בעשור האחרון, בתי הספר בישראל, בייחוד אלה הממוקמים בפריפריה, התמקדו בהעלאת אחוז התלמידים הזכאים לתעודת בגרות. כדי להשיג יעד זה הם השקיעו מאמצים והתמקדו בסיוע לתלמידים חלשים על ידי גיוון שיטות ההוראה, עידוד המוטיבציה, ושיפור של כלל יכולות הניהול. כיום, עם שינוי היעד לכיוון של הרחבת מעגל המצוינות במגמות של חמש יחידות, גובר הצורך בשימוש בכלים חדשים בבתי הספר.
משיחות עם מנהלי בתי ספר בפריפריה אנו מבינים שהם מודאגים מהפוטנציאל המוגבל ללימוד ברמת חמש יחידות בקרב תלמידיהם. הם טוענים שכבר בהגיעם לתיכון פער הידע של התלמידים גדול מדי, והמיומנויות והרגלי הלמידה שלהם אינם תואמים את הדרישות. הם מדווחים כי בתי הספר שלהם מוצפים בתכניות התערבות שמפעילים גופים חיצוניים שונים, וכל אחד מושך לכיוון אחר. הם מתקשים להוביל ולנהל שכן במשך השנים הם היו נתונים לשליטה חיצונית, ולא פיתחו יכולות עצמאיות ואחריות.
בחיפוש אחר דרכים לסייע למנהלי בתי הספר להתמודד עם בעיה זו, פנינו לכל ישראל חברים – אליאנס (כי"ח). זהו ארגון ותיק בשדה החינוך בישראל, המקיים תכניות הכשרה למורים, מפעיל בתי ספר, ובעשור האחרון סיפק שירותי ייעוץ ליותר מ-90 בתי ספר, בייחוד בפריפריה החברתית. כי"ח מתמחה בתמיכה בהתפתחות מקצועית של הצוותים החינוכיים בבתי ספר, ובסיוע למנהלי בתי הספר לכונן שגרות ניהול ותרבות ארגונית תומכת. כי"ח כבר שותף ותיק של הקרן, והוכיח רמה גבוהה של מחויבות ויכולת ביצוע.
במענה לפנייתנו, כי"ח מציע עתה חבילה של שירותי תמיכה כדי לסייע לבתי ספר בפריפריה לפתח תרבות ארגונית של מצוינות. חבילת השירותים תותאם לכל בית ספר על פי צרכיו, ותכלול ייעוץ ארגוני, ליווי פדגוגי ומומחיות בהוראת מתמטיקה ברמת חמש יחידות. חבילת השירותים תכלול רכיבים כגון כלים לשימוש בנתונים, קביעת יעדים ומדדים, כלים לניטור ולמשוב בבתי הספר, טיפוח עבודת צוות, והטמעת שגרות ניהול.
התכנית המוצעת תופעל באופן ניסיוני במשך שלוש שנים בשישה בתי ספר בפריפריה החברתית של ישראל. הציפייה היא שבתקופה זו בתי הספר המשתתפים יצליחו להעלות את שיעור הבוגרים הזכאים לתעודת בגרות, ויהיו נלהבים להעלות את הרמה האיכותית של תעודות הבגרות. בשלב הראשון של התכנית כי"ח יאסוף וינתח נתונים מפורטים הנוגעים להוראה וללמידה של מתמטיקה בכל אחד מששת בתי הספר. קבוצה של מורים מובחרים תקבל הכשרה בדגש על שיטות של הוראה קלינית ושל ניטור התקדמות התלמידים.
בשלב השני צוות המורים יתכנס אחת לחודש כדי לפתח בצוותא מערך ליווי קוהרנטי לכיתות ט' עד י"א. בעזרת צוות כי"ח ובתמיכתו, יטמיעו המנהל וצוות הנהלת בית הספר את הגישה הפדגוגית החדשה, את יעדי בית הספר, את שעות ההוראה הנוספות, ואת פעילויות ההתפתחות המקצועית. במשך כל תקופת התכנית ייחשפו כל המשתתפים באופן שוטף לנתונים הנוגעים להתקדמות התלמידים, וזאת כדי לאפשר תיקונים בשלב הביניים של התכנית.