הכשרה קלינית להוראת מתמטיקה
תכנית הכשרה קלינית בית-ספרית (Teacher Residency Program) להוראת מתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד ל-80 מורים למתמטיקה, יהודים וערבים, בבתי ספר על-יסודיים
תכנית הכשרה קלינית בית-ספרית (Teacher Residency Program) להוראת מתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד ל-80 מורים למתמטיקה, יהודים וערבים, בבתי ספר על-יסודיים
בבתי הספר בארץ קיים מחסור במורים למתמטיקה ומדעים עקב פרישתם הקרובה של מורים רבים לגמלאות. יתרה מכך, כ-40% מהסטודנטים להוראה אינם מצטרפים בסופו של דבר לשורות המקצוע וכמחצית מאלה שכן משתלבים כמורים עוזבים את המקצוע במהלך חמש השנים הראשונות לעבודתם. מורים אלו טוענים כי ההכשרה שקיבלו הייתה תיאורטית מדי, שלא הכינה אותם להוראה בכיתה ולהוויה הבית-ספרית, ושלא זכו לקבל הדרכה נאותה ותמיכה כמורים חדשים במערכת.
כדי לסייע להתמודד עם בעייה זו החליטה הקרן ביחד עם משרד החינוך לפסוע בעקבותיהן של מערכות חינוך מצליחות בעולם. במדינות אלו נפוצות תכניות הכשרה למורים מסוג של – "הכשרה קלינית בית ספרית" (Teacher Residency Program) – המציעה מסלולים תחרותיים לבוגרי אוניברסיטה מצטיינים. ייחודה של תכנית זו בכך שהיא מתקיימת בבתי הספר עצמם ותכניה מבוססים על התנסות מעשית והדרכה צמודה של המתלמדים על ידי מורים מומחים. בתכניות אלה מרבים להשתמש בצפייה, בווידיאו ובמשוב. בשנת הלימודים הנוכחית נפתחו בתמיכת הקרן שתי תכניות להכשרה קלינית בית ספרית מטעם מכללת לוינסקי בתל אביב ומכללת אורנים בטבעון.
מסגרת שלישית של התכנית תתווסף כעת במכללה האקדמית בית ברל שבכפר סבא. בבית ברל לומדים כיום כ- 10,000 סטודנטים ומתוכם עשירית הם אקדמאים העוברים הסבה מקצועית להוראה. בחלק ממסגרות ההכשרה מיישמים בבית ברל מודל הנקרא "בתי ספר להתפתחות מקצועית" (Professional Development School) – תכנית הכשרה המבוססת על שיתוף פעולה עם בתי ספר הכוללת מחקר מלווה. על סמך ניסיון זה, הקרן והמכללה באו בדברים כדי לבחון אפשרות להעברת אחריות רבה יותר לבתי הספר באמצעות תכנית להכשרה קלינית בית ספרית.
במסגרת התכנית המוצעת יוכשרו שלושה מחזורים של מורים חדשים למתמטיקה לרמות הגבוהות של הוראת המתמטיקה בתיכון . בכל מחזור ישתתפו 30-25 בוגרי מדעי הטבע ומהנדסים מצטיינים. המועמדים ייבחרו בתהליך תחרותי שיכלול מכינה בסמסטר קיץ כדי לוודא שכל המתכשרים להוראה יפגינו בקיאות בתכנית הלימודים של חמש יחידות במתמטיקה.
בשנה הראשונה ישתתפו פרחי ההוראה מדי שבוע ביומיים של לימוד בבתי הספר, שיכללו צפייה בשיעורים וניתוח על ידי מורים מומחים, הוראה בקבוצות קטנות של תלמידים ובמסגרת של כלל הכיתה, אימון פדגוגי על ידי מורה מלווה, עבודת צוות עם מורי המתמטיקה בבית הספר, הקלטות וידיאו (בסיוע מכון וייצמן) וניסויים בלמידה המבוססת על פרויקטים. בשנה השנייה והשלישית של התכנית, כאשר המתלמדים כבר ילמדו בכיתות, הם יעברו סדנאות התמחות והדרכה פרטנית וקבוצתית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 105