מחקר בנושא מורי המתמטיקה במסלול חמש יחידות
מחקר בנושא הדיוקן המקצועי של מורי המתמטיקה במסלול חמש יחידות לימוד
מחקר בנושא הדיוקן המקצועי של מורי המתמטיקה במסלול חמש יחידות לימוד
בשנת 2011 הזמינה האקדמיה הישראלית למדעים מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סקר מקיף העוסק במורים למתמטיקה בישראל. הסקר התבסס על נתונים לאומיים רשמיים והציג תמונת מצב רחבה של מורים למתמטיקה, כולל גיל, ניסיון, השכלה, היקף העבודה ועוד. תוצאות הסקר, אשר חשף את המחסור המתהווה במורים למתמטיקה לתיכון ואת הצורך בהכשרה מעמיקה יותר, הוביל לשיח ציבורי בכנסת, בכנסים אקדמיים ובתקשורת.ממצאיו של סקר זה משרתים נאמנה את פעילותה של הקרן, אולם מכיוון שמוקד פעילותנו מתרכזת במסלולי הלימוד המתקדמים של חמש יחידות בתיכון, אנו זקוקים לנתונים נוספים. הסקר הקודם עסק בכל מורי המתמטיקה בבתי הספר העל-יסודיים, וכלל מורי הקבצות א'-ג' בחטיבת הביניים ומורי 3 ו-5 יחידות בחטיבה העליונה. התמונה שהצטיירה ממנו היא של מחסור רב ועל גיוון רב בפרופיל המורים, תופעות הנובעות בעיקר מכך שמתמטיקה היא מקצוע לימוד חובה. מסלול הבחירה המתקדם של חמש יחידות הוא חלק מתמונה זו, אך יש לו מאפיינים משלו ואנו חוששים להכליל מהתמונה הרחבה הזו על תת-הקבוצה של המסלול המתקדם.
לכן, בהמלצתה של המועצה המייעצת של הקרן, ובשיתוף פעולה עם וועדת מקצוע המתמטיקה במזכירות הפדגוגית של משרד החינוך, הקרן תזמין מחקר עומק שיעסוק בפרופיל המקצועי של מורי מתמטיקה בבית הספר התיכון במסלול חמש יחידות לימוד. המחקר ישפוך אור דיוקנם המקצועי של מורים אלה – על היקף ההוראה שלהם, תנאי העבודה שלהם, השכלתם וניסיון ההוראה שלהם. המחקר יגלה כיצד תופסים המורים את התלמידים המתאימים ללימודי מתמטיקה ברמה מתקדמת ויגלה כמה מסלולים ללימודי מתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד קיימים בכל בית ספר, וכמה מורים לימדו במסלולים אלה במהלך חמש השנים האחרונות. המחקר יבחן את עבודת הצוות בין המורים למתמטיקה בבית הספר, התמיכה הקיימת ללימוד והוראה בבתי הספר ואת התפתחותם המקצועית.
המחקר יבוצע בשיתוף עם משרד החינוך על-ידי מכון למחקר חינוך שייבחר על-ידי הקרן והוא יבוצע למשך תקופה של שמונה חודשים בהתבסס על שאלונים וקבוצות מיקוד. הממצאים והדו"ח הסופי יפורסמו לקהילה המקצועית באתר הקרן.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 80