קרס בשיטות הוראה קלינית לקידום לימודי המתמטיקה
קורס מתקדם בשיטות של הוראה קלינית ל-10 מדריכות בתכנית הלאומית לקידום לימודי המתמטיקה ברמת חמש יחידות
קורס מתקדם בשיטות של הוראה קלינית ל-10 מדריכות בתכנית הלאומית לקידום לימודי המתמטיקה ברמת חמש יחידות
"מתמטיקה תחילה", התכנית הארצית להגדלת מספר המסיימים תיכון במגמת מתמטיקה בחמש יחידות הושקה ב-2015 בתחושת בהילות מסוימת. לאחר תחילת שנת הלימודים, ובתוך זמן קצר הצטרפו לתכנית 100 בתי ספר. יחד עם משרד החינוך ועם מט"ח פתחה הקרן קורס של שנתיים במטרה לטפח יכולות מקצועיות בקרב המדריכות שאך זה גויסו להנחות את התכנית הארצית, וכדי לקשר אותן עם הזדמנויות ותכניות שונות המופעלות בתחום.
בקורס בסיסי זה המדריכות יַצרו יחד מאגר מידע ובו מיפוי התלמידים בכיתות המתמטיקה בחמש יחידות במחוזות שבהם הדריכו, והתכנסו כדי לחלוק תובנות וקשיים. דיוניהן התמקדו בצרכים של המורים המלמדים חמש יחידות במתמטיקה, ויחד הם פיתחו תשובות ופתרונות, תוך ליווי אישי של כל אחד מהם על ידי רכז הקורס. בהמשך לכך הם יצאו לסיור לימודי באנגליה, שם למדו מהתנסויות מקבילות, וחיברו דו"ח מפורט.
כיום נראה שיש צורך להעמיק את תכני הקורס, כדי להתמודד עם אתגרים שהמדריכות זיהו בעבודתן השוטפת. למשל, 150 בתי ספר ברחבי הארץ פתחו לראשונה כיתות מתמטיקה ברמת חמש יחידות, והמורים – אשר חלקם לא לימדו מעולם מתמטיקה ברמה זו, זקוקים לליווי פדגוגי. בבתי ספר נוספים הכיתות הטרוגניות ביותר, והמורים – הזקוקים לפתרונות ספציפיים עבור תלמידים מתקשים – מדווחים על תחושת שחיקה. הם מציינים כי שיעור הנשירה הגבוה בקרב תלמידי כיתות י' אמנם פחת, אך במקרים מסוימים הנשירה נדחתה לסוף כיתה י"א, בדיוק לפני בחינת הבגרות.
כדי לתת מענה לקשיים אלה שעמם מתמודדים המורים, מציע מט"ח להאריך את הקורס למורים בשנה נוספת. במט"ח מעוניינים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק יותר עם הקרן, כדי לחשוף את מדריכות התכנית הארצית לתכניות של הוראה קלינית באופן שיטתי יותר, במסגרת סילבוס הקורס. בשנה הבאה המדריכות יקיימו שמונה מפגשים של ארבע שעות כל מפגש. מחציתם יוקדשו להכרות שיטתית עם תכניות הקרן, כגון קהילות מקצועיות של מורים, כלים דיאגנוסטיים לזיהוי קשיי תלמידים, שימוש בווידיאו ובמשוב ככלים לשיפור ההוראה, ודרכי הוראה לקידום דפוס של חשיבה מתפתחת. רכז הקורס ייפגש עם כל מדריכה לפחות שלוש פעמים לפגישת ליווי אישית, ויתלווה אל כל אחד מהם ליום הדרכה באחד מבתי הספר שבהם הם מדריכים מורים.
בנוסף, משרד החינוך מעוניין לכלול בקורס רכיבים נוספים, שיתמקדו בכישורי מנהיגות, ניהול, ארגון, ותקשורת.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 272