ניסוח סטנדרטים להבטחת קיום ארוך טווח והרחבת ההיקף של קהילות מקצועיות
פיתוח סטנדרטים ומדיניות להבטחת קיום ארוך טווח ולהרחבת היקף ההפעלה של קהילות מקצועיות לומדות של מורי מתמטיקה ומדעים בבתי הספר העל-יסודיים ברחבי הארץ.
פיתוח סטנדרטים ומדיניות להבטחת קיום ארוך טווח ולהרחבת היקף ההפעלה של קהילות מקצועיות לומדות של מורי מתמטיקה ומדעים בבתי הספר העל-יסודיים ברחבי הארץ.
בחמש השנים האחרונות השקיעה הקרן כעשרים מילון שקלים בקהילות מורים לומדות, במסגרתן מאות מורים למתמטיקה ולמדעים מפתחים יחד טכניקות של הוראה קלינית ושוקדים על שיפור דרכי עבודתם.
בבתי הספר העל-יסודיים רוב הקהילות פועלות מחוץ לתחומי בית הספר, וכוללות מורים מבתי ספר שונים. בראש כל קבוצה עומד/ים מורה רב אמן, אחד או שניים (לעתים הם נקראים "מורים מובילים"), והפעילות בהן מתקיימת בהנחיית מוסד אקדמי או מוסד מקצועי. בעקבות ההיענות הרבה מצד המורים ישנו רצון להמשיך ולהרחיב את היקף הפעילות הקיימת של הקהילות, וליישמה גם בחטיבות הביניים.
מקורות המימון שיבטיחו את המשך קיומן של הקהילות המורים הלומדות עדיין לא מובטחים. מענק פילנתרופי זמני המממן את המוסד האקדמי לא יכול לספק תמיכה ארוכת טווח כנדרש. מאחר שאין במערכת החינוך תקן רשמי למורי רב אמן, מובילי הקהילות הלומדות מוגדרים כ"מנחים" ומקבלים ממשרד החינוך תגמול צנוע. בעבר הם גם קיבלו כמה תשלומים חד-פעמיים מהמוסד האקדמי עבור תפקידם בפיתוח התכנית, אך מקור מימון זה הולך ואוזל.
כדי להתמודד עם אתגרים אלה, קרן טראמפ בשיתוף עם יד הנדיב (קרן רוטשילד) ועם משרד החינוך הזמינו את האקדמיה הישראלית למדעים שתייעץ להם בנוגע למדיניות המומלצת לגבי 'מורים מובילים'. כתוצאה, משרד החינוך ויד הנדיב השיקו מיזם משותף המתמקד בהקמת קהילות מורים הפועלות בבתי-ספר, בעיקר היסודיים, ואלה אינן מתמקדות למעשה בחינוך מתמטי ומדעי. הסיבה לכך היא מדיניות משרד החינוך המקדמת תכניות להתפתחות מקצועית המתקיימות בין כותלי בית הספר.
במהלך השנה האחרונה משרד החינוך, קרן טראמפ ומפעילי קהילות מורים לומדות של מורי מתמטיקה ומדעים ניהלו סדרת דיונים אינטנסיביים. מדיונים אלה עלה שמשרד החינוך מכיר בחשיבותן ובהשפעתן של קהילות מורים לומדות הפועלות מחוץ לכותלי בית הספר, וכי הוא נחוש לאתר דרכים לתמיכה ארוכת טווח בפעילותן. לשם כך פנו הצדדים, בשיתוף עם הקרן, למכון מופ"ת כדי שזה ימליץ על הצעדים הדרושים לכך, ויתפקד כגורם המכנס [convener] כדי להביא ליישומם.
מכון מופ"ת הוא ארגון ללא מטרות רווח המתמחה בהכשרת מורֵי-מורים. זוהי האכסניה המקצועית של המכללות למורים בישראל, והוא מהווה מרכז למומחיות בתחום של הכשרת מורים. בשנים האחרונות מכון מופ"ת פועל גם כמרכז למחקר ופיתוח בתחום של התפתחות מקצועית ושיתוף ידע בין מורי-מורים, ומהווה חממה לקהילות מורים לומדות הפועלות בתחומי בתי הספר. המכון מציע תהליך שיארך שנה אחת ומטרותיו:
התהליך ינוהל על ידי מנהל פרויקט ויועץ אקדמי, ויונחה על ידי ועדת היגוי שבין חבריה תהיה נציגות של משרד החינוך, האקדמיה, מורי רב אמן וקרן טראמפ. פעילות הוועדה תכלול כינוס של התכניות הקיימות, לימוד הצרכים והסטנדרטים שלהן, קיום ראיונות למורי רב אמן, ועבודה מול המחלקות הרלוונטיות במשרד החינוך לצורך גיבוש המדיניות המבוקשת. מטרת התהליך היא לגבש מספר המלצות ביניים בתוך שישה חודשים, ולפתוח בביצוע השלבים הראשונים מיד עם אישורם.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 221