קמפוס דיגיטלי ללמידה עצמית עבור תלמידי תיכון
הקמת פלטפורמה אינטרנטית בה מוצעים קורסים במקוצעות השונים לליווי הלמידה במתטמטיקה ובמדעים
הקמת פלטפורמה אינטרנטית בה מוצעים קורסים במקוצעות השונים לליווי הלמידה במתטמטיקה ובמדעים
מערכת החינוך הישראלית מתמודדת עם אתגרים אדירים בשל ההשלכות של מגפת הקורונה. בתי ספר נאבקים כדי לקיים המשכיות ולמזער את השפעתם של הפערים הגדלים. מעברים תכופים בין סגר, בידוד וקפסולות מונעים כמעט לחלוטין כל אפשרות להעניק לתלמידים חוויית למידה איכותית. בנסיבות מאתגרות אלה, ולנוכח צמצום שעות הלימוד בכיתות, נהיה קשה מאוד לכסות את יעדי תכנית הלימודים במלואם, ובתי הספר מתמקדים אפוא בהוראת תכני ליבה. ההשלכות שיהיו לכך בעתיד מדאיגות ואינן ברורות.
עם זאת, בתקופה זו נוצרות גם הזדמנויות חדשות. בעקבות המעבר ללימוד מקוון החינוך נהיה עכשיו יותר ממוקד בתלמידים. הזריזים ובעלי המוטיבציה שבהם, המסוגלים לוויסות עצמי בלמידה ומתמידים בכך בשקידה יכולים כיום לשגשג ולפרוח. הורים רבים נהיים מודעים יותר לקשיים של ילדיהם. הברירה בידיהם – לעצור ולהמתין עד שהמערכת תאתחל את עצמה מחדש או לעודד את ילדיהם לנקוט יזמה, לעזור להם לחשוב ברצינות על החלומות והשאיפות שלהם, ולקבל על עצמם אחריות לעתידם.
התפתחויות אלה נידונו בינינו ובין עמיתינו ביד הנדיב (קרן רוטשילד), וחשבנו יחד על דרכים שבהן הפילנתרופיה תוכל לסייע. מצאנו שבמרחבי המרשתת מוצעים לתלמידים קורסים מקוונים למכביר בנושאים שונים וברמות שונות של איכות. ואולם, אין בנמצא מעין "נטפליקס חינוכי," פלטפורמה אחת שעונה על כל הדרישות – שמסוגלת לנתח את צורכי התלמידים, להתאים את התכנים לתחומי ההתעניינות שלהם, להציע תכנים ערוכים באיכות גבוהה, ולספק לתלמידים את התמיכה האישית והחברתית החיונית כל כך לקיום למידה אפקטיבית.
קרן טראמפ הזמינה סקר בקרב מדגם מייצג של תלמידים בני 12 עד 18, וממנו עולה כי 66% מהם אמרו שהם ישתתפו באופן פעיל בפלטפורמת למידה מסוג זה. יותר מ-60% מההורים השיבו שיסכימו לשלם עבור שירות כזה. הן התלמידים והן ההורים הדגישו את חשיבות התכנים הרלוונטיים המכינים את התלמידים לקראת העתיד, תוך התמקדות במתמטיקה, אנגלית, ומחשבים, וכן בנושאים שאינם כלולים בתכנית הלימודים הרשמית, כגון אוריינות פיננסית ורפואה. התלמידים אמרו שהם ישקיעו 4-3 שעות בשבוע בחוויית למידה כזאת, והדגישו את חשיבותה של תמיכה אישית על ידי חונך לאורך תהליך הלמידה.
בשיתוף עם יד הנדיב פרסמנו קול קורא לקבלת הצעות בקרב ארגונים רלוונטיים הפועלים ללא מטרות רווח. במקביל, שיתפנו במחשבותינו את משרד האוצר ואת ישראל דיגיטלית (מיזם לאומי הרותם את הטכנולוגיה לחינוך ולשירותים חברתיים נוספים), והם נענו בהתלהבות. הצענו שהמגזר הפילנתרופי יקבל על עצמו את ביצוע הצעד הראשון לזירוז השינוי – הפקת מוצר ניסיוני מנוהל היטב תוך שמירה על קשר הדוק עם משרדי החינוך והאוצר ועם גופים ממשלתיים נוספים לאורך התהליך. קיום דיאלוג צמוד שכזה נועד לאפשר למדינה להצטרף ולקבל את האחריות להרחבת התכנים והיקף הפעילות, ולהבטיח את קיומה של הפלטפורמה בטווח ארוך יותר.
