הקמת קהילות מקצועיות של מורי מתמטיקה במודיעין
הקמת 15 קהילות מקצועיות בית ספריות של מורי מתמטיקה במודיעין ובסביבתה במסגרת המאמץ להעלות ל-25% את שיעור בוגרי מגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות בעיר עד 2019.
הקמת 15 קהילות מקצועיות בית ספריות של מורי מתמטיקה במודיעין ובסביבתה במסגרת המאמץ להעלות ל-25% את שיעור בוגרי מגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות בעיר עד 2019.
המקצועות הקליניים מתפתחים מתוך העבודה בשטח, באמצעות תיעוד וניתוח משותף של הלוקחים חלק במלאכה. כדי לעודד שיתוף פעולה שכזה בין מורים במקצועות המתמטיקה והמדעים, קרן טראמפ תומכת בפיתוח קהילות מורים לומדות, הנפגשות באופן עקבי, ובהן לומדים על הוראה ממוקדת תלמיד. קהילות מסוג זה נפוצות כיום בכל הארץ, רובן קהילות אזוריות המכנסות יחד מורים המלמדים את אותו מקצוע בבתי ספר שונים בסביבה.
כעת אנו מתכוונים להתרכז בהקמת קהילות מורים לומדות בבתי הספר עצמם. ברוב בתי הספר העל-יסודיים עובדים בין 20-5 מורים למתמטיקה. רכז המקצוע הוא מורה בכיר, הנפגש עם שאר המורים אחת לשבוע. מפגשים אלה מוקדשים לחלוקת עבודה, לקביעת לוחות זמנים, להפצת תקנות ונהלים חדשים, ולטיפול בנושאי מִנהלה נוספים.
תיאורטית, צוותי המתמטיקה בבתי הספר היו יכולים לשמש פלטפורמה לעבודת צוות קלינית, אך בפועל הם כמעט אינם עוסקים בפדגוגיה, בהוראה ובלמידה או בקביעת מערכי הוראה משותפים. האתגר שלנו הוא, אפוא, לסייע לצוותי המתמטיקה בבתי הספר להתפתח לכדי קהילות מקצועיות המחויבות למומחיות בהוראה ממוקדת-תלמיד, לעשייה קלינית, ולקידום המצוינות.
לשם כך, הקרן פונה בימים אלה למספר ארגונים, אשר אחד מהם הוא המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, שותף ותיק של הקרן. בהתבסס על המלצת משרד החינוך, הם מציעים תכנית לעיר מודיעין ולסביבתה, שבמסגרתה יוכשרו 30 מורים מובילים למתמטיקה מ-15 חטיבות ביניים, כדי לפתח את צוותי המתמטיקה בבתי הספר שבהם הם מלמדים.
החל מ-2013 משקיעה עיריית מודיעין מאמצים גדולים כדי להגביר באופן ניכר את שיעור בוגרי המתמטיקה ברמת חמש יחידות. כתוצאה מכך, היא ממוצבת כאחת הערים המצליחות ביותר בארץ בהיבט זה, עם שיעור של 20.7% ב-2016 (לעומת 13.7% ב-2013), והיא מייעדת להגיע ל-25% עד 2019. יחד עם משרד החינוך השקיעה העיר בבתי הספר התיכוניים על ידי קביעת יעדים ומדדים משותפים, מעקב אחר נתונים, הטמעת שגרות עבודה בבתי הספר, תכלוּל תכניות אזוריות ומחוזיות כגון קהילות מקצועיות של מורים, הוספת שעות הוראה לתגבור, ותכניות לעידוד התמדתן של תלמידות במגמת חמש יחידות במתמטיקה.
למרות ההצלחה, כעת מבינים בעיר שיש להשקיע ספציפית בחטיבות הביניים, כדי להרחיב את עתודת התלמידים המיועדים לחמש יחידות מתמטיקה בתיכון, ולהתמודד עם הנסיבות הייחודיות של הוראה בחטיבות הביניים. הם זיהו שהידע, הביטחון העצמי, ושגרות העבודה של המורים בחטיבות הביניים שונים מאלה של המורים בבתי הספר התיכוניים, וכי לעתים המורים בחטיבות הביניים אף חשים מאוימים בשל כך. אחת הפעולות הדרושות היא חיזוק רכזי המתמטיקה ושינוי הדרך שבה הם מובילים את עמיתיהם המורים בבתי הספר.
לצורך כך, המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, בשיתוף עם עיריית מודיעין, עם המחוז ועם משרד החינוך, מתכננים להצטרף למאמץ הכלל-עירוני, ולסייע בהגברת אחוז התלמידים בכיתות ט' בעיר הלומדים מתמטיקה ברמה מוגברת. כיום 44% מתלמידי חטיבות הביניים בעיר לומדים מתמטיקה ברמה מתקדמת, והיעד הוא להגיע ל-60% תוך שנתיים, ולהכין אותם כראוי, כדי להגדיל את עתודת התלמידים שילמדו מתמטיקה ברמת חמש יחידות בבית הספר התיכון.
התכנית המוצעת תכנס 30 מורים מובילים בתכנית שתימשך שנתיים, ומטרתה לפתח את צוותי המתמטיקה שהם מובילים בבתי הספר, בדרך של קהילה מקצועית ללמידה קלינית תוך התמקדות בשלושה יעדים עיקריים:
א. אימוץ שיטת הוראה ממוקדת תלמיד – על ידי זיהוי קשיי למידה ואתגרי הוראה שכיחים הם ילמדו כיצד לפתח גישה משותפת להוראה.
ב. תיעוד וניתוח של תהליכי הוראה ולמידה – באמצעות משימות דיאגנוסטיות, צילום בווידיאו בכיתות וצפייה בשיעורים, הם ילמדו כיצד להעיר זה לזה ולהעניק משוב.
ג. הכנת מספר רב יותר של תלמידים לקראת מגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות בבית הספר התיכון – על ידי ביסוס שיתוף פעולה עם המורים המלמדים בחטיבה העליונה של בתי הספר העל-יסודיים, מורי חטיבת הביניים ילמדו כיצד להציב יעדים ולעקוב אחר התקדמות של תלמידים.
30 המורים המובילים יחברו בקהילה מורים לומדת עירונית שתתכנס אחת לשבועיים למפגשים בני ארבע שעות, ותוביל קהילות מורים לומדות בבתי הספר; קהילות אלה יקיימו מפגשים בני שעה, אחת לשבוע בשנה הראשונה של התכנית, ומפגשים שבועיים של שעתיים בשנה השנייה. במשך כל התכנית, זוגות של מורים יקבלו ליווי פדגוגי מטעם המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, ארבע פעמים בשנה. העיר תפעל יחד עם מנהלי בתי הספר כדי לעודד ולתמוך בהתפתחותן של קהילות המורים הלומדות בבתי הספר.
בנוסף, המרכז הישראלי למצוינות בחינוך יעניק תמיכה וליווי פדגוגי באופן מקוון כדי לסייע בהתמודדות עם אתגרים ספציפיים והיערכות בזמן אמת. כמו כן יתקיים מחקר הערכה לצורך הערכת השפעתה של התכנית על שלושת היעדים שצוינו לעיל.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 255