מאגר מקוון של טעויות אופייניות בלמידת המתמטיקה בחטיבת ביניים
פיתוח אינדקס של שגיאות אופייניות ומיסקונספציות של תלמידים בשיעורי מתמטיקה בחטיבת הביניים, ועבור בדיקת השימוש באינדקס במסגרות של התפתחות מקצועית של מורים למתמטיקה.
פיתוח אינדקס של שגיאות אופייניות ומיסקונספציות של תלמידים בשיעורי מתמטיקה בחטיבת הביניים, ועבור בדיקת השימוש באינדקס במסגרות של התפתחות מקצועית של מורים למתמטיקה.
מורה למתמטיקה בכיתה רגילה צריך להכיר את תלמידיו היטב על מנת להיות מסוגל להעריך את היכולות, הצרכים, סגנון הלמידה וקצב הלימוד של כל אחד מהם. זו משימה מורכבת מאוד, במיוחד בחטיבות הביניים בישראל, המתאפיינות במספר רב של תלמידים ובשונות רבה ביניהם. בהיתקלו בשגיאות ובקשיים של תלמידים בכיתה, יכול המורה להניח שהם נובעים מבלבול, חוסר מאמץ, חוסר ריכוז או חוסר אכפתיות מצדו של התלמיד. כתוצאה מכך, מורים מסוימים, שלא בכוונה, מלמדים לעתים באופן המגביר את התסכול והחרדה של התלמידים וגורם להם לאבד עניין בנושא ולהירתע ממנו.
המחקר הקיים כולל עדויות רבות לכך שהשגיאות האופייניות של תלמידים במתמטיקה נשנות, ובמקרים רבים, נגרמות ממיסקונספציות רווחות ואינן תוצאה של בלבול, חוסר ריכוז או חוסר ידע. בנוסף קיימות ראיות רבות שמצביעות על כך שמורים המודעים למיסקונספציות אלה יודעים לצפות אותן ולהגיב בצורה הולמת. אף על פי כן, מחקר מקיף זה שנערך במדינות רבות בעולם וגם בישראל ,אינו ממוקד במקום אחד ואינו זמין במיוחד למורים או מותאם להוראת מתמטיקה בישראל.
אוניברסיטת תל אביב מציעה לבנות מאגר מקוון מקיף של שגיאות אופייניות ומיסקונספציות בלמידה של נושאים מתמטיים מרכזיים בתכנית הלימודים בחטיבת ביניים, שיסייע למורים להיות מודעים ומוכנים יותר להתמודדות עם שגיאות אופייניות וקשיים נשנים. האינדקס יתבסס על סקירה רחבה של מחקר ישראלי ובינלאומי שהתפרסם בכתבי עת, ספרים, מחקרים וכנסים. המידע יאורגן בהתאם לנושאים מרכזיים בתכנית הלימודים ובספרי הלימוד הנהוגים כיום בישראל.
שגיאות נבחרות ומקורן יוצגו ויידונו במאגר, והוא יכלול גם הצעות למשימות אבחוניות ודוגמאות שונות של פתרונות הוראה.
בשיתוף פעולה עם ארגון המתמחה בפיתוח מקצועי של מורים, יכונס צוות פיתוח שיכלול מורים ישראלים מנוסים כדי לכתוב ולערוך את הפריטים. קבוצת ביקורת של מורים ומדריכים תתבקש להציע דרכים לשימוש בערכים ולשילובם בהוראה בבתי הספר ותספק משוב לצוות הפיתוח אודות השימוש בהם בפועל.
המאגר יכלול מדריך מקוון למשתמש עבור מורים ומורי מורים ויכלול התייחסויות מתמטיות, פסיכולוגיות ודידקטיות לסיבות שבעטיין נגרמות שגיאות אופייניות. בנוסף על כך יתקיימו סדנאות לארגונים להתפתחות מקצועית על מנת לעודדם להשתמש באינדקס בקורסים וסדנאות למורי מתמטיקה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 62