שפרעם היא עיר בצפון הארץ, שתושביה דרוזים וערבים מוסלמים ונוצרים, ואוכלוסייתה מונה למעלה מ-40,000 איש. העיר ממוקמת בתחתית הדירוג החברתי-כלכלי של הערים בישראל. בשנים האחרונות, התיישבו בה תושבים חדשים רבים, והאוכלוסייה נהייתה מגוונת יותר. הדבר משתקף במערכת החינוך העירונית: בעיר פועלים 9 בתי ספר על-יסודיים וחטיבות ביניים, כולל שני בתי ספר פרטיים, בתי ספר שש-שנתיים, וחטיבות ביניים ובתי ספר תיכון עצמאיים . ב-2017, 49% מתלמידי י"ב היו זכאים לתעודת בגרות (בהשוואה לממוצע הארצי העומד על 68.2%).
החל מ-2014 הוחלט בעירייה לשפר את המצוינות במתמטיקה ולהעלות את שיעור בוגרי י"ב המשלימים את לימודיהם ברמת חמש יחידות במתמטיקה, שעמד אז על 3.4%. העירייה גייסה ארבעה מנהלי בתי ספר חדשים וכן מורים חדשים. בהדרגה, החל להסתמן שיפור בהישגים וב-2017 כמעט 7.5% מתלמידי שפרעם סיימו את לימודיהם בתיכון במגמות המתמטיקה ברמת חמש יחידות. ואולם, קיים עדיין פוטנציאל שאינו ממומש, בעיקר בבתי הספר הממלכתיים. בתי ספר אלה עדיין אין כיתות מצוינות בחטיבות הביניים, וכתוצאה מכך משפחות רבות מחליטת לשלוח את ילדיהן ללמוד בבתי הספר הפרטיים בעיר או מחוצה לה.
כ-33% מהתלמידים הלומדים בבתי הספר הממלכתיים יורדים בכיתה י"א מחמש לארבע יחידות, ורק 75% מהתלמידים הנותרים ניגשים לבחינת הבגרות ברמת חמש יחידות בסיום כיתה י"ב. העירייה מייחסת זאת לחוסר מוטיבציה ודרבון בקרב התלמידים, לניהול כושל, ולאיכות ירודה של ההוראה. הם מודים שקיים חוסר אמון בקרב המשפחות כלפי מִנהל החינוך בעיר, וכי עליהם לבצע שינוי יסודי.
כדי להתמודד עם סוגיות אלה, העירייה הכינה תכנית תלת-שנתית שמטרתה לצמצם את שיעור נשירת התלמידים בכל שנות הלימודים בתיכון, ולהעלות את מספר הבוגרים המסיימים חמש יחידות במתמטיקה ל-14% עד 2021. העירייה תפתח מגמות מצוינות בארבע חטיבות ביניים והמנהלים ישתתפו בפגישות משותפות ויקבלו ליווי אישי. בנוסף, העירייה תארגן שני כנסים שנתיים, תוסיף שעות הוראה לתלמידים, תארגן סדנאות להורים ולתלמידים, ותשיק קמפיין בתקשורת המקומית.
בסיוע קרן טראמפ, העירייה מציעה להקים שלוש קהילות למידה למורים: אחת עבור 20 המורים המלמדים כיום ואלה שמיועדים ללמד מתמטיקה ברמת חמש יחידות, וקהילה נוספת עבור 30 המורים המלמדים מתמטיקה בחטיבות הביניים בעיר. הקהילות יקיימו מפגשים בהיקף של 60 שעות, אחת לשבועיים, ויתמקדו בפיתוח ידע מתמטי וברכישת כלים להוראה קלינית, כדי למנוע נשירת תלמידים בבתי הספר העל-יסודיים. קהילה שלישית עבור 18 רכזי מתמטיקה ב-9 חטיבות הביניים ובתי הספר העל-יסודיים, תתמקד בשיפור תהליך המעבר מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה, ובהקניית כלים להנחיית קהילות מורים לומדות בית ספריות – שאותן המשתתפים יקימו בַּהמשך, בבתי הספר שבהם הם מלמדים.
העירייה תמנה מנהל תכנית, שיהיה אחראי לקידום המצוינות במתמטיקה בעיר, ובנוסף תתכנס ועדת היגוי שלוש פעמים בשנה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 296