משימות במתמטיקה שימושית גבוהה ב-240 כיתות חט"ב במחוז מרכז
מחוז מרכז וברנקו וייס מציעים תכנית תלת שנתית המתמקדת במשימות מהעולם האמיתי
מחוז מרכז וברנקו וייס מציעים תכנית תלת שנתית המתמקדת במשימות מהעולם האמיתי
במחוז המרכז במשרד החינוך לומדים 320,000 תלמידי תיכון המתגוררים ב-56 יישובים ולומדים ב-132 בתי ספר. ב-2018, 21% מתלמידי י"ב במחוז ניגשו לבחינת הבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה. נתון זה משקף התקדמות מרשימה שהושגה כתוצאה ממאמץ רב-שנים שהשקיעו ההנהגה, המדריכים והמורים למתמטיקה במחוז. בשיתוף עם מכון ברנקו וייס, ובעזרת מספר מענקים מקרן טראמפ, מחוז המרכז פתח כיתות נוספות לחמש יחידות במתמטיקה, והקים רשת תמיכה למורים.
ואולם, מניתוח ביצועי התלמידים עולה, כפי שציינו אנשי המחוז ומכון ברנקו וייס, שקיימות עדיין מהמורות במעבר מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה, וזאת בשל הפער הקיים בין שתי המסגרות. תלמידים רבים מגיעים לכיתה י' ללא הכנה מתאימה ומתקשים להתמודד עם חשיבה מתמטית מסדר גבוה. עיקר הקושי שלהם הוא בהבנת מתמטיקה בהקשר והתמודדות עם בעיות מורכבות. הלמידה שלהם ממוקדת בטכניקה ובהכנה למבחן, ולא בהעמקת ההבנה.
כדי לגשר על הפער, המחוז ומכון ברנקו וייס התחילו לטפל בנושא זה לפני שנים אחדות, בעזרת מענק של הקרן. הם התמקדו אז ביצירת מעבר חלק יותר מכיתה ט' לכיתה י'. כעת הם מבקשים להעמיק את עבודתם בחטיבות הביניים, ולהתמקד גם בשכבות ז' ו-ח'. התכנית התלת-שנתית שהם מציעים תתמקד בתכנים של מתמטיקה שימושית, ותשלב לשם כך משימות המפותחות באוניברסיטאות בימים אלה. משימות חדשות אלה מחייבות שימוש במתמטיקה מתקדמת בהקשרים של העולם האמתי, והשאיפה היא להגיע לרמות הגבוהות של מבחן פיז"ה במתמטיקה (רמות 6-5). המחוז ומכון ברנקו וייס מעוניינים לבחור סדרה של משימות כאלה, לבנות רצף הוראה, ולהכשיר את המורים ליישום המשימות בכיתותיהם.
התהליך יחייב הכשרה ראשונית של המדריכים המחוזיים על ידי מפתחי המשימות מהאוניברסיטאות. לאחר מכן, 150 מורים למתמטיקה המלמדים ב-240 כיתות מצוינוּת וההקבצות הגבוהות יחולקו לקהילות ללמידה מקצועית שיובילו מומחים מטעם מכון ברנקו וייס ומהמחוז, בעלי מומחיות משולבת בהוראת מתמטיקה ובפדגוגיה אפקטיבית. כל קהילת למידה תקיים מפגשים בהיקף של 60 שעות שנתיות.
בקהילות הלמידה המורים ילמדו כיצד ללמד את התלמידים להתמודד בהצלחה עם המשימות החדשות. לאחר מכן, הם יתנסו בהוראת המשימות בכיתות, ויחזרו לקהילת הלמידה כדי לדווח על ההתנסות, לקבל משוב, ולשפר. המחוז ידאג לכך שתוקצה לפחות שעה שבועית אחת במשך כל שנת הלימודים להוראת המשימות החדשות. מידת ההצלחה של התכנית תימדד בעזרת כלי דיאגנוסטי שפותח במט"ח, בהתאמה לרמות 6-5 של מבחן פיז"ה במתמטיקה, והמטרה היא להגיע לכך ש-75% מהתלמידים יעמדו בדרישות אלה בעוד שלוש שנים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 400