בעבר ההתפתחות המקצועית של מורים בישראל התקיימה מחוץ לכותלי בית הספר, במוסדות שבהם לימדו מומחים חיצוניים, בניתוק מחיי היום-יום בבתי הספר ומהאתגרים שהם מציבים. אולם, בשנים האחרונות, בעקבות פרקטיקות של מערכות חינוך בעולם, גוברת בישראל הנטייה לעודד התפתחות מקצועית המבוססת על למידת עמיתים, ומתקיימת בין כותלי בית הספר. הסכם השכר שנחתם לאחרונה בין משרד החינוך וארגוני המורים כולל מעתה משאבים ייעודיים המאפשרים לקיים שיתוף פעולה שכזה.
צוות המורים למתמטיקה המצוי בכל בית ספר הוא מסגרת טבעית לשיתוף פעולה ביניהם, ואחד מהם ממלא את תפקיד רכז המקצוע. אולם, משיחות עם מורים למתמטיקה עולה כי לרוב הם מקדישים את ישיבות הצוות יותר לטיפול בעניינים מנהלתיים ופחות לטיפול בנושאים פדגוגיים. רק לעתים רחוקות הם עוסקים בבניית מיומנויות מעשיות יחד, בדיון על שיטות הוראה או בצפייה הדדית בשיעורים ומתן משוב. התלמידים מחולקים לקבוצות לפי יכולותיהם, אך המורים כמעט לעולם לא מגבשים מערך הוראה משותף כדי לעודד תלמידים להשקיע בלימודים ולהתקדם לרמה גבוהה יותר.
כדי שצוותי המורים למתמטיקה יתגבשו לכדי קהילות מקצועיות, החוג לחינוך מתמטי בפקולטה לחינוך של אוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם משרד החינוך, מציע תכנית בת שלוש שנים עבור 40 רכזי מתמטיקה, שבה הם יוכשרו הרכזים בשיטות של הוראה קלינית ממוקדת-תלמיד, כדי שיוכלו ליישם אותן יחד עם צוותי המורים שבניהולם. באוניברסיטת חיפה מאמינים כי יישום שיטות אלה יאפשר לרכזי המקצוע לעשות את הצעדים המשמעותיים הראשונים לקראת הפיכת צוותי המורים לקהילות מקצועיות לומדות.
בשלוש השנים האחרונות מקיימת אוניברסיטת חיפה את תכנית "מועדון ה-5," שבמסגרתה מוקמות ומנוהלות קהילות מורים לומדות למתמטיקה ברמת חמש יחידות בכל הארץ. התובנות הנלמדות ישמשו בסיס להקמת קהילות מורים לומדות בחטיבות הביניים.
אוניברסיטת חיפה מתכננת לקיים את התכנית המוצעת עבור 40 רכזי מקצוע בשני מחזורים של 20 מורים בשנה. בשלב הראשון, 20 רכזי מקצוע מבתי ספר נבחרים ייפגשו באוניברסיטה עם מומחים, במפגשים בני שלוש שעות אחת לשבועיים. במפגשים אלה הם יציגו וינתחו יחד ראיות מהכיתה, יגדירו מונחים ופרקטיקות, ידונו במושגים פדגוגיים כגון שגיאות אופייניות וכיצד הן מתקשרות עם העבודה בכיתות. בנוסף, הם ילמדו כיצד להקים ולנהל קהילה מקצועית לומדת בבתי הספר, ידונו במיומנויות ארגוניות, בגיבוש חברי הצוות, ובניהול משאבים.
לאחר שישה חודשים יחזרו רכזי המקצוע אל צוותי המתמטיקה בבתי הספר ויעבדו יחד עמם כדי ליישם יחד את דרכי העבודה שלמדו, ויקבלו ליווי ותמיכה מאוניברסיטת חיפה בהיקף של ארבע שעות שבועיות. בשנה השנייה של התכנית, יוכשרו 20 רכזי מקצוע נוספים, שיקימו קהילות בבתי הספר שלהם, ובתוך כך ליווי המחזור הראשון יימשך.
20 מבתי הספר שישתתפו בתכנית יהיו מהמגזר הערבי ו-20 מהמגזר היהודי, כולם באזור חיפה. אוניברסיטת חיפה תשתף פעולה עם המדריכה האזורית של משרד החינוך לאזור חיפה, אשר תופקד על גיוס בתי הספר שישתתפו בתכנית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 258