הקמת תנועה חברתית התדרוש יצירת הזדמנויות ללימודי מתמטיקה ומדעים במסלולי מצוינות
הקמת תנועה חברתית של תלמידי חטיבות הביניים כדי שידרשו יצירת הזדמנויות רבות יותר ללימודי מתמטיקה ומדעים במסלולי מצוינות
הקמת תנועה חברתית של תלמידי חטיבות הביניים כדי שידרשו יצירת הזדמנויות רבות יותר ללימודי מתמטיקה ומדעים במסלולי מצוינות
לציבור הישראלי אין ציפיות גבוהות מחטיבות הביניים. בסקרים שנערכו, הורים דיווחו שהם מרוצים מאיכות בתי הספר של ילדיהם ומאיכות המורים. בחטיבת הביניים הם מייחסים חשיבות עליונה לקשרים החברתיים שהילדים יוצרים ולא ללמידה ולהישגים בלימודים. אף כי הם רוצים שילדיהם ילמדו ברמת חמש יחידות בתיכון, הם לא מצפים שמסלול הלימודים הרגיל בחטיבות הביניים יכין אותם לכך. לכן חלקם משלימים את היעדר הידע הלימודי של ילדיהם על ידי מורים פרטיים או הרשמה לאחד ממסלולי המצוינות. גם המורים בחטיבות הביניים דיווחו שהם לא רואים תפקידם כהכנה של תלמידיהם לרמת חמש יחידות בבית הספר התיכון.
דווקא התלמידים הם אלו שממוקדים בלמידה ובמצוינות. כפי שהם מעידים על עצמם, הם מאוד מודעים לחשיבותה של המתמטיקה לעתידם, ורואים את עצמם כשאפתנים. הם מודעים לכך שהצלחה דורשת מאמץ, ולדעתם מה שקורה כיום בחטיבות הביניים הוא בזבוז זמן. לדבריהם, חומר הלימוד אינו רלוונטי, קצב הלימוד איטי, ושיטות ההוראה מיושנות. לדבריהם, הם היו רוצים שההורים והמורים יעודדו אותם להצליח, ומדגישים שהם מצפים שההשקעה בלימודים תשתלם להם גם בהווה וגם בעתיד.
לאור ממצאים אלה, המועצה המייעצת הבינלאומית המליצה לקרן להעמיק את הקשר עם התלמידים במטרה להגביר את המוטיבציה שלהם להצטיין בלימודי מתמטיקה ומדעים, ולבטא את קריאתם למבוגרים הסובבים אותם שלא יוותרו עליהם. כשהתלמידים במרכז, ובהסתמך על קולם האותנטי, המועצה הציעה שנעורר מודעות ציבורית לעומק הבעיה השוררת בחטיבות הביניים, אשר תוביל להתגייסות נרחבת של ההורים, המורים ומערכת החינוך כולה לטיפול בבעיה.
כדי להתחיל להתקדם בכיוון זה, ולנצל את ההזדמנות שממשלה חדשה עומדת לקום, פנינו אל רועי ציקורל ואל מיכאל שורפ – שניהם מומחים לתנועות חברתיות המתמחים בעבודה עם קהלים של בני נוער. בחסות LEAD – ארגון המתמקד במנהיגות צעירה, ארגנו ציקורל ושורפ לאחרונה קמפיין של פעילי שטח, תחת הכותרת "תנו לנו להצליח!" עד עכשיו הם יצרו עמודים ברשתות החברתיות בניהולם של תלמידים, שהביאו למעורבות (engagement) של 92,000 תלמידים, ומגיעים ליותר ממיליון חשיפות. עמודים אלה כוללים פנייה לתלמידים יהודים וערבים, המתבקשים לדווח על המציאות השוררת בכיתותיהם, ולספר מה הם השינויים הדרושים לדעתם.
באירוע שהתקיים לאחרונה בתל אביב, התלמידים הפעילים יותר ניסחו נייר עמדה המופנה לשר החינוך החדש, ובו הם מנו את הציפיות שלהם מחטיבת הביניים. נייר העמדה מבוסס על סקר שנערך בקרב 10,000 תלמידים, וכלולות בו הדרישות הבאות: מיקוד תכנית הלימודים במקצועות אנגלית, מתמטיקה, מדעים, ועברית; דרישה למורים מצוינים שילמדו ברמה גבוהה ויהיו קשובים לצרכי התלמידים; ופיתוח שיטות הערכה המבוססות על הבנה מעמיקה וחשיבה מסדר גבוה במקום למידה בדרך של שינון. קבוצת תלמידים שנפגשה עם השר החדש ביומו הראשון בתפקיד הציגה לו את הדרישות האלה, והפגישה צולמה ושודרה בחדשות ערוץ 12 באותו ערב.
כעת מציע LEAD להתקדם לשלב הבא. הם מתכננים להקים תנועה חברתית של בני נוער שתתרגם את רצונם להצליח לקריאה לפעולה ספציפית (Call For Action). הם יארגנו את הילדים לדרוש פתיחת כיתות מצוינות נוספות במתמטיקה ובמדעים בחטיבות הביניים בכל הארץ. כיום יש כ-700 כיתות מצוינות בחטיבות הביניים, שיכולות לקלוט רק 10%-15% מהתלמידים, בדרך כלל כיתה אחת לכל שכבה. היעד של תכנית זו הוא לייצר דרישה להקמת 100 כיתות מצוינות נוספות.
ארגון LEAD יפעל להשגת יעדים אלה במספר דרכים, כולל:
פעילויות אלה יועצמו באמצעות קמפיינים ברשתות החברתיות, כדי ש-80% מתלמידי חטיבות הביניים בישראל ייחשפו אליהן. בנוסף, התכנית היא לשתף פעולה עם התקשורת המסורתית (טלוויזיה, רדיו, אתרים ועיתונים) כדי שהמסר יגיע אל ההורים, המורים, מנהלי בתי הספר וקובעי המדיניות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 337