קידום מצוינות בבני עקיבא
הטמעה שיטתית של משימות מתמטיקה שימושית ב-50 הקבצות א' והקבצות א' המשודרגות בחטיבות ביניים
הטמעה שיטתית של משימות מתמטיקה שימושית ב-50 הקבצות א' והקבצות א' המשודרגות בחטיבות ביניים
מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא הוא רשת חינוכית ציונית דתית שנוסדה ב-1954. הרשת מפעילה למעלה מ-60 מוסדות, החל מחטיבות ביניים וכלה במכללות, הפרוסות מצפון הארץ ועד אילת בדרום. הרשת כוללת 58 חטיבות ביניים וחטיבות עליונות ומשרתת 14,772 תלמידים, ב-23 בתי-ספר לבנות ו-35 בתי-ספר לבנים. לימודי הדת הם בראש סולם העדיפויות החינוכי של הרשת. עם זאת, כיוון שרוב הילדים מגיעים ממשפחות בעלות רקע אקדמי וכלכלי חזק יחסית, הוריהם מדרבנים אותם למצוינות גם במתמטיקה ובמדעים. כתוצאה מכך, ב-2020, 25% מבוגרי שכבת י"ב למדו מתמטיקה ברמת חמש יחידות.
נתון זה נובע מכך ש- 50% מתלמידי חטיבות הביניים של הרשת לומדים מתמטיקה בהקבצות א'. אולם, בכיתה י' רק 37% מהם בוחרים ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות ויותר מ-10% יורדים לרמות נמוכות יותר לקראת כיתה י"ב. בבני עקיבא מאמינים שהסיבה לירידה היא הכנה לקויה בחטיבות הביניים, ומחסור בכיתות מצוינות (רק 3% מהתלמידים לומדים בשתי כיתות מצוינות). לכן הם מתכננים כעת לחזק את יסודות המתמטיקה של התלמידים בהקבצות הגבוהות, ולפתוח אפשרויות נוספות ללימוד ברמת מצוינות בחטיבות הביניים.
התכנית שמציע מרכז בני עקיבא תתמקד בכל התלמידים הלומדים כיום בהקבצות א', וכן תלמידים שיירשמו ללימודים ב-25 הקבצות א' המשודרגות שהרשת תפתח ב-25 בתי-ספר. הם ילמדו חשיבה מתמטית שימושית מסדר גבוה בהתבסס על חומרי לימוד שפותחו באמצעות תיק המענקים של הקרן, בהתאמה לרמות 6-5 במבחן פיז"ה. רשת בני עקיבא תקצה להקבצות א' המשודרגות שעתיים תוספתיות בשבוע להוראת מתמטיקה, בנוסף לתקן הקיים של חמש שעות שבועיות במתמטיקה בכל הקבצות א' בחטיבות הביניים של הרשת.
50 מורים למתמטיקה המלמדים בכיתות אלה ישתתפו בשתי קהילות למידה מקצועיות, בהנחיית גוף אקדמי. במסגרת זו המורים יכירו שיטות להוראת מתמטיקה שימושית ולפתרון בעיות מורכבות בהקשרים של העולם האמתי. בשנה הראשונה, 20 מורים יקבלו ליווי פדגוגי, כי לחלקם אין ניסיון הוראה קודם בהקבצות א' המשודרגות. המורים שילמדו בהקבצות א' המשודרגות יישמו בכיתותיהם לפחות 10 משימות בכל שנה. רכז פדגוגי יסייע בארגון הקהילות המקצועיות והליווי הפדגוגי.
בנוסף, 35 רכזי מתמטיקה ישתתפו בקורס ייעודי שבו הם יוכשרו לשמש מלווים פדגוגיים למורים בבתי-הספר שלהם. מנהלי בתי-הספר יתכנסו ארבע פעמים בשנה כדי לחלוק ידע ולעקוב אחר ההתקדמות. כדי ליצור מומנטום סביב נושא המצוינות במתמטיקה ובמדעים, רשת בני עקיבא תארגן כנסים וימי עיון למורים, לרכזי המקצוע ולמנהלי בתי-הספר, ואירועים להורים ולתלמידים.
יעד התכנית הוא להגיע לכך שעד 2025, 27% מתלמידי חטיבות הביניים יסיימו את לימודיהם בכיתה ט' בהקבצות א' המשודרגות. השאיפה היא ש-75% מתלמידי הקבצות א' והקבצות א' המשודרגות יעמדו בהצלחה במבחן דיאגנוסטי שפותח על ידי מט"ח, בהתאמה לרמות המיומנות 6-5 במבחן פיז"ה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 480
הרשת כוללת 58 חטיבות ביניים וחטיבות עליונות ומשרתת 14,772 תלמידים
ב-2020, 25% מבוגרי שכבת י"ב למדו מתמטיקה ברמת חמש יחידות
בכיתה י' רק 37% מהם בוחרים ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות ויותר מ-10% יורדים לרמות נמוכות יותר לקראת כיתה י"ב
יעד התכנית הוא להגיע לכך שעד 2025, 27% מתלמידי חטיבות הביניים יסיימו את לימודיהם בכיתה ט' בהקבצות א' המשודרגות