תכנון פיילוט לשילוב תומכי הוראה בכיתות המתמטיקה והמדעים
תכנון מיזם שיגייס, יכשיר וישלב מתנדבים לשרת כתומכי הוראה בכיתות מתמטיקה ומדעים בבתי ספר תיכוניים
תכנון מיזם שיגייס, יכשיר וישלב מתנדבים לשרת כתומכי הוראה בכיתות מתמטיקה ומדעים בבתי ספר תיכוניים
המורים למתמטיקה ולמדעים בישראל בחטיבות הביניים מלמדים בכיתות גדולות והטרוגניות. בתנאים אלה, אבחון היכולות והקשיים של כל תלמיד בזמן אמת, והתאמת שיטות ההוראה לצרכים השונים בכיתה הן משימות לא פשוטות, אפילו למורים המיומנים ביותר. כתוצאה מכך, מורים רבים נאלצים להתאים את שיטות ההוראה שלהם ליכולותיהם של התלמידים הממוצעים, ואינם יכולים להקדיש את תשומת הלב הנדרשת לא לתלמידים המצטיינים ולא למתקשים. על מנת לסייע ולו במעט צוות הקרן החל לבחון אפשרויות שונות לסיוע פארא-מקצועי לאנשי המקצוע כנהוג בתחומים אחרים.
המחשבה הייתה לשקול האם ובאיזו תנאים ניתן לגייס, להכשיר וללוות תמכי הוראה כדי שיעבדו לצד המורים בכיתות ויסייעו להם באבחון קשיים של תלמידים, בהוראה בקבוצות קטנות ובתגבור תשומת-הלב הפרטנית הניתנת לתלמידים. צוות הקרן הבין במהרה שכדי להצליח בגיוס ובשילוב של תומכי הוראה בבתי הספר נזדקק ליכולותיו של ארגון המצוי בסדרים הנהוגים בבתי הספר, אשר יקבל על עצמו לא רק את גיוסם והכשרתם של תומכי ההוראה אלא גם את שילובם בכיתות כחלק בלתי נפרד מצוות ההוראה ולא רק ככוח עזר תוספתי.
"שיעור אחר" היא עמותה שנוסדה ב-2002, המגייסת מתנדבים מחברות הייטק מובילות כדי להעביר שיעורי העשרה בבתי ספר בכל רחבי הארץ. החברות המשתתפות בתכניות העמותה מאפשרות לעובדיהן להתנדב לתכנית בשעות העבודה, ותורמות גם למימון חלק מהוצאות העמותה. למעלה מ-75 חברות פעילות בתכניות של עמותת "שיעור אחר" וביניהן אי.סי.איי-טלקום, נוקיה-סימנס, די.אס.פי. גרופ, וטבע. הן מגייסות 2,100 מתנדבים המלמדים 6,500 תלמידים ב- 120 בתי ספר בכל הארץ.
בעקבות פנייתה של הקרן, "שיעור אחר" ביקשה לקיים תהליך תכנון קצוב לשלושה חודשים ביחד עם רשת "אורט", המפעילה מאות בתי ספר, ומתמחה בחינוך טכנולוגי-מדעי. רשת אורט תתרום את הידע שלה בתחום של בתי ספר והוראת מתמטיקה ומדעים. שני הגופים מתכננים לפתח יחד דגם של גיוס תומכי הוראה מתנדבים מהמגזר העסקי, הכשרתם ושילובם בכיתות.
התכנון יכלול איתור חברות המעוניינות לשלוח מתנדבים לתכנית מסוג זה; הגדרת פרופיל של מתנדבים טיפוסיים והדרישות מהמתנדבים ומהחברות המשתתפות בתכנית; וקביעת מהות ההדרכה הדרושה למתנדבים. התכנון יכלול גם פיתוח דגם פדגוגי לשילוב והטמעה של תומכי ההוראה בצוותי המורים של בתי הספר ובהוראה בכיתות. כמו כן יילמדו תכניות דומות המיושמות בהצלחה במקומות שונים בעולם, על-מנת לקבוע אמות מידהלהתאמה של בתי הספר לתכנית וכדי להגדיר מי הם התלמידים שעשויים להפיק את מירב התועלת מעבודתם של תומכי ההוראה. בסיום חקר הנתונים, הלימוד והתכנון, יגבשו שני הגופים תכנית פיילוט שתיושם בשנת הלימודים הבאה.