תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות באופקים
תכנית בשני בתי ספר באופקים להעלאת השיעור של בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בעיר מ-7% ל-20% (35 תלמידים) עד 2021
תכנית בשני בתי ספר באופקים להעלאת השיעור של בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בעיר מ-7% ל-20% (35 תלמידים) עד 2021
אופקים היא עיירה במחוז דרום, אוכלוסייתה מונה כ-28,000 תושבים. העיר הוקמה ב-1955 כעיירת פיתוח, וקלטה עולים חדשים, רובם ממרוקו, תוניסיה, מצרים, איראן, הודו ורומניה. התושבים עבדו במפעלי טקסטיל במקום עד שאלה נסגרו, ולאחר מכן עברו לענפי הבנייה והחקלאות. בשלהי שנות התשעים שיעור האבטלה באופקים היה הגבוה ביותר בארץ. הודות לגל עלייה מבריה"מ לשעבר ולתמריצים שנתנה המדינה חל שיפור מסוים, אך בשנים האחרונות התיישבה במקום קהילה חרדית שגדֵלה בהתמדה ומהווה גורם עיקרי בעיר.
מערכת החינוך של אופקים משקפת את רכיבי המבנה החברתי בעיר. רק 40% מהתלמידים לומדים בבית ספר ממלכתי, והשאר לומדים בישיבות חרדיות שאינן מוכרות או בבתי ספר ייחודיים על-אזוריים מחוץ לעיר. יש בעיר שמונה בתי ספר על-יסודיים, אך רק אחד מהם הוא בית ספר ממלכתי חילוני, ואחד הוא בית ספר ממלכתי דתי, וכל ששת בתי הספר הנותרים הם ישיבות חרדיות. שיעור הניגשים לבחינות הבגרות, המחושב רק על פי מספר התלמידים הלומדים בבית ספר הכולל מגמות בגרות, היה 42.7% ב-2017, מחצית השיעור הארצי הממוצע העומד על 68.2%.
עד 2012, כאשר הושק התיכון הווירטואלי, חמש יחידות במתמטיקה ובפיזיקה לא הוצעו כלל כאפשרות בחירה לתלמידי אופקים. כעבור שנים אחדות, שבהן ארבעה תלמידים סיימו את לימודיהם ברמת חמש יחידות, ראשי מערכת החינוך העירונית התמלאו ביטחון והחליטו לעזוב את התכנית המתוקשבת ולהקים במקומה כיתות מתמטיקה בבתי הספר. מאז הם מתמודדים עם האתגר, ושיעור התלמידים הנושרים מחמש יחידות עומד על 20% בשנה בין כיתות ט' ו-י"ב. למרות זאת, ב-2017 שיעור בוגרי חמש יחידות עמד על 7% (12 תלמידים).
בעירייה מאמינים כי כדי לצמצם את זליגת התלמידים מהמגמה של חמש יחידות יש לחזק את היסודות המתמטיים בקרב התלמידים והמורים. הם הציבו לעצמם כמטרה להעלות את שיעור בוגרי המתמטיקה ברמת חמש יחידות מ-7% ל-20% (35 תלמידים) עד 2021. לשם כך הם מציעים תכנית שבמסגרתה יעבדו באופן אינטנסיבי עם המורים בחטיבת הביניים ובתיכון. העירייה פנתה למכון דוידסון כדי לקבל ליווי פדגוגי לששת המורים המלמדים חמש יחידות ול-12 מורים נוספים, המלמדים בהקבצה המוגברת בחטיבת הביניים.
מכון דוידסון יעבוד עם המורים במסגרת של קהילת למידה מקצועית במפגשים של שלוש שעות אחת לשבועיים במשך שלוש שנים, ובהם יתמקדו בחיזוק הידע המתמטי. כמו כן המורים יקבלו ליווי פדגוגי אישי בבתי הספר אחת לשבוע, ובו יתמקדו בפיתוח שיטות הוראה קליניות באמצעות צפייה בשיעורים ואבחון תהליכי הלמידה של התלמידים. שני מנהלי בתי הספר ינטרו את ההתקדמות, ובתיאום עם אנשי מכון דוידסון יחליטו על תיקונים במהלך הדרך.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 309