בשנים האחרונות פחת מספר תלמידי בתי הספר התיכוניים בישראל הבוחרים במגמות המוגברות במתמטיקה ובמדעים, ורבים מאלה שבוחרים בהן נושרים במעלה הדרך. חרף ראיות מוצקות לכך שאיכות ההוראה הוא הגורם המשפיע ביותר על המוטיבציה של התלמידים ועל הישגיהם, המורים במקרים רבים אינם מקבלים הכשרה מתאימה כדי לסייע לתלמידים המתקשים למצות הפוטנציאל האישי שלהם. בעשורים האחרונים יושמו תכניות התערבות רבות להתמודדות עם הירידה בהישגים הלימודיים בבתי הספר התיכוניים, אך רובן התמקדו לא במורים כי אם בתוספת העשרה ותמיכה לאחר שעות הלימוד הרשמיות.
אחד הניסיונות הבולטים בתחום זה היא תכנית שיזם משרד החינוך ב-2002, המתמקדת באזורי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל, שבהם הבעיה חריפה במיוחד. התכנית, ששמה קדם עתידים, מאתרת למעלה מ- 16,000 תלמידי בתי ספר תיכוניים בעלי פוטנציאל למידה גבוה, ותומכת בהם במהלך לימודיהם לקראת תעודת בגרות ברמה מוגברת באנגלית, במתמטיקה ובמדעים. מכון ברנקו וייס הוא אחד המפעילים הראשיים של תכנית קדם עתידים זה תשע שנים וכיום הוא מופקד על 90 בתי ספר (5,000 תלמידים) המשתתפים בתכנית.
מהערכה של התכנית אשר הוזמנה על ידי מכון ברנקו וייס עולה, כי התמקדות ישירה במורים בבתי הספר עשוייה לשפר משמעותית את הישגי התכנית ולהגדיל את מספר משתתפי התכנית שיבחרו להיבחן בבחינות הבגרות במתמטיקה ובמדעים בחמש יחידות, וגם יתמידו במגמות אלה ויעברו את הבחינות בהצלחה.
לפיכך, מכון ברנקו וייס מתכנן כעת להוציא אל הפועל תכנית שמטרתה לסייע למורים לאמץ גישה המתמקדת בתלמיד, שתאפשר להם לעבוד עם כל תלמיד באופן פרטני, לגבש יעדים אישיים לכל תלמיד, לסייע לתלמידים לפלס את דרכם על אף הקשיים ולהגיע למיצוי הפוטנציאל האישי הגלום בכל תלמיד. לשם כך מכון ברנקו וייס יכשיר את רכזי מקצועות המתמטיקה והמדעים ב-25 בתי ספר המשתתפים בתכנית קדם עתידים כדי שישמשו מלווים פדגוגיים (instructional coaches) לכ-250 מורים בבתי הספר שלהם.
רכזי המקצוע יפגשו עם מורי בית הספר אחת לשבוע, באופן פרטני וכקבוצה, הם יצפו בשעורים וייסעו למורים להגדיר יעדי למידה לכל תלמיד בכיתה. כקבוצה מורי המקצוע יגבשו יחדיו, בהובלת רכז המקצוע דרכים, ושיטות ליישום של הוראה ממוקדת-למידה ולהתאמת ההוראה שלהם ליכולות, קשיים ודרכי למידה של כל תלמיד. כחלק מהפרויקט מכון ברנקו-וייס יפתח חקר-אירוע של ביצועי הוראה מוצלחים, משימות הערכה שיסייעו למורים לאבחן קשיי למידה של תלמידים וכלי-עזר למורים להתאמת ההוראה לצרכים הפרטניים של תלמידים.
אנשי ברנקו-וייס מכוונים לכך שבתוך ארבע שנים, תכנית זו תוביל לכך שהישגי התלמידים של המורים המשתתפים יעלו בכ-10%; שיעור התלמידים הבוחרים ללמוד לחמש יחידות במתמטיקה ופיזיקה בכיתה י' יעלה ב-30% ושיעור הנשירה ממגמות אלו יפחת ב-50%.