מה צופן העתיד לבוגרי מגמת המתמטיקה בתיכון – מחקר וכנס
מחקר וכנס בנושא הקשר בין לימודי 5 יחידות לימוד במתמטיקה בתיכון ובין השתלבות בהשכלה גבוהה ובתעסוקה (בהשוואה לתלמידי 4 יחידות)
מחקר וכנס בנושא הקשר בין לימודי 5 יחידות לימוד במתמטיקה בתיכון ובין השתלבות בהשכלה גבוהה ובתעסוקה (בהשוואה לתלמידי 4 יחידות)
ישראל מתמודדת עם ירידה מתמדת במספר הבוגרים של מגמות המתמטיקה המוגברת בבתי הספר העל-יסודיים. תופעה זו נובעת ממספר סיבות, שאחת מהן היא התפיסה של התלמידים והוריהם, כמו גם של בתי הספר והמורים, לגבי התועלת העתידית הצפויה מלימודי המתמטיקה. נראה שלמרות ההעדפה של בוגרי המגמות הטכנולוגיות-מדעיות בשוק העבודה, רוב הציבור בישראל עדיין לא השתכנע שבחירת מסלול לימודים זה מהווה ערובה להצלחה כלכלית בעתיד, או שיש בלימודים הללו חשיבות אינטלקטואלית המצדיקה את המאמץ הכרוך בהם.
מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל יחקור את החידה הזאת ויפרסם לקהילה המקצועית ולציבור הרחב את ממצאיו. מרכז טאוב הוא מכון מחקר ללא כוונות רווח, שנוסד ב-1982, ומתמחה במחקרי אורך ובמחקרים בין-תחומיים העוסקים בחינוך, ברווחה, בשירותי הבריאות ובשוק העבודה בישראל. לבקשת הקרן, עוסק מכון טאוב בימים אלה בתכנון מחקר שיתמקד באותם בוגרים שבחרו בלימודי מתמטיקה ברמה מוגברת בהיותם תלמידים בבתי הספר העל-יסודיים.
המחקר ישתמש בנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ויעקוב אחר מסלולי חייהם של בוגרי מגמות 5 יחידות במתמטיקה בבתי ספר על-יסודיים ב-15 השנים האחרונות. ייבדקו העדפותיהם והישגיהם בלימודים האקדמיים וכן בחירותיהם לגבי מקומות עבודה, ושכרם. הנתונים ינותחו על-פי המשתנים של מין, מקום מגורים, מצב משפחתי, מוצא עדתי וזיקה דתית. תיערך השוואה בין הנתונים של קבוצה זו ובין הנתונים של בוגרי 4 יחידות במתמטיקה כדי לעמוד על קווי שוני ודמיון בין שתי הקבוצות.
הממצאים יוצגו בדוח מודפס ובפורמט דיגיטלי, שיופץ ללא תשלום לקהילה המקצועית ולציבור הרחב. מרכז טאוב יקיים כנס מקצועי שבו יוצג המחקר ויתקיים דיון בתוצאותיו, בהשתתפות מומחים, קובעי מדיניות ומורים. השאיפה היא שתוצאות המחקר יתרמו לעלייה במספר התלמידים שיבחרו במגמות המתמטיקה המוגברות, ולעלייה במספר ההורים והמורים שימליצו להם על מסלול לימודים זה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 61