תחרות במתמטיקה שימושית
המרכז לשלטון מקומי יערוך תחרות לתלמידי חטיבות ביניים בינואר ובפברואר 2022
המרכז לשלטון מקומי יערוך תחרות לתלמידי חטיבות ביניים בינואר ובפברואר 2022
במאה ה-21, כשמחשבים ורובוטים מבצעים משימות שגרתיות, העובדים במקומות העבודה המודרניים נדרשים למיומנויות הרבה יותר מתוחכמות מאשר בעבר. לכן, מערכות חינוך בכל העולם משנות את תכניות הלימודים ואת הפדגוגיה, כדי שתלמידים ילמדו להעמיק, לתכנן ביסודיות, ולפרש. במתמטיקה, כישורי מידול והנמקה, הדרושים לפתרון בעיות בעולם האמתי, מהווים השלמה לרצף פרוצדורלי ולחשיבה מופשטת.
כישורים אלה הם בליבת מבחני פיז"ה, ונחשבים ליעדים גלובליים . בישראל, תכנית הלימודים במתמטיקה היא ברמה גבוהה ביותר, אך מתמקדת עדיין במושגים ובשיטות מסורתיות שהיו מקובלים בעבר. משרד החינוך מתכנן לשלב מתמטיקה שימושית בהקבצות הנמוכות , בעוד שבכיתות המצוינות ילמדו תכנים אלה בשעות הוראה תוספתיות ובפעילויות העשרה לאחר שעות הלימודים.
ב-2022 תלמידי ישראל ישתתפו במבחני המחקר של פיז"ה, יחד עם תלמידים מ-84 מערכות חינוך אחרות ברחבי העולם. סביר להניח שהתלמידים שלנו לא יצטיינו במבחן זה כי תכנית הלימודים, הפדגוגיה, והמבחנים הנהוגים בארץ משקפים סדר עדיפויות שונה מזה של ה-OECD. השנה, חוסר ההתאמה האמור בולט עוד יותר, כי משרד החינוך מנסה להדביק פערים שנוצרו במהלך מגפת קורונה, ומשתמש לשם כך בשעות הוראה תוספתיות להוראת תכנית הלימודים הרגילה.
למרות זאת, משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי פנו לקרן בהצעה לארגן תחרות שתתמקד במתמטיקה שימושית לתלמידי חטיבות ביניים. התחרות מיועדת לתלמידי כיתות ט' ו-י' הלומדים בהקבצות א' המשודרגות ובכיתות מצוינות. התחרות תכלול 50 משימות של חשיבה מתמטית מסדר גבוה ברמות קושי מדורגות, שיוצגו בשלבים. המשימות יותאמו לתכנית הלימודים ולרמות המיומנות 6-5 של המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה.
התחרות תתקיים בין ינואר ופברואר 2022, ותכלול שלושה שלבים. השלב הראשון של התחרות יימשך שבועיים, והשאיפה היא להגיע ל-20,000 תלמידים. הם יתמודדו עם אתגר מקוון וחדר בריחה, שבו הם יפתרו 15 משימות תואמות מבחן פיז"ה, שבע מהן בהתאמה לרמות המיומנות 6-5 של מבחן פיז"ה. השלב השני יימשך שבוע ויכלול 1,400 תלמידים שעברו בהצלחה את השלב הראשון, והוזמנו לחדר בריחה וירטואלי שבו יוצגו להם 8 משימות תואמות מבחן פיז"ה, מהן חמש בהתאמה לרמות המיומנות 6-5. שלוש-מאות חמישים התלמידים הראשונים שיפתרו את המשימות בחדר הבריחה יוזמנו לאירוע הגמר, שבו הם יתבקשו לפתור עוד 10 משימות התואמות לרמות המיומנות 6-5 של מבחן פיז"ה.
המשימות המתמטיות יפותחו על ידי גלי שמעוני, מומחה אמין, הבקיא במשימות של מבחן פיז"ה. כל המשימות ינוסחו בשתי שפות, עברית וערבית. המפקחת הארצית על מתמטיקה במשרד החינוך וצוותיה במחוזות יעודדו את המורים לדרבן את תלמידיהם להשתתף בתחרות, ולתרגל משימות דומות בכיתותיהם. מרכז השלטון המקומי יפעל באותה דרך באמצעות הערוצים שלו ברשויות המקומיות ברחבי הארץ. משרד החינוך יעמיד קו טלפון ייעודי לתמיכה במורים שתלמידיהם ישתתפו בתחרות.
קמפיין תקשורתי ייעודי לעידוד תלמידים להשתתף בתחרות יאורגן וישודר בטלוויזיה, ברדיו, וברשתות החברתיות. בסיום התחרות יוענקו פרסים לזוכים ולבתי הספר ששלחו לתחרות את המספר הגבוה ביותר של משתתפים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 462