תכנית אב למערכת החינוך של ישראל
תכנון שיתופי של תכנית אב להתחדשות מערכת החינוך של ישראל בעשור הקרוב
תכנון שיתופי של תכנית אב להתחדשות מערכת החינוך של ישראל בעשור הקרוב
המלחמה תפסה את מערכת החינוך הישראלית כשהיא נתונה במצב פגיע. מחסור גובר במורים, יחסים עכורים בין הממשלה וארגוני המורים, ותחלופה תכופה במשרד החינוך – כל אלה גרמו לפגיעה באפקטיביות של המערכת באופן כללי. גורמים אלה הוחמרו ביתר שאת עקב התוצאות ארוכות הטווח של מגפת הקורונה ושל הרפורמה המשפטית, ויצרו פערים חמורים ואי-אמון שאופף את המערכת כולה. כיום, מערכת החינוך אינה ערוכה להתמודדות עם הצורך הקריטי להתאושש מתוצאות המגפה והמלחמה, ולהשתלבות במהפכת הבינה המלאכותית הקרבה.
בקרב ציבור אנשי החינוך שוררת דאגה מכך שאין כל היערכות לעתיד החינוך אחרי המלחמה. כשהמלחמה פרצה, בתי ספר נסגרו מיד ונפתחו מחדש רק בהדרגה ובאופן חלקי, אפילו באזורים שלא נפגעו פיזית. כולם מתפקדים עדיין במוֹד של הישרדות, מתמקדים ב"כאן ועכשיו" ולא בעתיד. מצב זה משתקף גם בתקציב המדינה שעל-פיו מועברים עשרות מיליארדי שקלים לצורכי הצבא ואילו תקציבי השירותים החברתיים והחינוך מקוצצים.
כדי להתמודד עם הצורך במבט לטווח ארוך יותר, ולהיערך לתכנון המבוסס על שיתוף עבור מערכת החינוך של ישראל בשנים הבאות, פנו אלינו שלמה דברת ושי פירון. דברת, משקיע הייטק מצליח, עמד בראש ועדה ממשלתית שהכינה תכנית מקיפה למערכת החינוך לפני 25 שנה. פירון היה שר החינוך בעבר. ב-2016 הם הקימו יחד את עמותת 'פנימה' המהווה צוות חשיבה העוסק בנושאי חברה וחינוך.
לפני מספר חודשים, דברת ופירון פתחו ביוזמה שאפתנית להכנת תכנית אב עבור מערכת החינוך הישראלית לעשור הבא. הם גייסו עשרות אנשי אקדמיה בתחום החינוך, בעלי תפקידים לשעבר במשרדי ממשלה, מנהלי בתי ספר ומורים, כדי לקיים תהליך למידה. הדיונים הובילו לתובנה שתכניות הלימודים הקיימות אינן רלוונטיות למאה ה-21, מנקודת המבט של הפערים הסוציואקונומיים, וחזונות החינוך השונים בהן מחזיקות הקהילות השונות המרכיבות את החברה הישראלית.
בדיונים עם דברת ופירון, הדגשנו את חשיבות ההיבטים הכמותיים של עבודה מסוג זה. עמותת 'פנימה' השיבה בהצעה לגייס אנליסטים וכלכלנים שיתעמקו בנתונים המקומיים ובסטנדרטים בין-לאומיים. הם מציעים להקים קבוצת עבודה ייעודית שתתמקד בהוראת מתמטיקה ומדעים, ובראשה יעמוד מוהנא פארס, לשעבר ראש המִנהָל לחינוך טכנולוגי במשרד החינוך.
התהליך מתואם עם אגף התקציבים במשרד האוצר, והיעד הוא לבנות תכנית אב מקיפה שתוגש לממשלה ותפורסם לציבור עד דצמבר 2024.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 563