הגיע זמן חינוך 2018
קהילת החינוך המקוונת תפנה אל הלב והרגש של הציבור הרחב כדי לחבר אותו לחשיבותה של ההשקעה במצוינות במתמטיקה ובמדעים
קהילת החינוך המקוונת תפנה אל הלב והרגש של הציבור הרחב כדי לחבר אותו לחשיבותה של ההשקעה במצוינות במתמטיקה ובמדעים
לפני ארבע שנים, כשהקרן הקימה את "הגיע זמן חינוך," פעילותה ברשתות החברתיות נבנתה כפעילות עצמאית ונפרדת מהקרן במתכונתה המוּכּרת. ביקשנו להקים קהילת חברים צעירה, תוססת ונמרצת, ועל ידי כך להגביר את ההתעניינות בהוראת מתמטיקה ומדעים כמקצוע, ובהמשך לעודד השקעה במצוינות בתחומים אלה. הנחת היסוד שלנו הייתה שבמקביל למענקי הקרן המחזקים שרשרת אספקה של תכניות, אם נשקיע מאמץ בהפצת המסרים שלנו נוכל לעורר תיאבון וביקוש העולים בקנה אחד עם הערכים והאסטרטגיה שלנו.
כעבור ארבע שנים, "הגיע זמן חינוך" היא עדיין קהילת החינוך הגדולה ביותר ברשתות החברתיות בישראל, וחבריה הפעילים הם מורים, מועמדים פוטנציאליים לעיסוק בהוראה, ומי מהציבור הרחב המתעניין בחינוך מתמטי ומדעי. במגזין המקוון שלנו מתפרסמות כתבות של כ-200 כותבים, ויש לו למעלה מ-40,000 עוקבים בפייסבוק, 12,000 מנויים על הניוזלטר של המגזין (עם שיעור פתיחה גבוה העומד על 70%), ו-170,000 מבקרים באתר מדי חודש. הנושאים שעל סדר היום מתרחבים ונובעים הן מהאסטרטגיה של הקרן והן מתחומי ההתעניינות של הקוראים, הכותבים והעורכים. השפה של המגזין פתוחה, נגישה ומדברת אל לב הקוראים, תוך היצמדות למסרים חיוביים ביחס לחינוך בישראל.
ב-2016 הפקנו סדרה של סרטונים קצרים שעסקו בחשיבות המורה, הפצנו בין 500 קוראים מהדורה מודפסת של המגזין לציון שנתיים לקיומו, ויצרנו וידאו מקוון אינטראקטיבי החושף את הדילמות הניצבות בפני המורה בכיתה. ארגנו מספר אירועים שהפגישו בין הקוראים ובין אנשי משרד החינוך ואירועים לצפייה משותפת בסרט העוסק במורים בישראל. התחלנו בהקמת שותפויות עם ארגונים שונים העוסקים בחינוך כדי לשתף פעולה בפרויקטים ספציפיים, כגון ניוזלטר משותף ומאמרים שפרסמנו יחד עם האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך.
המועצה המייעצת לקרן המליצה לנו להתרכז בשלבים הבאים בפנייה אל הלב והרגש של הציבור הרחב כדי לחבר אותו לחשיבותה של ההשקעה במצוינות במתמטיקה ובמדעים. הם הציבו בפנינו את האתגר של טיפוח תנועה חברתית שתיסוב סביב ערכים של מצוינות, הישגיות והתמדה, כדי שהמאמצים שאנו משקיעים יופנמו בסופו של דבר כנורמה וכהרגל בחברה הישראלית. הם צופים כי פעילות זו לא זו בלבד שתגרום לכך שהתכניות שלנו כיום ובעתיד ייטמעו באופן חלק יותר אלא שהן גם יעודדו את הציבור להמשיך לדחוף את מערכת החינוך קדימה לעבר יעדים אלה, גם לאחר שהקרן תסיים את מעורבותה הפילנתרופית.
פנייה לכיוון זה צופנת בחובה הבטחות גדולות, אך טמונה בה גם דילמה. מחד גיסא, תנועה חברתית צריכה לפעול באופן עצמאי, ולכן עליה להיות עוד יותר מופרדת מפעילות הליבה שלנו. מאידך גיסא, אם תהפוך לתנועה אותנטית הצומחת מן השטח, אין ספק שהיא תמשוך לכיוונים נוספים ושונים מאלה שהקרן מתווה. אנו מודעים לאחריות המוטלת עלינו לסייע ל"הגיע זמן חינוך" להתקיים באופן עצמאי וארוך-טווח, ואנו חשים כי אנו קרֵבים לשלב שבו שליטתנו בו תשפיע על צמיחתו. עם זאת, איננו בטוחים עדיין האם עלינו למסד את "הגיע זמן חינוך" כגוף עצמאי, ומהו ציר הזמן האפשרי שיתאים לביצוע ההפרדה. כ"הורים אחראיים" עלינו לסייע להם להיערך לקראת דרכם החדשה.
לכן אנו מציעים לשכור שירותי ייעוץ אסטרטגי שיסייעו לנו להכין תכנית חומש עבור "הגיע זמן חינוך," לבחון יעדים ופעילויות ולבדוק מודלים תפעוליים וקיימות פיננסית. בעזרת הייעוץ נחשב את התועלות ונעריך אותן אל מול יעילות, סיכונים, חוזקות וחולשות, וגם נלמד על אפשרויות לפיתוח ולצמיחה. מדובר בתהליך שיארך שלושה חודשים, וההמלצות יוגשו לדירקטוריון הקרן.
במקביל, הפעילות השוטפת תימשך לאורך השנה, ותכלול מספר אלמנטים בולטים:
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 257