתמטיקה. לעומת זאת, כאשר התלמידים והמורים מאמינים שההישגים תלויים בעיקר בהשקעת מאמץ ובמוטיבציה, ולא בכישרון בלבד, הקצב והרמה של הלמידה משתפרים במידה ניכרת, בייחוד בקרב תלמידים שנסיבות חייהם אינן פשוטות.
גישה זו, של "דפוס חשיבה מתפתח" מעוררת התעניינות בכל העולם, ובשנים האחרונות התבססו עליה תכניות רבות שניסו לפתח תמיכה שיטתית בהוראה ובלמידה. כדי לעודד מאמצי פיתוח מסוג זה בישראל פנינו למרכז הארצי לסימולציה בחינוך באוניברסיטת בר אילן, אשר מקיים בשיתוף הקרן סדנאות סימולציה לסטודנטים להוראת המתמטיקה, במסגרת של תכניות להכשרה קלינית של מורים.
הם מציעים לפתח תסריטי סימולציות לסדנאות בהתבסס על הגישה של דפוס חשיבה מתפתח בהוראת המתמטיקה עבור 240 מורים. בשלב הראשון, צוות של מורים למתמטיקה מאזורי פריפריה בארץ, יחד עם מומחים להוראת מתמטיקה ולפיתוח סדנאות סימולציה יבקרו בבתי ספר בפריפריה, יצפו בשיעורים, ויראיינו תלמידים ומורים. על סמך הממצאים הם יפתחו תרחישים ותסריטים עבור ארבע סדנאות סימולציה שונות, שאותן הם יבחנו בהשתתפות 60 מורים המשתתפים בקהילות מורים לומדות.
לאחר קבלת משוב ושיפור התוצרים, הם יעבירו את הסדנאות לקהל יעד גדול יותר של 180 מורים נוספים. המורים המשתתפים יגויסו על ידי פנייה למורים המובילים קהילות מורים לומדות ובאמצעות פרסום התכנית ברשתות החינוך השונות. כמו כן, הם יכינו שלושה סרטוני הדרכה המדגימים את המתודולוגיה, שיהיו זמינים לכלל מורי המתמטיקה בישראל, בפורמט מקוון, ללא תשלום.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 252