פתיחת קהילות למידה למורי מתמטיקה בחטיבות הביניים
הטכניון פותח 12 קהילות למידה מקצועיות ל-200 מורים למתמטיקה בכיתות מצוינות בחטיבות ביניים, שיתמקדו בחשיבה מתמטית מסדר גבוה ובמתמטיקה שימושית.
הטכניון פותח 12 קהילות למידה מקצועיות ל-200 מורים למתמטיקה בכיתות מצוינות בחטיבות ביניים, שיתמקדו בחשיבה מתמטית מסדר גבוה ובמתמטיקה שימושית.
המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה שמה דגש על האופן שבו תלמידים מיישמים ידע מתמטי בהקשרים הלקוחים מהחיים האמיתיים. יישום כזה מצריך מיומנויות חשיבה המאפשרות מעבר ידע מנסיבות מוכרות לנסיבות שאינן מוכרות, הסקת מסקנות משמעותיות ממידע גולמי, ויכולת לפתור בעיות מורכבות באמצעות מודל מתמטי. הוראת מיומנויות אלה, אינה פרקטיקה נפוצה בחטיבות הביניים בישראל, שבהן מתמקדים עדיין במיומנויות טכניות ובחיזוק היסודות. בדיונים שהתקיימו לאחרונה עם עשרות מורים המלמדים במסלולי מצוינות במתמטיקה, נחשפו המורים למשימות הלקוחות ממבחני פיז"ה. תגובתם הראשונית העידה על בלבול. ההתרשמות הראשונית שלהם הייתה שמדובר במשימות קלות ביותר וברמה מתמטית בסיסית. רבים מהם אמרו שהופתעו מכך שתלמידיהם נכשלו במבחן, אך כשהם ניסו לפתור את המשימות בעצמם, והתקשו בכך, התגובה של רבים מהם השתנתה. רובם אמרו שלא זו בלבד שתלמידיהם יתקשו מאוד בלמידת המשימות, אלא שהם עצמם יתקשו ללמד אותן. בעקבות תגובות אלה, התחוור לנו שהטמעת חומרי הלימוד החדשים שאת פיתוחם אנו מממנים כעת, תצריך הכנה פדגוגית יסודית. לשם כך, המורים יידרשו ללמידה נוספת, מעבר לקורסי ההכשרה שהגופים המפתחים יעבירו ומיועדים להכשיר אותם ספציפית להוראת המשימות שבמאגר. כעת, ברור לנו שהמורים נדרשים לרפלקציה מעמיקה בנוגע לדרכי ההוראה שלהם, כדי שיוכלו להתאים את גישתם הפדגוגית למשימות החדשות. אנו מאמינים שניתן לבצע זאת בהצלחה רבה בקהילות למידה מקצועיות, שבמסגרתן המורים ייפגשו באופן שוטף, כדי לחקור יחד את דרכי עבודתם ולשפר אותן. לכן, בשיתוף עם משרד החינוך, אנו פונים עתה אל מי שעשויים להנחות קהילות למידה מהסוג הזה. הראשונה שתעשה זאת היא ד"ר עינת הד-מצויינים מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. הד-מצויינים, בסיוע הקרן, מפעילה תוכנית להתפתחות מקצועית של מורים למתמטיקה בחטיבות ביניים, שבה הם לומדים לנהל דיונים אפקטיביים בשיעורי המתמטיקה. הד-מצויינים מציעה כעת להקים 12 קהילות עבור 200 מורים למתמטיקה המלמדים בהקבצות הגבוהות ובכיתות מצוינות בחטיבות ביניים ובכיתות י', אשר לרשותם שתי שעות תוספתיות בשבוע להוראת רמות המצוינות 6-5 של מבחן פיז"ה. משרד החינוך אישר מימון של התפעול השוטף של קהילות אלה. הקרן התבקשה לתמוך בשלב הפיתוח, שיתבצע על ידי צוות של 3 מומחים. הם יאספו משימות ברמת קושי גבוהה הכלולות במבחן פיז"ה, ויפתחו ערכות הכשרה ו-10 מערכי שיעור. בנוסף, הם יפיקו 10 סרטונים שבהם יודגמו פרקטיקות מיטביות להוראה על-פי הגישה השימושית. בשלב הבא, יוקם צוות ליבה שיכלול 15 מורים מובילים, והם יוכשרו לתפקיד של מובילי הקהילות המקצועיות. ד"ר טלי נחליאלי, מומחית להוראת מתמטיקה, תוביל את צוות הליבה. פעילות זו תכין את הקרקע להקמת 12 קהילות למידה מקצועיות, שבהן ישתתפו המורים במשך שנתיים. בשנה הראשונה, יפעלו שתי קהילות, ועל פני 4 שנות התוכנית יצטרפו 10 קהילות נוספות. על-פי התכנון, 200 מורים למתמטיקה ישתתפו באופן שוטף בהתפתחות מקצועית במסגרת קהילות אלה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 377