13 כיתות מצוינות חדשות ברשת ברנקו וייס
40% מהתלמידים ילמדו בכיתה או בהקבצת מצוינות
40% מהתלמידים ילמדו בכיתה או בהקבצת מצוינות
רשת ברנקו וייס כוללת 14 בתי ספר תיכוניים הפרושים בכל רחבי הארץ, והרקע הסוציו-אקונומי של התלמידים אינו אחיד. בין השנים 2019-2016, הרשת פעלה בשיתוף עם קרן טראמפ והציבה יעד של הכפלת מספר התלמידים המסיימים י"ב כיתות במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמת חמש יחידות, כלומר, 22% ו-14%, בהתאמה. היעד במתמטיקה הושג, ואילו בפיזיקה שיעור המסיימים עומד על 12%. ואולם, הציון הסופי של 36.5% מתלמידי המתמטיקה היה נמוך מ-75.
בדיקת הפוטנציאל לחמש יחידות בקרב תלמידי חטיבות הביניים מעלה כי 14.6% מהתלמידים לומדים כיום בכיתות מצוינות בחטיבה, בנוסף ל-17.6% הלומדים מתמטיקה בהקבצות א' הרגילות. מהם, 26% בחרו בשנה שעברה ללמוד חמש יחידות מתמטיקה בכיתה י', ו-13% בחרו ללמוד במגמת הפיזיקה. השיעור הנמוך יותר של תלמידים שבחרו בפיזיקה מיוחס לעובדה שרק מחצית מבתי הספר מלמדים פיזיקה בשכבת י', ובשאר בתי הספר רק משלבים כמה פרקים בפיזיקה בתכנית הלימודים במדעים.
לכן, כדי לעודד תלמידים נוספים לבחור בלימודי מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות בבית הספר התיכון ולהגיע מוכנים יותר, ברשת ברנקו וייס מכירים בכך שעליהם לפתוח הזדמנויות נוספות בחטיבות הביניים, תוך שיפור איכות ההוראה והלמידה. כיום, רק בחמישה מבתי הספר של הרשת יש 6 כיתות מצוינות בשכבות ז' עד ט'.
התכנית היא לפתוח 13 כיתות מצוינות חדשות בתוך שלוש שנים בכיתות ז' עד ט', הן בבתי הספר שבהם אין כיום אף לא כיתה אחת במסלול של מצוינות והן בבתי ספר שבהם הכיתה הנוספת תתווסף ככיתת מצוינות שנייה או שלישית. היעד הוא להגיע לכך ש-40% מהתלמידים ילמדו בכיתה או בהקבצה של מצוינות. כל כיתה שתתווסף תקבל 4 שעות הוראה נוספות בשבוע, ואלה יוקדשו לפיתוח מיומנויות של חשיבה מסדר גבוה במתמטיקה ובפיזיקה, בהתאם לרמות 5-6 של מבחני פיז"ה, ולדרישות תכנית הלימודים ברמת חמש יחידות. בכל שנה יתקיים מבחן דיאגנוסטי שיספק למורים משוב בנוגע להתקדמות התלמידים.
תכני שעות ההוראה הנוספות יותאמו לרמות 5-6 של מבחני פיז"ה. התכנית היא להשתמש בחומרי לימוד ממגוון מקורות קיימים וחדשים, ולהתאים אותם ליעד שנקבע על ידי מורים למתמטיקה ולפיזיקה, בפיקוח של אנשי אקדמיה. המורים יקימו קהילות למידה מקצועיות ויקבלו ליווי פדגוגי במקביל ליישום התכנים החדשים בכיתותיהם.
כדי לסייע לבתי הספר להיערך לקראת התכנית, רשת ברנקו וייס תמנה מורה אחד בכל בית ספר לתפקיד "רכז מצוינות". רכזים אלה ייפגשו כקבוצה כדי לחלוק ידע והתנסויות, ולסייע זה לזה לפתור בעיות. רשת ברנקו וייס תשתף גם את מנהלי בתי הספר, רכזי המקצוע והיועצים החינוכיים בכל בית- ספר, כדי שיהיו מתואמים עם מְבִצְּעֵי התכנית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 348