התיכון הוירטואלי ללימודי פיזיקה ומתמטיקה
התיכון הווירטואלי יזמן הזדמנות ללמידה לתלמידים בבתי ספר שאין בהם כיום אפשרות ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמה מוגברת של 5 יחידות לימוד
התיכון הווירטואלי יזמן הזדמנות ללמידה לתלמידים בבתי ספר שאין בהם כיום אפשרות ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמה מוגברת של 5 יחידות לימוד
לימודי המתמטיקה והפיזיקה ברמה מוגברת בבתי הספר העל-יסודיים בישראל מצויים במגמת ירידה. ב-2005 נבחנו כ-15,000 תלמידי י"ב בבחינות הבגרות בהיקף של 5 יחידות במתמטיקה. ב-2009 נבחנו ברמה זו רק 11,000 תלמידים. באותה שנה, רק 45 בוגרי אוניברסיטה החלו לעבוד כמורים בבתי הספר העל-יסודיים ברחבי הארץ ובד בבד כ-300 מורים ותיקים פרשו לגמלאות. הנתונים במקצוע הפיזיקה דומים – רק 8,500 תלמידים לומדים פיזיקה בכל מחזור ולמעלה משליש מבתי הספר העל-יסודיים אינם מציעים מגמת פיזיקה.
מכיוון שמתמטיקה ופיזיקה ברמות הגבוהות נחשבים מקצועות קשים, בתי הספר מעדיפים לשבץ בהם רק את התלמידים המצטיינים ביותר. מעטים הם בתי הספר המוכנים לתת סיכוי גם לתלמידים שעלולים להזדקק לתמיכה מיוחדת בנוסף לשיעורים הפרונטאליים בכיתה. כתוצאה מכך במקצועות אלה מספר התלמידים בכיתה נמוך ביותר, שיעורי הנשירה גבוהים, ובבתי הספר הקטנים יותר מספר התלמידים המעוניינים במקצועות אלה כה נמוך שאינו אינו מצדיק פתיחת מגמה.
המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) הוא מלכ"ר חשוב המפתח תכניות לימוד חדשניות למערכת החינוך בישראל. הוא מקיים מערכת יחסים ארוכת שנים עם משרד החינוך ועם ארגונים פילנתרופיים ומאחוריו ארבעים שנות פעילות מבורכת. מט"ח מעוניין לפתח, להקים ולהפעיל בית ספר תיכון וירטואלי להוראה ברמה מוגברת במתמטיקה ובפיזיקה.
התיכון הווירטואלי של מט"ח יהווה חלופה עבור תלמידים המעוניינים ללמוד מתמטיקה ופיזיקה ברמה מוגברת אך אין בבתי הספר שלהם כיתה המוקדשת למקצוע. התיכון הווירטואלי יציע לימודים פורמאליים במקצועות אלה, כולל הכנה לבחינות הבגרות. התלמידים שיירשמו לתיכון הווירטואלי של מט"ח ישתתפו בלמידה מרחוק בקבוצות של 25 תלמידים שילמדו 8-6 שעות בשבוע במשך 32 שבועות. הלימודים יכללו הוראה מתוקשבת, ניסויים וירטואליים וחניכה בקבוצות קטנות (באמצעות תכנית "נחשון").
ההנחה היא שפיתוח התיכון הווירטואלי ייתמך במימון פילנתרופי ואת ההוצאות השוטפות יתקצבו משרד החינוך, הרשויות המקומיות ורשתות החינוך השונות. על-פי התכנון, שלב הפיתוח יימשך ארבע שנים, אך יישום התכנית יחל כבר משנת הלימודים הקרובה. בשיאו, אמור התיכון הווירטואלי להעלות ב-5% את מספר התלמידים שילמדו מתמטיקה ופיזיקה לבגרות ברמה מוגברת של 5 יחידות לימוד.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 9