קרן טראמפ אימצה אסטרטגיה של טיפוח מיומנויות קליניות של מורים למתמטיקה ולמדעים בבתי הספר העל-יסודיים בישראל בכדי להגדיל את מספר התלמידים המתמידים ומצליחים בלימודי 5 יחידות. מקבלי המענקים מהקרן פועלים לשיפור איכות ההוראה בדרכים שונות, ובין היתר על ידי הקמת קהילות מקצועיות, ליווי פדגוגי למורים ועוד. כיום מתמודדים הפרויקטים עם האתגר של יצירת חיבור בין העבודה המתבצעת עם המורים לשיפור מתמיד בהוראתם ובין התקדמות בלמידה של תלמידיהם בכתה. מתוך כך עולה הצורך בגישה שיטתית שתסייע למורים לפתח מודעות ויכולת הערכה עצמית על מידת הצלחתם, באופן שישתקף במידת הצלחתם של תלמידיהם.
ישנן בארץ ובעולם דרכים שונות להשיג את המטרה הזו, אך החדשנית ביותר היא באמצעות שימוש בסרטוני וידאו שבהם מצולמים המורים תוך כדי עבודתם בכיתה. המורים לאחר מכן צופים בסרטונים ומנתחים את פעולתם על-פי אמות מידה ומשוב מעמיתים ומומחים. גישה זו קונה לה אחיזה בארה"ב וברחבי העולם, וזאת בהובלה ובתמיכה ניכרת של קרן ביל ומלינדה גייטס, במסגרת הפרויקט הנרחב שהשיקו לקידום הוראה אפקטיבית:
Measures for Effective Teaching – MET. כתוצאה מפרויקט שאפתני זה נולד שיתוף הפעולה בין Teachscape, קבוצה המתמחה בצילום וידיאו בכיתות, ובין פרופ' שרלוט דניאלסון מאוניברסיטת יֶיל, שפיתחה כלי מורכב למדידת איכות ההוראה. עבודתם המשותפת מיושמת במדינות רבות בארה"ב וכן במדינות אחרות כגון אוסטרליה וניו זילנד.
צוות הקרן מאמין שהחיפוש המשותף אחר מסגרת מערכתית מהווה הזדמנות ייחודית לדו-שיח ולשיתוף בידע בין מקבלי המענקים של הקרן, ואולי אף פתח לשיתוף פעולה ולחתירה להשפעה קולקטיבית. לשם כך הקרן פנתה ל"יזמה למחקר יישומי בחינוך" של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, כדי שזו תמלא את תפקיד המכנס המקצועי. היזמה, שהוקמה ב-2003, זוכה ליוקרה רבה בקרב אנשי המקצוע, קובעי המדיניות והחוקרים, הודות להצלחתה באיסוף ידע ובלמידה של סוגיות חשובות שעמן מתמודדת מערכת החינוך בישראל.
היזמה נתבקשה להקים קבוצת למידה שתמנה כשלושים משתתפים, ותכלול משתתפים מבין מקבלי מענקי הקרן ושותפיה, מועמדים לקבלת מענקי הקרן, מורים, קובעי מדיניות ואנשי מקצוע העוסקים בפיתוח רלבנטי. הקבוצה תקיים מפגשים במשך שישה חודשים ובהם תיחשף להתפתחויות פורצות דרך בתחום של הקלטת וידיאו בכיתות; יוצגו בפניהם כלים שיטתיים ומתוקפים למדידת איכות ההוראה; יילמדו יישומים של כלים אלה, הן לצרכים גנריים והן לצרכים של תחומי ידע ספציפיים; ויידונו אפשרויות של התאמת השיטה למאפיינים המיוחדים של הוראה ולמידה של מתמטיקה ומדעים בבתי הספר העל-יסודיים בישראל.
פרופ' דניאלסון ומר מרק אטקינסון, מייסד Teachscape מארה"ב הוזמנו לישראל, כדי לקיים סדנא לקבוצת הלמידה וישתתפו בכנס שיהיה פתוח לקהילה המקצועית. פרופ' לי שולמן, יו"ר המועצה המייעצת של הקרן כבר מעורב בפרטי התהליך ומשמש בעצמו יועץ ומתאם בין הגופים. התוצרים של תהליך הלמידה יכללו איסוף ספרות מקצועית וחקר מקרים שיפורסמו באינטרנט, וכן דו"ח מסכם ובו תקציר הנושאים העיקריים הרלבנטיים להוראה וללמידה של מתמטיקה ומדעים בבתי הספר העל-יסודיים בישראל.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 58