התכנית שנבחרה היא זו שהציגה עמותת תפוח (Appleseeds). זוהי עמותה שנוסדה בשנת 2000 על ידי ליאון רקנטי, ומפעילה קורסים מקוונים וקהילות דיגיטליות למבוגרים ובני נוער בכל הארץ, בייחוד בפריפריה החברתית של ישראל. תכני הקורסים עוסקים בעיקר בתכנות וברשתות מחשבים, וגם בהכנה ללימודים אקדמיים ולהשתלבות במעגל העבודה. כיום משתתפים בתכניות אלה יותר מ-80,000 תלמידים. עמותת תפוח היא שותפה מהימנה של יד הנדיב ונמנית עם מקבלי המענקים של קרן זו.
במענה לפנייתנו, עמותת תפוח מציעה תכנית שתתפרש על פני שנתיים, אשר במסגרתה הם יפתחו פלטפורמה ללמידה מקוונת עבור קהל יעד של עד 30,000 תלמידי חטיבות ביניים ובתי ספר על-יסודיים, בנושאי לימוד שונים. המשתתפים יעברו תהליך קליטה דיגיטלי ואחרי כן יוצע להם מסלול לימוד התואם את תחומי התעניינותם, כישוריהם, והעדפותיהם. מסלולי הלימוד יהיו בתחומי עניין שונים, כגון הייטק, רפואה, ואסטרונומיה. כל מסלול יכלול עד 100 שעות לימוד של קורסים קצרים וארוכים. הקורסים יתמקדו בידע ובמיומנויות שיוצעו ברמות קושי מדורגות.
מלווה פדגוגי שינחה כל אחד ממסלולי הלימוד יעודד את התלמידים להתמיד ולתקשר ביניהם. לשם כך ייעזר המלווה הפדגוגי ברשתות החברתיות, יארגן תחרויות, סדנאות משותפות, ומפגשים קבוצתיים, ויזמין את הלומדים להציג מצגות ולהשתתף בדיונים עם שאר הלומדים במסלול. התלמידים ידרגו כל קורס ויתנו משוב כדי לעזור לתלמידים אחרים לקבל החלטות מושכלות יותר ולשפר את תהליכי הקבלה וההמלצות ואת ניהול הפלטפורמה באופן כללי.
בתוך 3 חודשים תיערך הרצה ניסיונית של גרסת בטא של הפלטפורמה. ישתתפו בה 2,000 תלמידים שילמדו ב-2 מסלולי לימוד שונים. במהלך השנה הראשונה היא תורחב ותקלוט עד 10,000 תלמידים ב-5 מסלולי לימוד שונים. בשנה השנייה יצטרפו לתכנית 20,000 תלמידים נוספים, ויוצעו 10 מסלולי לימוד שונים. בדיונים עם עמותת תפוח, הדגשנו כי בכוונתנו להתמקד רק בתלמידי חטיבות ביניים המצטיינים במתמטיקה ובמדעים. הערכנו כי תת-קבוצה זו תהווה כ-33% מהיקף התכנית.
התכנית תהיה מורכבת ומאתגרת ביותר. לשם כך יידרשו שיתופי פעולה מעמיקים עם יוצרי תכנים ומפתחי קורסים, שכן הכוונה היא להשתמש במלאי של מוצרי תוכן מוכנים, "רכיבי מדף." יידרש גם דיאלוג שוטף עם הגורמים הממשלתיים כדי לקבוע מתי ואיך הם יקבלו על עצמם את הניהול אחרי שנתיים של הרצה ניסיונית. המדינה תידרש למצוא מקורות מימון, בין בדרך של מכרז או על ידי שוברים (Voucher) לתלמידים המשתתפים. בד בבד, ובעדיפות עליונה, התכנית תידרש להוכיח בתוך זמן קצר את תרומתה החינוכית ואת יכולתה להגיע לתלמידים המהווים את קהל היעד, כדי לספק משאבים חיוניים במהלך משבר מגפת הקורונה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 413