עבודות חקר בפיזיקה לתלמידי בית ספר תיכון בירוחם וסביבתה
ליווי פדגוגי של 40 עבודות חקר בפיזיקה של תלמידים בבתי ספר על-יסודיים בירוחם
ליווי פדגוגי של 40 עבודות חקר בפיזיקה של תלמידים בבתי ספר על-יסודיים בירוחם
לימודי הפיזיקה הם תובעניים ודרושה הוראה יצירתית ברמה גבוהה כדי למשוך את התלמידים למקצוע זה ולעניין אותם לאורך זמן. שיטת ההוראה המקובלת בבתי הספר בישראל היא השיטה המסורתית של לוח וגיר, הרצאה פרונטאלית ותרגוּל. שיטה זו אינה אהודה במיוחד, לא בקרב התלמידים המצטיינים, השואפים להתמודד עם אתגרים אינטלקטואליים, ולא בקרב התלמידים בעלי המוטיבציה הנמוכה יותר, הזקוקים לתמיכה פרטנית נוספת מהמורה.
זוהי תופעה כלל ארצית, אך באזורי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית היא חמורה יותר עקב המחסור במורים איכותיים, מיעוט התלמידים במגמות הפיזיקה והיעדר ציוד מתאים במעבדות הלימוד. ירוחם, עיירת פיתוח קטנה בנגב המונה 8,000 תושבים, הייתה שנים רבות דוגמא מובהקת למגמה זו של הידלדלות במספר התלמידים והמורים לפיזיקה וסגירת כיתות.
מציאות זו עוברת שינוי בימים אלה, מאז הקמת מרכז מדעים ירוחם בהנהלתה של המורה המוכשרת, ד"ר רחל קנול. כיום המגמה מתהפכת לנוכח העובדה שהמרכז מושך אליו תלמידים מירוחם ומיישובי הסביבה, ונפתחה בו מגמת פיזיקה שבה למדו השנה 44 תלמידי כיתות יא-יב.
מרכז מדעים ירוחם עומד להרחיב את מגמת הפיזיקה ולשלב בה רכיב נוסף – ביצוע עבודת חקר – שיהווה השלמה לבחינת הבגרות בפיזיקה. עבודות החקר יבוצעו בפיקוח המורה למדעים ומורים יועצים ממפעלים סמוכים ומהמכון לחקר המדבר בשדה בוקר. המורים המפקחים ייפגשו אחת לשבוע כדי לדון בעבודות החקר של תלמידיהם, בשאלות שיתעוררו במהלך העבודה ובשיטות ההוראה המיטביות. במהלך שנה אחת מקווים במרכז להשיק לפחות 20 עבודות חקר של תלמידי כיתות ט' ו-20 עבודות חקר לתלמידי יב', אשר יהוו השלמה לבחינת הבגרות ברמה מוגברת במקצוע זה.