פיתוח תכנית חונכות לתלמידי מתמטיקה במכללת אורנים
פיתוח של תכנית חונכות לתלמידי מתמטיקה בתיכון וניסוי של התכנית בהיקף של 450 חונכים
פיתוח של תכנית חונכות לתלמידי מתמטיקה בתיכון וניסוי של התכנית בהיקף של 450 חונכים
כתוצאה מהמחסור במורים מתאימים, ישנם בתי ספר שמוותרים על פתיחת מגמת 5 יחידות לימוד במתמטיקה. לאור זאת, משרד החינוך, מכללות ואוניברסיטאות משקיעים מאמצים רבים על מנת למשוך מועמדים איכותיים לתכניות ההכשרה להוראת מתמטיקה. תכניות אלו, ובהן תכניות הסבה לאקדמאים ותכניות לתארים מתקדמים, מצליחות למשוך מועמדים מצויינים, אולם שיעור הנשירה שלהם במהלך השנים הראשונות כמורים, אינו נמוך משיעור נשירת של בוגרי תכניות רגילות.
כאשר מורים חדשים נשאלים על הסיבות לשיעור הנשירה הגבוה, הם טוענים שתכנית ההכשרה שלהם לא ציידה אותם בכישורים המעשיים הנדרשים להוראה והייתה רחוקה מחיי היום-יום בכיתה. בוגרי תכניות ההסבה טוענים שבתי ספר לא קולטים אותם כראוי ולא מעניקים להם את התמיכה הדרושה להשתלבותם עם צוות המורים הוותיק. מורים רבים אשר נתקלים בבעיות משמעת ובכיתות הטרוגניות, מטילים ספק ביכולתם להתמודד עם המצב בכיתה ולבסוף בוחרים לוותר על הוראה.
מכללת אורנים לחינוך זיהתה את החשיבות של הכשרה מעשית ושל קליטה מוצלחת של מורים בבתי הספר, ולשם כך גיבשה תכנית הכשרה חדשה. התכנית תיועד לאקדמאים מצטיינים שיבחרו לתכנית בתהליך מיון תחרותי ותכשירם לשמש כמורים למתמטיקה בחטיבה לעליונה ברמה של חמש יחידות. התכנית תפעל בדגם של תכנית הכשרה קלינית בית-ספרית (Teacher Residency Program), בדומה לתכנית 'דלתא' החדשה שמתקיימת במכללת לוינסקי לחינוך, ועל-בסיס הדגם של תכניות דומות בערים רבות בארה"ב.
מכללת אורנים לחינוך שבצפון הארץ נוסדה בשנת 1951 בידי תנועת הקיבוצים והיא נחשבת לאחת המכללות הותיקות והגדולות בישראל. כיום, מכשירה המכללה מעל 5,000 מורים לבתי ספר תיכון, יסודיים וגננות, ומציעה מגוון של תארים ותכניות לימוד בחינוך, מדעי החברה והרוח, הוראת מדעים ומתמטיקה. לפני כשלוש שנים, החלה המכללה להציע את תכנית M.Teachותכניות נוספות המציעות הסבת אקדמאים לקריירה בהוראה.
תכנית ההכשרה החדשה למורי המתמטיקה של מכללת אורנים תתקיים בבית הספר הריאלי בחיפה, ובהמשך תתפרס לבתי ספר נוספים. בשעות הלימודים, הסטודנטים יצפו במורי בית הספר בעת הוראתם, יתנסו בהוראת תלמידים באופן אישי, בקבוצות קטנות ובכיתה השלמה ויקבלו משוב מהמורים. בשעות אחר הצהריים יתקיימו קורסים וסדנאות פדגוגיות ודידקטיות, אשר יקושרו לאירועים שהתרחשו בכיתה בשעות הבוקר. המשתתפים יונחו בידי מלווה פדגוגי מהמכללה, ויחנכו בידי מורה מנוסה מבית הספר. בתום ההכשרה, המורים יקבלו ליווי ותמיכה תוך כדי שהם מלמדים בבית הספר למשך שנתיים נוספות.
בשנת הלימודים תשע"ד, יחל המחזור הראשון שימנה עשרה סטודנטים, אשר ישתלבו בבית הספר הריאלי בחיפה, שבו למעלה מ-30% מהתלמידים ניגשים לבגרות ברמה של חמש יחידות. בבית הספר התכנית תרוכז בידי דר' חמוטל דוד, רכזת צוות המתמטיקה בבית הספר ואחת המועמדות הסופיות לפרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2012. היא תשמש כחונכת הוראה קלינית (clinical teacher educator) ותשלב העברת קורסים אקדמיים עם התנסות מעשית. התכנית תורחב לבתי ספר נוספים, ובתום חמש שנים היא מתעתדת להכשיר כ-50 מורים חדשים למתמטיקה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 90