בישראל ישנם מורים מעולים הממלאים את תפקידם ללא ליאות, מאמינים ביכולות של תלמידיהם ומעודדים אותם למצות את הפוטנציאל שלהם. הכישרון, הידע והניסיון של המורים המצויינים הללו היא אבן הראשה לכל ניסיון לשיפור איכות החינוך בישראל. ישראל זקוקה לדמויות המופת הללו כדי שיסמנו כיוון ודרך, ולשם כך הציבור צריך להכיר את אומנותם, להבין טוב יותר מהי הוראה אפקטיבית, וכל זאת כדי שיגבר האמון של הציבור במוריו.
ב-2012 תשיק קרן טראמפ את הפרס תוך שיתוף הציבור הרחב בשאלה: "מה היא הוראה איכותית?" הפרס יציג לציבור את המורים המצטיינים כגיבורי תרבות וכדמויות מופת כדי לעודד מורים נוספים ואת המתעניינים במקצוע ההוראה ללכת בעקבותיהם.
אמות מידה לבחירת המועמד הזוכה, כוללות:
1. מעניק טיפול אישי לכל תלמיד:
מכיר מקרוב את הידע, היכולות והצרכים של כל אחד מתלמידיו, מאמין בו, מציב לו יעדים שאפתניים, מתאים עבורו את שיטת ההוראה המתאימה לו, עוקב מקרוב אחר התקדמותו, נותן לו משוב בונה ומחזק בזמן אמת, ותומך בלמידתו.
2. מעודד למידה פעילה בכיתתו:
יוצר בכיתתו אווירת לימודים המאפשרת לשאול, לטעות, להביע ידע ועמדה בכתב ובעל-פה, מאתגרת תלמידים להתמודד עם בעיות מורכבות, בונה בכיתה דיונים המסתמכים על טיעונים של תלמידים ומעודדת אותם להגיב לעמדות שהביעו עמיתיהם.
3. שותף פעיל בקהילה מקצועית:
שותף מוביל בקהילה מקצועית החותרת לשיפור מתמיד בהוראתו ובלמידת תלמידיו, מתאם את עבודתו עם עמיתיו המורים, חולק עמם את עשייתו, לומד עמם מתוך עשייתם המשותפת, חונך מורים ומקנה להם מיומנויות פדגוגיות מעשיות.
4. מסייע לבית ספרו להפעיל מערך תמיכה בלמידה:
עוזר לסגל בית הספר והנהלתו לגבש תפיסת הוראה משותפת, לעצב שגרות של ניטור התקדמות למידה, לבנות מערך תמיכה לתלמידים הזקוקים לכך, להפעיל קהילת מורים הממוקדת בלמידת התלמידים, לשתף באופן שקוף ובונה את ההורים, וליצור אקלים לימודי המשפיע על איכות ההוראה והלמידה.
מועמד לפרס יהיה מורה ש:
א. מוכיח בעשייתו השפעה ישירה על הישגי תלמידיו בהתמדה ולאורך זמן.
ב. מלמד בבית ספר מעל ל-5 שנים ובשנת הלימודים תשע"ב מלמד בכיתה במרבית זמנו.
ג. נכון שעבודתו בכיתה ובבית הספר תתועד, תנותח, תילמד ותפורסם.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 38