בחינת תפקיד עוזרי ההוראה במתמטיקה ומדעים
ביצוע הערכה והכנת חקרי-אירוע בנושא תפקוד אפקטיבי של תומכי הוראה בכיתות המתמטיקה והמדעים בבתי ספר על-יסודיים.
ביצוע הערכה והכנת חקרי-אירוע בנושא תפקוד אפקטיבי של תומכי הוראה בכיתות המתמטיקה והמדעים בבתי ספר על-יסודיים.
ב-2012 אישרה הקרן מענק לארגון שיעור אחר לפיתוח וביצוע של תכנית המשלבת מתנדבים מתעשיית ההייטק כתומכי הוראה בכיתות בשיעורי מתמטיקה ומדעים. מטרת התכנית הייתה לספק למורים סיוע בין כותלי הכיתות כדי לאפשר תשומת לב רבה יותר לכל תלמיד, לעמוד על היכולות השונות של כל תלמיד, ולכוונן בהתאם את התכנים ואת שיטות ההוראה. הציפייה הייתה שעבודה פדגוגית מסוג זה תביא לכך שיותר תלמידים יבחרו ללמוד במגמות המתמטיקה והמדעים ברמה מוגברת, ולהפחתת שיעור הנשירה של תלמידים מאותן מגמות.
עד היום נרתמו לתכנית, הנקראת "שיעור ביחד" 100 מתנדבים הפעילים בכיתות לפחות שעתיים בשבוע במשך שנת לימודים אחת. משרד החינוך שהצטרף למיזם נטל אחריות למימון 40 שעות הכשרה לתומכי ההוראה; ההכשרה מתקיימת במכללות לוינסקי ואורנים. גם חברת אינטל הצטרפה לתכנית ואחראית למימון השתתפותם של 30 מתנדבים נוספים. על-פי דוח ביניים להערכת התכנית שסקר את המשתתפים בכיתות שבהן פעלו תומכי הוראה מתנדבים אכן ניתנה תשומת לב פרטנית רבה יותר ללמידה ולקשיים של התלמידים.
בשלב זה, משרד החינוך, השוקל נקיטת מדיניות חדשה שתסדיר את פעילות המתנדבים בבתי- הספר, פנה אל "שיעור אחר" ואל הקרן, כדי ללמוד לעומק על התכנית ולקחיה. על-פי הנתונים שבידי משרד החינוך, בבתי הספר ברחבי הארץ פועלים כיום אלפי מתנדבים המספקים מגוון של שירותים משלימים, אך רק מעטים מהם מעניקים תמיכה פדגוגית בכיתות.
בעצה אחת הוחלט לפנות לד"ר יעל שטיימברג, מומחית להערכה בחינוך העומדת בראש המחלקה למדידה והערכה במכון לחינוך דמוקרטי. שטיינברג התבקשה לבצע מחקר להערכת הפרויקט "שיעור ביחד", ולבחון את תהליכי המיון, ההכשרה, ההשמה והליווי של המתנדבים; את השיטות הפדגוגיות המשמשות את המורים ואת תומכי ההוראה בכיתות; ואת השפעת עבודתם של המתנדבים על הבחירה של תלמידים והתמדתם במגמות המתמטיקה והמדעים ברמת 5 יחידות בהגיעם לחטיבות העליונות של בתי הספר העל-יסודיים.
בנוסף, עבודת תומכי הוראה מתנדבים בכיתות תצולם בווידיאו, תוך התמקדות באינטראקציה בין המורים, המתנדבים והתלמידים. סרטים אלה ישמשו את שטיימברג ליצירת מאגר מידע של חקר אירועים, שיעמוד לרשות הקהילה המקצועית באמצעות אתר אינטרנט ייעודי.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 149