מיפוי הצורך העירוני במורי מתמטיקה ופיזיקה בשתי ערים
שלב ראשון ביוזמה לעידוד רשויות מקומיות לשפר את תכנון כוח האדם וניהול משאבי אנוש למורי מתמטיקה ומדעים
שלב ראשון ביוזמה לעידוד רשויות מקומיות לשפר את תכנון כוח האדם וניהול משאבי אנוש למורי מתמטיקה ומדעים
מקצוע ההוראה בישראל אינו מתאפיין בניהול יעיל של כוח אדם או בתכנון לטווח ארוך של משאבי אנוש, החיוניים לשימור מורים מצוינים במקצוע והמאפשרים התפתחות מקצועית ואופק קריירה למורים. ההנחה המקובלת היא שכשמדובר במורים ההיצע גדול יותר מהביקוש וניתן למצוא להם מחליפים בכל רגע. ניהול לא יעיל שכזה של משאבי אנוש מזיק במיוחד להוראת המתמטיקה והמדעים, מקצועות בהם קיים מחסור ההולך וגדל במורים מתאימים מחד, ומתרחשת תחרות עזה על בוגרי החוגים למתמטיקה ופיזיקה מול מעסיקים אחרים, בעיקר באקדמיה ובהיי-טק מאידך.בארה"ב, זיהו מספר ארגונים את הצורך בשיפור ניהול משאבי האנוש בחינוך הציבורי ובכללם (The New Teacher Project (TNTP גילה שקשה להתמודד עם ניהול כוח אדם ברמת בית הספר ושעדיף לעשות זאת ברמה העירונית. הארגון פיתח מתודולוגיה לשיפור ניהול משאבי אנוש כשהשלב הראשון הוא מיפוי צרכי כוח האדם של העיר והשלב השני הוא גיוס קובעי המדיניות לשם הטיפול בצרכים אלו. בניו יורק, לדוגמה, הם הוכיחו כי הצורך במורי מתמטיקה היה כה גדול שגם אם כל בוגרי חוגי המתמטיקה באוניברסיטאות בניו יורק יצטרפו למקצוע ההוראה, עדיין יהיה צורך במורים רבים נוספים. כתוצאה מכך, החליטה העיר לפתוח בקמפיין מקומי שנועד למשוך משני קריירה ולהציע להם הזדמנויות הכשרה אטרקטיביות.
לאחר תהליך ארוך של חיפוש אחר אפשרות דומה בישראל, פנתה קרן טראמפ לד"ר סולי נתן, המנהלת היוצאת של מחוז המרכז במשרד החינוך, שצברה מוניטין רב ביצירת סטנדרטים גבוהים להוראה במחוז שלה, ולד"ר שלומית קמינקה, מנכ"לית האגודה המקצועית להסמכת העוסקים במשאבי אנוש בישראל. בקשת הקרן הייתה לבדוק יחדיו הזדמנויות לשיפור ניהול כוח אדם להוראת מתמטיקה והמדעים בישראל.
קמינקה ונתן מתכננות לפנות לשתי עיריות בהצעה לפתוח בתהליך מיפוי שיצביע על הביקוש וההיצע הנוכחיים והצפויים של מורי מתמטיקה ומדעים בעריהן. במהלך תהליך המיפוי, נתן וקמינקה יבחנו את נתוני הרשות המקומית כדי לזהות מגמות במשאבי ההוראה של העיר, כגון מספר המורים המועסקים מדי שנה, משך תקופת ההעסקה הממוצע, גיל הפרישה הממוצע, כמה מורים עוברים בין בתי ספר, מלמדים ביותר מבית ספר אחד ועוזבים או פורשים כל שנה. נתונים אלו ישמשו בסיס להערכת המקורות למורים פוטנציאליים לעתיד בעיר, כגון בוגרי תיכון במסלולי מתמטיקה ומדעים, סטודנטים באוניברסיטאות או במכללות באזור ומועמדים פוטנציאליים להסבה מקצועית.
לאחר השלמת המיפוי העירוני, קמינקה ונתן יכינו דוחות בית ספריים, אשר ינתחו את כוח העבודה בכל בתי הספר כדי לעמוד על צרכי כוח האדם, התחזיות והחוסרים בכל אחד מהם. הציפייה היא שמיפוי זה 'יעורר תיאבון' בקרב הרשויות המקומיות לנקוט בצעדים מעשיים לשיפור התכנון של כוח ההוראה וניהול משאבי האנוש של מורי מתמטיקה ומדעים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 66