ליווי פדגוגי למורי מתמטיקה במחוז מרכז
ליווי פדגוגי של כ-120 מורים למתמטיקה במחוז המרכז, כדי להגדיל עוד את עתודת התלמידים שיבחרו ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות.
ליווי פדגוגי של כ-120 מורים למתמטיקה במחוז המרכז, כדי להגדיל עוד את עתודת התלמידים שיבחרו ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות.
במחוז מרכז, אחד משמונה מחוזות במשרד החינוך, לומדים 320,000 תלמידים ב-56 ערים ובאחריותו 132 בתי ספר תיכוניים. ב-2013, 15% מתלמידי י"ב (2,120 תלמידים) ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, ו-28% (3,950 תלמידים) ניגשו לבחינה ברמת ארבע יחידות. 44% מהתלמידים שנבחנו ברמת ארבע יחידות הצטיינו בבחינת הגמר. נתונים אלה הובילו את סגל המחוז לסברה שלתלמידים אלה פוטנציאל למצוינות שלא מומש, וכי בתנאים החינוכיים המתאימים הם היו מסוגלים להצטיין ברמת הלימוד המוגברת.
כדי למצות את ההזדמנות, יזם המחוז את תכנית "חמש החדשה". במסגרת התכנית, המתקיימת בשיתוף עם מכון ברנקו וייס, ובמימון קרן טראמפ, מאתרים תלמידים מצטיינים הלומדים מתמטיקה ברמת ארבע יחידות ומעניקים להם הוראה ממוקדת-תלמיד ותמיכה אישית. ב-2016 הופעלו במסגרת התכנית 126 כיתות חדשות למתמטיקה ברמת חמש יחידות, ב-60 בתי ספר ב-25 ערים. מכון ברנקו וייס מספק ליווי למדריכי המתמטיקה המחוזיים ולמורי המתמטיקה בבתי הספר. תכנית זו רואים נתפסת כאחד הגורמים התורמים משמעותית לשיפור שחל ברמה הארצית בלימודי חמש יחידות במתמטיקה.
בשלב זה, הוחלט במחוז שכדי להגדיל את עתודת התלמידים שיבחרו ללמוד חמש יחידות במתמטיקה, יש להתמקד בתלמידים בשלב המעבר מחטיבת הביניים לבית הספר העל-יסודי, וכך למנוע את הנשירה של תלמידים בעלי פוטנציאל ללימוד חמש יחידות במעבר מכתה ט' לכיתה י'. בישראל חטיבות הביניים ובתי הספר העל-יסודיים מנוהלים בנפרד מבחינה תפעולית ופדגוגית; פירוש הדבר הוא שגם אם בתי הספר נמצאים באותו קמפוס, צוות המורים נפרד, ותכניות הלימודים והיעדים של שני בתי הספר הם שונים. בהתאם לכך גם המחוז מפעיל שתי מערכות נפרדות של ליווי פדגוגי, השתלמויות להתפתחות מקצועית, ופיקוח.
כדי לגשר על הפער, מכון ברנקו וייס בשיתוף עם המחוז מציעים לקיים תכנית שתכנס את מורי החטיבות והתיכונים יחד עם מדריכי המחוז המדריכים בהם, כדי שיַחְלקו מידע ויגבשו שגרת עבודה משותפת.
בשלב הראשון, 28 המדריכים המחוזיים של כיתות ט' ו-י' יקימו ערוצים לקיום תקשורת יעילה ביניהם, יקיימו פגישות משותפות באופן סדיר, ויגדירו יעד של אחריות משותפת לכלל תלמידיהם. הם יקבלו הדרכה מד"ר תמרה אבישר ממכון ברנקו וייס, שתעניק להם גם ליווי פדגוגי תוך שיתוף פעולה הדוק עם המדריכה המחוזית, מרכזת מחוז בתחום המתמטיקה, גב' שלומית דוידוביץ.
מתוך קבוצה זו ייבחרו שמונה מדריכים אשר יקבלו הכשרה לליווי מורי המתמטיקה בכיתות ט' ו-י' ב-60 בתי ספר. 120 המורים שישתתפו בתכנית יחולקו לארבע קבוצות לפי אזורים, ובמסגרת זו הם יגבשו יעדים משותפים, ילמדו כיצד לתפעל מערכות משותפות של נתונים המשמשים למעקב אחר התקדמות הלמידה של כל תלמיד, ויגבשו דרכי עבודה אחידות ופרוטוקולים לתקשורת שוטפת בין כל כיתות ט' ו- י' המשתתפות בתכנית. בנוסף, המדריכים יעניקו ליווי פדגוגי למורים באופן אישי ובקבוצות קטנות במשך כל תקופת התכנית, וכן יתאמו עם מנהלי בתי הספר ויעדכנו אותם לגבי התקדמות התכנית בבתי-הספר שלהם.
כעבור שלוש שנים התכנית שואפת לכך ש-90% מתלמידי כיתה ח' הלומדים מתמטיקה ברמה מוגברת בבתי הספר המשתתפים בתכנית ימשיכו למגמת המתמטיקה המוגברת בכיתה ט', ו-80% מתלמידי כיתה ט' במגמת המתמטיקה המוגברת יבחרו במגמת חמש יחידות במתמטיקה בכיתה י'.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 231