פיתוח משימות מדורגות במתמטיקה עבור חטיבות הביניים בפריפריה
תכנית לפיתוח 45 משימות מדורגות במתמטיקה שבהן ישתמשו באופן שיטתי 150 מורים ב-35 חטיבות ביניים בפריפריה החברתית
תכנית לפיתוח 45 משימות מדורגות במתמטיקה שבהן ישתמשו באופן שיטתי 150 מורים ב-35 חטיבות ביניים בפריפריה החברתית
השיעור הממוצע של תלמידי חמש יחידות במתמטיקה החיים בפריפריה החברתית נמוך מהממוצע הארצי, וישנם פערים ניכרים מבחינת הידע והכישורים של תלמידים אלו בהשוואה לחבריהם במרכז. כאשר מתלווים לפערים אלה דפוסים של חשיבה קבועה, הצלחה בלימודי חמש יחידות במתמטיקה נראית לעתים כיעד שאפתני ביותר ואף כיעד שאינו בר-השגה. משיחות שקיימנו עם מורים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל עלה כי במקרים רבים, תלמידים ומורים שאינם בוטחים ביכולותיהם מוותרים עוד לפני שניסו, ואילו בעלי שאיפות אישיות גבוהות עלולים להיכשל בהגשמתן אם אין מפתחים לצדן משמעת עצמית חזקה של תרגול ולמידה.
על-פי דו"ח שפורסם לאחרונה על-ידי מקינזי, עולה כי סוגים מסוימים של דפוסי חשיבה של תלמידים יכולים להשפיע על הישגיהם במתמטיקה פי שניים מהרקע הסוציואקונומי שלהם. הדו"ח מציין כי ל"מוטיבציה מכוילת" הכוללת "חתירה לשלמות" ו-"השקעה מעל למצופה" – השפעה על התפקוד פי-שניים משאפתנות מוצהרת ("רוצה להיות הטוב ביותר" ו-"רוצה להשיג את הציונים הגבוהים ביותר").
כדי להתמודד עם הצורך בעידוד דפוס חשיבה מתפתח בקרב תלמידי ומורים בפריפריה החברתית, פנינו לאוניברסיטת חיפה, המהווה מרכז למומחיות בהוראת המתמטיקה ושותפה קרובה של הקרן. צוות האוניברסיטה מציע לפתח כלים מתמטיים ודידקטיים המחלקים את המשימות המתמטיות לשלבים בהתאם לרמות היכולת של תלמידים שונים, ומובילים את התלמידים משלב לשלב. גישה זו, הם משערים, תאפשר הן למורים והן לתלמידים לפתח יחד כישורים וביטחון עצמי, מבלי לוותר על הצורך בהשקעת מאמץ מתמשך, ומבלי לסכן את הצלחתם ברמת הלימוד הגבוהה, הנדרשת כדי להצליח בבחינת הבגרות בחמש יחידות במתמטיקה.
ב-2016, בעזרת מענק של קרן טראמפ, החלו באוניברסיטת חיפה לפתח תוכנית פיילוט הכוללת 30 משימות מדורגות עבור המסלול של חמש יחידות במתמטיקה. כעת הם מציעים לפתח 25 משימות נוספות עבור חטיבות הביניים, ולספק הכשרה מרוכזת למורים לצורך יישום המשימות והתאמת דרכי ההוראה למשימות אלה. המשימות החדשות יותאמו לתכנית הלימודים של כיתות ז' עד ט', ויחולקו לחמישה סוגים:
האוניברסיטה בשיתוף עם מט"ח תחבר קורס של 30 שעות למורים, כדי שיכירו הן את השיטה והן את הגישה הפדגוגית. הקורס יכלול סרטוני הדרכה וסרטונים המציגים מקרים שונים, הסבר מעמיק של המושגים "דפוס חשיבה מתפתח" ו-" מוטיבציה מכוילת" וכן הדגמה של פרקטיקות מיטביות. הכוונה היא להגיע ל-35 בתי ספר ול-150 מורים, אשר יישמו את המשימות באופן שיטתי ורצוף על פני שלוש השנים הקרובות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 275