פיתוח יחידת לימוד הנעזרת בדפוס חשיבה מתפתח
פיתוח והפעלה של יחידת לימוד בנושא של דפוס חשיבה מתפתח [Growth Mindset] בהוראת המתמטיקה ברמות גבוהות בתיכון בישראל, בקרב 20 קהילות מקצועיות של מורים למתמטיקה בפריפריה החברתית.
פיתוח והפעלה של יחידת לימוד בנושא של דפוס חשיבה מתפתח [Growth Mindset] בהוראת המתמטיקה ברמות גבוהות בתיכון בישראל, בקרב 20 קהילות מקצועיות של מורים למתמטיקה בפריפריה החברתית.
הגישה המסורתית להוראת מתמטיקה ומדעים בבתי הספר בישראל הייתה מאז ומתמיד ממיינת וסלקטיבית. המורים נטו להתמקד בהוראת החומר לעומק ובמהירות, והסתמכו על כך שהתלמידים יידעו בעצמם כיצד ועד כמה עליהם להשקיע בלימודים. בפועל, החודשים הראשונים בכיתה י' והציון בבחינת הבגרות הראשונה בכיתה י"א שימשו להפרדה בין התלמידים שימשיכו בכיתות המוגברות ואלה שינשרו מהן. מתחת לפני השטח שררה האמונה שישנם תלמידים בעלי יכולת, הכנה, ומוטיבציה גבוהות יותר מאחרים. התוצאה הייתה שיעור גבוה מאוד של נשירה מכיתות המתמטיקה והמדעים ברמת חמש יחידות.
כדי לשנות מגמה זו, המורים התחילו ללמוד יחד בקהילות מורים לומדות, ולהשתמש במשימות דיאגנוסטיות ובצילום בווידיאו בכיתות. על ידי התמקדות בלמידת התלמידים, בקשיים שלהם, בשגיאות אופייניות ובתפיסות שגויות, ועל ידי ניתוח השפעת ההוראה על ההתקדמות בלמידה, הגישה להוראה החלה להשתנות ועוברת מגישה ממיינת ליותר מטפחת. ב-2016, חיים לפיד ולאה פס חקרו מקרה מבחן שבדק תופעה זו, וממנו עולה כי מורים אכן משנים את דרכי עבודתם בכיתות כתוצאה מהשתתפותם בקהילות מורים לומדות.
עשרות שנים של מחקר הוכיחו כי תלמידים בעלי "דפוס חשיבה מתפתח" – אלה שיודעים כיצד לגבור על אתגרים, ומאמינים שהם מסוגלים לצמוח ולפתח את היכולות שלהם, עובדים ולומדים בהצלחה רבה יותר מאחרים. עם זאת, לפיד ופס ציינו כי מורים רבים נבהלים מחשיבה "מטפחת" שכזאת, ואין להם כלים ושיטות מתאימים כדי לדרבן את תלמידיהם לפתח "דפוס חשיבה מתפתח," ולהתמודד עם קשיי התלמידים בלמידת מתמטיקה ברמה מתקדמת. עד עתה, מורים קיבלו מענה חלקי באמצעות הקהילות המקצועיות, אך מאחר שמומחיותם היא הוראת מדעים ולא פסיכולוגיה, הם מדווחים כי דרושה להם תמיכה נוספת, בייחוד באזורי הפריפריה החברתית.
לכן פנתה הקרן למרכז מיטיב במרכז הבינתחומי הרצליה, וביקשה שיישמו את ניסיונם כדי לפתח גישה המבוססת על דפוס חשיבה מתפתח בהוראת מתמטיקה ברמת חמש יחידות, ובייחוד בקרב מורים למתמטיקה בחטיבות הביניים, המכינים תלמידים לקראת חמש יחידות מתמטיקה בתיכון. מרכז מיטיב, העוסק במחקר יישומי בבית הספר לפסיכולוגיה של המרכז הבינתחומי, הוקם ב-2010 על ידי טל בן-שחר, מומחה בעל שם עולמי לפסיכולוגיה חיובית. מאז הקמתו צבר המרכז ניסיון רב בהכשרה ובליווי של מורים מובילים בישראל המנהלים בבתי הספר קהילות להתפתחות מקצועית עבור עמיתיהם המורים. ביקשנו ממרכז מיטיב שיחקרו את המאפיינים הספציפיים של הוראת מתמטיקה בישראל, ויכינו יחידת לימוד על יסוד העקרונות של דפוס חשיבה מתפתח, לשימוש קהילות המורים בכל הארץ.
לאחר דיונים נרחבים, הם מציעים עכשיו תכנית שתיושם ב-20 קהילות מורים לומדות באזורי הפריפריה החברתית. בשנה הראשונה יוקם צוות פיתוח ובו ארבעה חברים שיהיו פסיכולוגים קליניים ומורים מנוסים למתמטיקה. הם יפתחו יחידת לימוד להכשרה בהיקף של 30 שעות, שבה יושם דגש על הקשר בין עקרונות החשיבה הממוקדת בצמיחה ובין תכנית הלימודים במתמטיקה לכיתות י' ו-י"א. כיתות אלה נבחרו כי זו התקופה המתאפיינת בתנודות הרבות ביותר מבחינת בחירה והתמדה במגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות.
יחידת הלימוד תיבחן תחילה בפיילוט בקהילה מקצועית אחת של מורים המלמדים בפריפריה החברתית. לאחר קבלת משוב, יחידת הלימוד תעבור ליטוש ותושלם באופן סופי. בשלב זה היא תכלול אתר אינטרנט ייעודי שיכלול חומרי לימוד ועזרי הוראה. בשנה השנייה של התכנית, 10 קהילות מורים לומדות באזורי הפריפריה החברתית ישתמשו ביחידת הלימוד בפגישותיהן השוטפות. מרכז מיטיב יכשיר וילווה את עשרת המורים המובילים של קהילות אלה, וגם את ארבעת הפסיכולוגים שישתתפו עמם בהנחיית יחידת הלימוד. התכנית תלווה במחקר הערכה, שבו יושם דגש על השינוי בדפוסי החשיבה של המורים ושל התלמידים ביחס להוראה ולמידה של מקצוע המתמטיקה, ועל השפעת השינוי על למידת התלמידים, על התקדמותם, על בחירתם במגמת חמש יחידות, ועל התמדתם והצלחתם במגמה זו.
בשנה השלישית לתכנית, מרכז מיטיב יפתח דגם בר-קיימא להפעלת התכנית, ויפעיל אותה בעוד עשר קהילות מורים לומדות במתמטיקה עבור מורים המלמדים באזורי הפריפריה החברתית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 256