ביסודם של מבחני פיזה הבין-לאומיים משימות מבוססות-מיומנויות המשקפות אתגרים הלקוחים כביכול מתוך העולם האמיתי. המבחן במתמטיקה מזמין תלמידים בני 15 ליישם הנמקה מתמטית וחשיבה כמותית כדי לפתור בעיות שנתקלים בהן בחיי היום-יום. מבחר הנושאים מגוון, החל מקביעת המינון המדויק של תרופה אנטיביוטית, עבור בחישוב כמויות הדלק הדרושות למכונית כדי להגיע ליעדה, הכרעה בין שתי הצעות מתחרות להלוואת משכנתא, ועוד. על-פי יכולותיהם במתמטיקה בכיתה י', תלמידי ישראל היו אמורים להצטיין במבחנים אלה. ואולם, מכיוון שהמבחן דורש דיוק, מיקוד, והתמדה, הוא נתפס בעיני תלמידים רבים בארץ, הרגילים לקיצורי דרך, כמבחן קשה ואף מייגע. אופן הלמידה המקובל בבתי הספר הוא בדרך כלל שונה מאוד והרבה יותר סטרילי, ודורש יותר חישובים טכניים.
המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) החליט בשנים האחרונות, בשיתוף עם משרד החינוך, לסייע לתלמידים ולמורים בישראל להתמודד עם קושי זה. מט"ח הוא גוף בעל נתונים מתאימים במיוחד לטפל בנושא זה, בהיות המלכ"ר המוביל בישראל בתחום של פיתוח ספרי לימוד, חומרי למידה, כלי הערכה, ועזרים טכנולוגיים להוראה ולמידה. במחלקת המתמטיקה של מט"ח פיתחו עד כה כ-80 משימות מבוססות-מיומנויות, המחלחלות בהדרגה לחומר הלימוד הפורמלי בבתי הספר. משרד החינוך מעודד את בתי הספר להטמיע משימות אלה, אך בפועל, המורים והתלמידים רואים בהן תוספת מכבידה. אין תמריצים המדרבנים אותם לכלול משימות אלה בכיתות, ומכיוון שהן מהוות סטייה מההרגלים הקבועים של הוראה ולמידה, המורים נוטים שלא לכלול אותן במערכי השיעורים.
כדי לעורר מוטיבציה והתעניינות במשימות מבוססות-מיומנויות במתמטיקה, המדמות את המציאות של המאה ה-21, פנינו למט"ח וביקשנו את עזרתם המקצועית. ביקשנו שיתבססו על מאגר המשימות הקיים כדי לפתח משימות נוספות והתאמתן לחמישה הקשרים שונים. ההקשרים (למשל, הייטק, תנועות נוער, החי והוצמח, רפואת חירום) ייקבעו על סמך תוצאותיהם של סקרים וקבוצות מיקוד שיתקיימו באמצעות ארגון פרזנטנס, כדי לאתר תחומי התעניינות פופולריים בקרב בני הנוער הישראלים. מאמץ מיוחד יושקע כדי למשוך בני נוער ערבים ותלמידות לתחרויות, וחלק מהתחרויות יותאם לקהלי יעד אלה מבחינת השפה והתכנים.
מט"ח מתכנן לגייס לפרויקט זה, בהיקף של משרה חלקית, שלושה מהמומחים המצטיינים שלו, בראשות ד"ר יניב ביטון, מורה ידוע למתמטיקה בתיכון הווירטואלי של מט"ח. הצוות יקבל ייעוץ מפרופ' שרה הרשקוביץ, ראש תחום מתמטיקה במט"ח, מומחית להערכת מיומנויות מתמטיות. ב-2012 פרופ' הרשקוביץ הייתה חברה בצוות של שירותי הערכה ומדידה בחינוך, שייעץ ל-OECD בנושא של פיתוח משימות המיועדות לפתרון בעיות שיתופי (CPS) במבחן פיזה. תהליך הפיתוח יהיה מהיר ומרוכז: יפותחו 50 משימות גנריות בשבועות הקרובים, ולאחר מכן כל משימה תותאם לחמשת תחומי ההקשר. צוות הפיתוח יעבוד בצמוד לצוותי הטכנולוגיה, התפעול, והתקשורת, ויספק להם ייעוץ מקצועי שוטף.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 269