הוראת הפיזיקה בישראל סובלת ממשבר עקב הירידה במספר המורים והביקוש המועט ללימודי המקצוע בקרב התלמידים. הכיתות לפיזיקה הן בדרך כלל קטנות והתלמידים הלומדים בהן הם קומץ תלמידים מבין המוכשרים ביותר בבית הספר. פיזיקה היא מקצוע מאתגר במיוחד, הדורש רמה גבוהה של הוראה ותשומת לב להתקדמות האישית של כל תלמיד. במקרים רבים, אלה הן דרישות שסביבת העבודה בבתי הספר מקשה לעמוד בהן.
מכון ויצמן למדע – מכון המחקר הראשון במעלה של מדינת ישראל, ממלא תפקיד מרכזי בהכשרתם המקצועית של המורים לפיזיקה בארץ. זה חמש-עשרה שנים מנהל מכון ויצמן את המרכז הארצי למורי הפיזיקה, המקיים השתלמויות, קהילות לומדות וסדנאות למורי הפיזיקה. המרכז מתכנן לצאת ביזמה למשיכת תלמידים נוספים ללימודי הפיזיקה, ולסייע בידם להתמיד ולהצליח בלימודיהם, וזאת על ידי פיתוח הוראה ברמה הממוקדת בתלמיד.
היזמה בנוייה מכמה מרכיבים:
א. בחירת צוות מובחר של מורי-אומן להוראת הפיזיקה והכשרתם לשמש חונכי הוראה;
ב. שדרוג אתר האינטרנט של המרכז הארצי על ידי הוספת מקורות, חומרי לימוד ופורומים מקוונים למורים;
ג. הקמת סוגים שונים של קבוצות לימוד למורי הפיזיקה, אשר ינוהלו בידי חונכי ההוראה.
הכוונה היא שאחרי שלוש שנות פעילות, המורים המשתתפים בתכנית ינקטו גישה משתפת יותר כלפי התלמידים ויאמצו שיטות הוראה מסקרנות ויצירתיות יותר, אשר ימשכו אל לימודי המקצוע מספר רב יותר של תלמידים, ויצליחו לגרום לתלמידים אלו להתמיד ולהצליח בלימודי הפיזיקה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 8