שילוב “תומכי הוראה” בשיעורי מתמטיקה ומדעים בבתי ספר על יסודיים
תכנית לשילוב תומכי הוראה בכיתות המתמטיקה והמדעים בבתי ספר על-יסודיים.
תכנית לשילוב תומכי הוראה בכיתות המתמטיקה והמדעים בבתי ספר על-יסודיים.
כיתות מתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים הן גדולות, התלמידים הם בעלי יכולות וידע מגוונים ותכנית הלימודים עמוסה ומהירה. כתוצאה מכך, מתקשים המורים לאבחן את יכולותיהם וקשיהם של כל תלמיד ותלמידה בזמן אמת ולסגל שיטות הוראה מתאימות. כך קורה שמורים רבים נאלצים ללמד בהתאם ליכולתו של התלמיד הממוצע ואינם יכולים להקדיש את תשומת הלב לתלמיד מצטיין או לזה שמתקשה. זהו אחד הגורמים לכך שמספר התלמידים שבוחרים ללמוד מתמטיקה ומדעים ברמה של חמש יחידות לימוד הוא קטן. על אף יכולותיהם הגבוהות של תלמידים רבים, חווית הלימוד בכיתה לא מעודדת אותם לבחור במקצועות אלו בתיכון ובקרב אלה שכן בוחרים בהם, שיעור הנשירה הוא גבוה.
במקצועות אחרים, כגון רפואה, משפטים והוראה באוניברסיטה, השאיפה למתן טיפול ומענה אישיים לתלמיד או למטופל, מושגת חלקית על-ידי שילוב כוח סיוע פארא-מקצועי. גם בתחום החינוך הבית ספרי נעשו ניסיונות לשלב עוזרי הוראה ומספר תכניות שנהנו ממימון חיצוני שילבו סטודנטים, גימלאים, מתנדבים ואנשי עסקים בבתי ספר. תכניות אלה בדרך-כלל מעניקות העשרה ועזרה ישירה לתלמידים, אך אינן מסייעות למורים בכיתה כחלק מתכנית הלימודים, ולכן תרומתן לרוב מוגבלת.
לאחר חיפוש מעמיק אחר ארגון שיוכל לפתח ולהפעיל תכנית שתשלב תומכי הוראה למורי מתמטיקה ופיזיקה, פנתה הקרן ל-"שיעור אחר". שיעור אחר נוסד ב-2002 ומפעיל רשת של יותר מ-2,600 מתנדבים מ-200 עסקים וארגונים ציבוריים המתנדבים להעביר קורסי העשרה בבתי ספר. "שיעור אחר" מתמחה בגיוס מתנדבים, השמתם בבתי ספר, יצירת מערכות יחסים עם בתי ספר ועסקים ושימור המחויבות ההתנדבותית לטווח ארוך. למרות זאת, "שיעור אחר" טרם התנסה בתחום החינוך המדעי, וגם לא בתמיכה במתנדבים העובדים לצדו מטעמו של מורה הכיתה כחלק ממשימתו העיקרית ללמד את תכנית הלימודים.
בשנת 2012 הקרן אישרה מענק תכנון ל"שיעור אחר" על מנת לאפשר לארגון ללמוד את הנושא ולהכין תכנית פעולה. לאחר שהשלים את שלב הלימוד והתכנון, "שיעור אחר" הכין תכנית לשילוב תומכי הוראה מתנדבים בבתי ספר בכיתות המתמטיקה והמדעים בכיתות ט' עד יב'. תומכי הוראה מתחום ההיי-טק והתעשייה יוכשרו לתפקיד ויתנדבו פעם בשבוע בשעות הבוקר בבתי ספר, בתיאום עם המורה בכיתה ובהתאם לתכנית הלימודים. הם יסייעו למורה להעניק תשומת לב אישית לכל תלמיד, להעריך את יכולותיהם השונות של התלמידים, להתאים תוכן ושיטות הוראה לתלמידים ולעקוב אחר ההתקדמות בזמן אמת על מנת להרחיב את מעגל התלמידים הבוחרים ללמוד מתמטיקה ומדעים ברמה של חמש יחידות לימוד בתיכון.
התכנית תפעל בשיתוף פעולה עם מספר ארגונים חינוכיים, ובכלל זה רשת אורט, מפעילת בתי ספר גדולה ומנוסה, המתמחה בחינוך מדעי. ארגונים אלה יסייעו בשילוב תומכי ההוראה בבתי ספר כחלק מהצוות הפדגוגי של בית הספר ויהיו אחראים על ההכשרה הפדגוגית של המתנדבים. בשלוש שנותיה הראשונות, תכלול התכנית עד 100 מתנדבים ב-20 בתי ספר כדי להעריך ולשפר את המודל התפעולי הדרוש.
הציפייה היא שתומכי ההוראה יסייעו למורים להביא לעלייה של 20% במספר התלמידים שיבחרו במסלול מדעי מוגבר ובמתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד ו-15% ירידה בשיעור הנשירה במקצועות אלה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 65