ליווי פדגוגי למורי פיזיקה בחטיבות הביניים
תכנית לליווי פדגוגי ל-200 מורי פיזיקה חדשים בחטיבות ביניים המשתתפות בפרויקט העתודה המדעית-טכנולוגית.
תכנית לליווי פדגוגי ל-200 מורי פיזיקה חדשים בחטיבות ביניים המשתתפות בפרויקט העתודה המדעית-טכנולוגית.
פיזיקה אינה נלמדת כמקצוע נפרד בחטיבות ביניים בישראל אלא כמרכיב אחד מתחום המדעים. מרבית מורי המדעים בחטיבות ביניים לא הוכשרו ללמד פיזיקה ואין להם רקע אקדמי בפיזיקה, כך שבאופן טבעי, פרקי הפיזיקה אינם נלמדים באופן מעמיק במרבית חטיבות הביניים. כתוצאה מכך, תלמידים מוכשרים רבים שיכלו ללמוד פיזיקה בתיכון חסרים את הידע וההכרות עם החומר ונרתעים מלבחור בו כמגמה מורחבת. רבים מאלה שבוחרים בפיזיקה בסופו של דבר, נתקלים בקשיים ומחליטים להחליף מגמות במעלה הדרך. זו היא אחת הבעיות בהן תכנית 'העתודה המדעית-טכנולוגית' של משרד החינוך מנסה לטפל.
תכנית העתודה המדעית-טכנולוגית, שהיא יוזמה של מִנהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, פועלת כיום ב-200 חטיבות ביניים כתכנית לתלמידים שזוהו על-ידי בתי הספר כמתאימים למגמה מדעית. התכנית שואפת לאפשר לבוגריה לסיים בהצלחה את מסלול חמש יחידות לימוד במתמטיקה ושני מקצועות אחרים במדעים או טכנולוגיה. בית הספר מאתר את התלמידים המתאימים כבר בכיתה ז' ומעבירם לכיתות ייעודיות בהן זוכים התלמידים לשעות לימוד נוספות במדעים ובמתמטיקה. תלמידים אלה לומדים בנוסף ללימודי המדעים הרגילים, גם שיעורי פיזיקה במשך שעתיים בשבוע מכיתה ז' עד כיתה ט', תוך שימוש בחומרי לימוד מיוחדים שפותחו לצורך מטרה זו.
מורי התכנית מגיעים עם רקע מקצועי מגוון ורבים מהם לא לימדו קודם לכן פיזיקה לתלמידי חטיבת הביניים. חלקם הם מורי החטיבה העליונה, חלקם מורי המדעים בחטיבת הביניים שעברו השתלמות להרחבת הסמכה, וחלקם מורים חדשים שהגיעו מתכניות הסבת אקדמאים. מאחר שהתכנית גדלה במהירות, לא כל המורים עוברים השתלמות ייעודית, והם אינם זוכים לליווי צמוד בעבודתם. כתוצאה מכך, הם מדווחים שהם מתקשים להתאים את ההוראה שלהם ליכולות הפרטניות ולצרכים של התלמידים.
על מנת להתמודד עם האתגר, מציע המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, תכנית ליווי פדגוגי ל-200 מורי הפיזיקה החדשים של תכנית העתודה המדעית טכנולוגית בחטיבת הביניים. תכנית הליווי תבוצע תוך שיתוף פעולה עמוק עם הפיקוח על מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך. התכנית שואפת לסייע למורים בשילוב חומרי הלימוד, תוך מתן דגש לטיפוח מיומנות ויכולת של המורים להקדיש תשומת לב אישית לתלמידים בכיתה הטרוגנית. המרכז יכשיר מלווים פדגוגיים שהם מורי פיזיקה מעולים, אשר יחנכו את המורים, בעוד שצוות מדריכי משרד החינוך יסייע ויפקח על תהליך ליווי המורים.
הליווי הפדגוגי של המורים יכלול שימוש בתיעוד וידאו של הוראה בכיתה וטכניקות צפייה בכיתה. פרטי התכנית ודרכי פעולתה מצויים כעת בשלב תכנון מתקדם, ופרטיה ייחשפו בהקדם. כוונת מייסדיה היא שהיא תתרחב במהלך השנתיים הבאות עד שתגיע אל כל 200 מורי הפיזיקה המלמדים בתכנית העתודה המדעית-טכנולוגית ברחבי הארץ.