רשת ערי מצוינות 2024-2021
רשת מקצועית של רשויות לקידום מצוינות בלימודי מתמטיקה ומדעים בחטיבות ביניים
רשת מקצועית של רשויות לקידום מצוינות בלימודי מתמטיקה ומדעים בחטיבות ביניים
מאז פרצה מגפת הקורונה, מערכת החינוך בישראל עוברת טלטלה. מוסדות החינוך נסגרו מיד ועברו ללמידה מרחוק ולאחר מכן ללמידה היברידית ולמעברים תכופים בין למידה בבית הספר ולמידה מרחוק. במהלך תקופה זו, השלטון המרכזי השתדל לספק לבתי הספר הנחיות לנהלים, סדירויות ותמיכה שוטפת. אולם, כשההנהגות המקומיות קיבלו על עצמן את האחריות לניהול המצב בשטח, הוכח שתפקודן של הרשויות המקומיות אפקטיבי יותר. כתוצאה מכך, גם בממשלה וגם בשיח הציבורי יש הקוראים להעביר סמכויות רבות יותר בתחום החינוך לשלטון המקומי.
באסטרטגיה הקודמת של הקרן שהתמקדה בחטיבות העליונות, זוהו הרשויות המקומיות כשותפות עיקריות, ויחד איתן הוקמו 30 תכניות משותפות לקרן ולרשויות המקומיות, במטרה לקדם את האג'נדה של חמש יחידות במתמטיקה. השפעתן של התכניות המקומיות הללו הוכפלה כאשר משרד החינוך הצטרף וקבע מדיניות ברורה והחלטית. לכן, כדי לעודד שיתוף ידע והמשכיות, פנינו למכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב, ויחד הקמנו רשת מקצועית עבור רשויות מקומיות אלה. "רשת ערי מצוינות" שהחלה לפעול ב-2018, נהפכה למוקד עבור 48 רשויות מקומיות שהצטרפו כדי לקבל הכשרה, ידע, וחבִירה מקצועית.
יו"ר ועדת ההיגוי של הרשת היא עליזה בלוך, ראש עיריית בית שמש, ועל ניהולה מופקד המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב שבראשו עומד שר הפנים לשעבר, אופיר פינס-פז. הרשת מקיימת הכשרה מקצועית למנהלי המצוינות ברשויות המקומיות, מספקת לרשויות המקומיות ייעוץ ארגוני ומקצועי, מכנסת את ראשי אגפי החינוך העירוניים ואת ראשי הערים, מעבירה השתלמויות ומקיימת כנסים, ומדי שנה מפרסמת את "מפת המצוינות בישראל," המציגה את הזכאות לבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות של תלמידי הערים השונות. מדי פעם, ראשי הרשת מופיעים בתקשורת ובישיבות העוסקות בהתוויית מדיניות, ומייצגים את העמדה הדוגלת בקידום מצוינות.
כוונתנו המקורית הייתה לפרוש מהשותפות עם השגת מטרות-העל של תכניות הקרן בבתי הספר העל-יסודיים. היעד היה שרשת ערי מצוינות תמשיך לפעול בעיקר במימון הכנסה עצמית הנובעת מדמי חבר ומתשלום עבור שירותים מקצועיים. התברר לנו שזה אינו יעד קל למימוש, בייחוד בתקופת המגפה העולמית וקשיי התקציב הנגזרים ממנה, שעמם מתמודדים כל הגופים הממשלתיים. נותרה בפנינו האפשרות לסגור את הרשת או לספק לה סיוע נוסף כדי לתמוך ביעדי האסטרטגיה שלנו, הפעם בחטיבות הביניים. בדיונים עם ראשי הרשת, ובשל השפעתן הגוברת של הרשויות המקומיות בישראל, אנו ממליצים כעת על הענקת מענק נוסף.
עיקרו של השלב השני, הנוכחי, הוא הקמת שותפות משולשת בין רשת ערי מצוינות, משרד החינוך, והקרן. אנו התחלנו כבר בשיתוף פעולה ישיר עם רשויות מקומיות המעוניינות להרחיב את מעגל המצוינות בחטיבות הביניים. בתכניות אלה, המצויות בשלבי הקמה, הרשויות המקומיות מתחייבות לפתוח כיתות מצוינות נוספות בחטיבות הביניים והקרן מסייעת בפיתוח חומרי לימוד ובהתפתחות מקצועית של צוותי ההוראה. הרעיון כעת הוא לצרף גם את משרד החינוך, ולהגיע ליעד של 30 תכניות עירוניות שבהן המדינה תתחייב לממן שעות הוראה תוספתיות לטווח ארוך, לקבוע תקן קבוע למשרת רכז מצוינות עירוני בכל רשות מקומית, ולבצע תיאום יעיל בין המדיניות של משרד החינוך ושל כל אחת מהרשויות המקומיות.
רשת ערי מצוינות תוסיף לסדר היום שלה את קידום המצוינות בחטיבות הביניים. היא תמשיך לארגן מסגרות של התפתחות מקצועית לראשי אגפי החינוך, למנהלי המצוינות וליועצי הרשויות המקומיות. היא תפתח קורסים ייעודיים עבור רכזי המצוינות בבתי הספר, תכנס רשויות מקומיות שונות ללמידת עמיתים, ותעודד למידה מחקרי מקרה ומביקורים הדדיים. למפת המצוינות תתווסף שכבה שתציג את שיעור תלמידי חטיבות הביניים הלומדים בכיתות מצוינות, ויצורף אליה דו"ח שנתי על מצב המצוינות. מאמצים מתמשכים יושקעו בגביית דמי חבר מהרשויות המקומיות ובגביית דמי השתתפות בקורסים ובסדנאות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 422
"רשת ערי מצוינות" שהחלה לפעול ב-2018, נהפכה למוקד עבור 48 רשויות מקומיות שהצטרפו כדי לקבל הכשרה, ידע, וחבִירה מקצועית
הרשת מקיימת הכשרה מקצועית למנהלי המצוינות ברשויות המקומיות, מספקת לרשויות המקומיות ייעוץ ארגוני ומקצועי, מכנסת את ראשי אגפי החינוך העירוניים ואת ראשי הערים, מעבירה השתלמויות ומקיימת כנסים, ומדי שנה מפרסמת את "מפת המצוינות בישראל," המציגה את הזכאות לבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות של תלמידי הערים השונות