פיתוח ערכות של משימות דיאגנוסטיות וליוי פדגוגי למורי מתמטיקה
פיתוח 25 ערכות של משימות דיאגנוסטיות וליווי פדגוגי ל-300 מורי מתמטיקה בהקבצת הלימוד הגבוהה ביותר של כיתה ט'
פיתוח 25 ערכות של משימות דיאגנוסטיות וליווי פדגוגי ל-300 מורי מתמטיקה בהקבצת הלימוד הגבוהה ביותר של כיתה ט'
ב-2014 הקרן אישרה מענק לתכנית של מכון ויצמן לפיתוח ויישום של 45 משימות דיאגנוסטיות המותאמות לתכנית הלימודים של חמש יחידות מתמטיקה בכיתות י'. המשימות ניתנות למורים בערכות הכוללות את המשימה עצמה, מחוון מפורט לניתוח תשובות התלמידים, והצעות למשימות עוקבות בהתאם לתשובות התלמידים.
התכנית נועדה לסייע למורים לאבחן דרכי חשיבה וקשיים של התלמידים, לשנות את אופן ההוראה בהתאם, ועל ידי כך גם לצמצם את שיעורי הנשירה. מאז, כ-300 מורים יישמו בכיתותיהם בין אחת לחמש משימות, ובסך הכול נחשפו לתכנית כ-800 מורים, מספר גבוה מהתכנון המקורי.
המורים שיישמו את ערכות ההוראה בכיתותיהם דיווחו שהן סייעו להם להבין טוב יותר את הטעויות של התלמידים ואת דרכי החשיבה שלהם, וכן להתאים כראוי את דרכי ההוראה על ידי עבודה בקבוצות או הוראה פרטנית.
בעקבות הצלחת התכנית, כינסנו חמישה מורים מובילים שהוכשרו במסגרת התכנית ללוות מורים אחרים בהטמעת משימות דיאגנוסטיות בהוראה. בדיון שקיימנו עמם, המורים ציינו כי יש צורך להתחיל את יישום המשימות הדיאגנוסטיות בשלב מוקדם יותר. הם הדגישו שתחילת היישום בכיתות ט' יאפשר להם לאתר מוקדם יותר קשיים של תלמידים, ולהכין אותם ביתר הצלחה לרמה הנדרשת ללימוד מתמטיקה ברמה מתקדמת בבית הספר התיכון. המורים ציינו גם כי ברצונם לקבל ליווי מוגבר בנוגע ליישום המשימות הדיאגנוסטיות בכתות.
במענה לצרכים אלה, מכון ויצמן מציע להרחיב את התכנית לשלוש שנים נוספות, כדי לפתח חומרים חדשים המתאימים לתלמידי כיתות ט'. הם מציעים לפתח 25 ערכות הוראה חדשות, שיכללו 80 משימות דיאגנוסטיות, ויעמדו לרשות המורים המשתתפים באתר אינטרנט ייעודי שניתן לבצע בו חיפוש.
ליישום התכנית ייבחרו 15 מורים מובילים שיוכשרו להנחות קהילות מקצועיות של מורים שבהן ילמדו כיצד להשתמש במשימות הדיאגנוסטיות. הציפייה היא ש-300 מורים המלמדים בהקבצות הגבוהות ביותר בכתות ט' יישמו את הערכות בכיתותיהם באופן שיטתי ומתמשך. תתבצע הערכה של יישום המשימות כדי לבחון האם התכנית תורמת לבחירתם של תלמידים במגמת חמש יחידות במתמטיקה בהגיעם לבית הספר התיכון, וכדי לבחון את מידת מוכנותם ללימוד ברמה זו.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 271