פיתוח שירותי ייעוץ לשיפור ניהול משאבי אנוש להוראת המתמטיקה והמדעים
מענק לפיתוח שירותי ייעוץ לשיפור הניהול של משאבי אנוש להוראת המתמטיקה והמדעים ברשויות המקומיות ובבתי ספר.
מענק לפיתוח שירותי ייעוץ לשיפור הניהול של משאבי אנוש להוראת המתמטיקה והמדעים ברשויות המקומיות ובבתי ספר.
המאמץ הרב המושקע באיתור דור חדש של מורים למתמטיקה ולמדעים ובהכשרתו הוא מאמץ המושקע לריק אם אותם אנשים מחליטים לאחר הכשרתם שלא לפנות למקצוע ההוראה או עוזבים זמן קצר לאחר תחילת עבודתם כמורים. הנתונים מראים כי רק כ-60% מפרחי ההוראה משתלבים בסופו של דבר במקצוע, וכמחצית מהמורים החדשים שנקלטו במערכת עזבו את המקצוע במהלך חמש השנים הראשונות לעבודתם. הידע המקצועי בניהול משאבי אנוש בתחום ההוראה בכלל, ובתחום של הוראת המתמטיקה והמדעים בפרט, לוקה כיום בחסר. במקרים רבים, כאשר מנהלי בתי-ספר זקוקים למורים, הם פועלים לאיוש המשרות באופן לא שיטתי ובאיחור; הם אינם מספקים תיאור של המשרה ואינם מגדירים תנאי קבלה. כאשר מורים חדשים נקלטים בבתי הספר, ברוב המקרים אין מציידים אותם בתכנית עבודה מסודרת וגם לא במשוב שוטף לגבי עבודתם.
המעסיקים של המורים בבתי הספר העל-יסודיים בישראל הן הרשויות המקומיות ורשתות החינוך. הם הגופים שבאחריותם לנהל תיעוד מדויק ומעודכן של מצבת כוח האדם ולהפעיל שגרות ניהול המטפחות, מפתחות ומשמרות מורים במשרותיהם. נושא זה הוא בעל חשיבות לגבי כלל המורים, אך ביחס למורים למתמטיקה ולמדעים חשיבותו רבה עוד יותר, שכן במקצועות אלה המחסור בכוח הוראה חמור במיוחד וקיימת תחרות רבה עם אופציות תעסוקה אחרות הפתוחות בפני המורים המיומנים. בפועל, בייחוד המורים למדעים מהווים מעין משאב של העיריות, שכן במקרים רבים הם מלמדים במספר בתי ספר הממוקמים בשכנות.
לנוכח הנסיבות המתוארות לעיל, הקרן בדקה את האפשרות לסייע לפיתוח שירותי ייעוץ לרשויות המקומיות, כדי לסייע להם לשפר את ניהול משאבי האנוש בדגש על המאפיינים הספציפיים של מורים למתמטיקה ולמדעים. מטרתנו הייתה לחבר בין מומחיות בניהול משאבי אנוש ובין הניסיון שנצבר בדרגים הגבוהים של מנהלי מערכת החינוך, וזאת כדי להקים עמותה שתספק שירותים אלה לאורך זמן. חשיבה זו מבוססת על ניסיון שנצבר בארגון דומה הפועל בארה"ב, בשם The New Teacher Project. ארגון זה הוקם על ידי מייסדי המיזם Teach for America, באמצעות הלוואה ממשפחת פישר.
לאחר חיפוש ממושך, אותרו שתי יזמיות בעלות המומחיות הרלוונטית: ד"ר סולי נתן, עד לאחרונה מנהלת מחוז המרכז של משרד החינוך, הייתה ממונה על 56 רשויות מקומיות; וד"ר שלומית קמינקא, מנהלת העמותה הישראלית לניהול, פיתוח וחקר משאבי אנוש, שניהלה את התכנון האסטרטגי של משאבי האנוש בבנק הפועלים. הן קיבלו 300,000 ₪ לביצוע השלב הראשון של סקר היתכנות וגיבוש תכנית, שכללו לימוד המודל הקיים בארה"ב, ועבודה בשיתוף עם שלוש רשויות מקומיות בארץ כדי למפות את כוחות ההוראה העומדים לרשותן ולהציע פתרונות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 108