ליווי פדגוגי למורים למתמטיקה במסלולי חמש יחידות באשדוד
העיר אשדוד תשקיע בארבע השנים הקרובות מאמצים בהיקף כלל-עירוני כדי להגדיל משמעותית את מספר תלמידי ותלמידות המתמטיקה במסלול של חמש יחידות לימוד
העיר אשדוד תשקיע בארבע השנים הקרובות מאמצים בהיקף כלל-עירוני כדי להגדיל משמעותית את מספר תלמידי ותלמידות המתמטיקה במסלול של חמש יחידות לימוד
מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של חמש יחידות בבית ספר תיכון ברחבי ישראל הולך ויורד. מגמה שלילית זו נובעת מסיבות שונות. תלמידים המעוניינים ללמוד מתמטיקה ברמה של חמש יחידות צריכים לעמוד לעתים במבחני כניסה ותנאי קבלה נוקשים. הוראה מסורתית אחידה שמתאימה לכולם תורמת גם היא למגמה זו ותלמידים שאינם משיגים ציונים גבוהים מספיק או שאינם מסוגלים לעמוד בקצב ההתקדמות של הכיתה נושרים עד מהרה למסלולי הלימוד הפחות מתקדמים.
בבתי הספר מתקיימת שונות רבה בשיטות ההוראה, שונות שמתרחבת כאשר משווים בין בתי ספר, גם בתי ספר הסמוכים זה לזה מבחינה גאוגראפית. בתוך עיר אחת, מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של חמש יחידות משתנה בין בתי הספר, ולעתים ההבדלים משמעותיים. כל בית ספר מעמיד לעצמו מטרות ומאמץ שיטות שונות ולא קיימת מערכת של שיתוף ידע ביניהם. בתי הספר אינם חולקים זה עם זה דרכים וגישות הוראה, ואינם לומדים אחד מהשני. למרות היותם בתי ספר השייכים לאותה עירייה, ועל-אף שמורים מעולים יכולים לשמש חונכים למורים חדשים, מעטים המקרים בהן מתקיימות מערכות עירוניות המאפשרות תיאום מקצועי בין בתי הספר.
העיר אשדוד המונה 250,000 תושבים, מנסה לשנות מציאות זו. באשדוד הביקוש הממוצע ללימודי מתמטיקה בתיכון ברמה של חמש יחידות הוא גבוה יחסית (16% בהשוואה לממוצע לאומי של 10%), אולם קיימים הבדלים משמעותיים בין בתי הספר. ישנם בתי ספר בעיר שבהם הביקוש עומד על אחוזים בודדים, לעומת בתי ספר אחרים שבהם 24 אחוזים מתלמידי המחזור לומדים לבגרת בהיקף של חמש יחידות במתמטיקה. על מנת להתמודד עם הבעיה, קרן אשדוד בתיאום עם עיריית אשדוד גיבשו תכנית עירונית שמטרתה לבנות את התיאום והשיתוף הנדרש, ולאפשר לבתי הספר המתקשים להסתייע בבתי הספר המצליחים יותר.
כשלב ראשון, תאתר התכנית 12-15 מורים מצוינים למתמטיקה ברמה של חמש יחידות מבתי ספר שונים, בעלי מוניטין מוכח של הצלחה, שיהפכו למלווים פדגוגיים. כל אחד מהם יחנוך מורים באופן פרטני ובקבוצות של מורים ממספר בתי ספר בעיר. הם ילמדו יחד מצפייה בנעשה בכיתות, מתיעוד וידאו ומשיטות ההוראה הטובות ביותר. המלווים יסייעו למורים הנחנכים לשנות תפיסות וגישות ולשלב שיטות הוראה חדשות לתתי-נושאים במתמטיקה. הפרויקט יתרחב מדי שנה ולאחר שלוש שנים צפויים המלווים לחנוך את כל תשעים המורים הפעילים והפוטנציאליים באשדוד.
תוך כדי כך, העיר אשדוד מתכוונת לפתח מערכת של תמיכה להגברת מספר התלמידים במסלול חמש יחידות לימוד במתמטיקה. רשת הסיוע תכלול מעקב מקוון אחר התקדמות הלמידה האישית של כל תלמיד, תמיכה בית-ספרית ועירונית לתלמידים שמתקשים ומנגנון לקבלת החלטות מתואם ביחס להעברת תלמידים בין רמות מסלולים.
עם סיום התכנית, קיימת שאיפה לראות עלייה מ-16% ל-23% במספר התלמידים שמסיימים את מסלול המתמטיקה בחמש יחידות בעיר; להכשיר כ-20 מלווים פדגוגיים מנוסים וצוות מקצועי של מורים למתמטיקה באשדוד המחויבים להישגי התלמידים ברמות גבוהות וליצור מערכת תמיכה עירונית ללמידה והוראה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 68