התאמת שיטת הוראה ממוקדת למידה ומבוססת נתונים
התאמתה של שיטת הוראה ממוקדת למידה ומבוססת נתונים למאפיינים היחודיים של הוראה ולמידה של מתמטיקה ומדעים בתיכון, וניסוי שלה בארבעים קהילות מורים בית ספריות
התאמתה של שיטת הוראה ממוקדת למידה ומבוססת נתונים למאפיינים היחודיים של הוראה ולמידה של מתמטיקה ומדעים בתיכון, וניסוי שלה בארבעים קהילות מורים בית ספריות
על מנת לסייע למורים ליישם הוראה קלינית ממוקדת-תלמיד, פרופ' (אמריטוס) מנוחה בירנבוים מבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל-אביב פיתחה מתודולוגיה שבאמצעותה מורים מאבחנים ומנטרים את התקדמות הלמידה של התלמידים כחלק מעבודתם היומיומית. הם עובדים כצוות על מנת לעשות שימוש אפקטיבי בנתונים; הם מנתחים את נתוני התקדמות הלמידה של תלמידים ומתבוננים באופן שוטף זה בכיתתו של זה; קובעים מטרות והערכות משותפות להוראה ולמידה; ומתכננים הוראה עתידית בהתאם. שיטה זו נחשבת למצליחה, אולם, היא יושמה עד כה בעיקר בבתי ספר יסודיים.
גישה ממוקדת-תלמיד המכוונת למתן מענה לקצב ולסגנון הלמידה של כל תלמיד נחוצה במיוחד בלימודי המתמטיקה והמדעים. בחטיבת הביניים, תחומי המדעים נלמדים כמקשה אחת בכיתות גדולות ומגוונות וכתוצאה מכך, מורים רבים נאלצים ללמד אל האמצע. זו אחת הסיבות למספר הנמוך של התלמידים שבוחרים במגמות מדעים בחטיבה העליונה ולשיעור הנשירה הגבוה ממסלולי המדעים ל-5 יחידות בגרות. לימודי המתמטיקה בחטיבת הביניים מתקיימים בהקבצות, אך יכולת מוגבלת לזהות יכולות וקשיים של תלמידים ולתמוך בהם בלמידתם, גורמות לכך שמעט תלמידים עולים מהקבצה נמוכה להקבצה גבוהה יותר.
כדי לגבש שיטת עבודה המבוססת על בחינה שוטפת של התקדמות הלמידה וממוקדת במענה לצרכים אישיים בכיתה בתחומי המתמטיקה והמדעים, קדימה מדע מפתחת תכנית חדשה. קדימה-מדע פנתה לפרופ' בירנבוים כדי להתאים את המתודולוגיה שלה לצרכים, לתוכן ולאתגרים המיוחדים של לימודי המתמטיקה והמדעים בחטיבה עליונה. קדימה-מדע היא עמותה הפועלת בישראל מאז שנת 2007 וחברה באחרונה למשרד החינוך במיזם משותף בהיקף של 60 מיליון שקלים חדשים לשילוב טכנולויגות בכ-100 בתי ספר ברחבי הארץ.
קדימה-מדע פועלת כעת לפתח ולנסות את המתודולוגיה של פרופ' בירנבוים בתחומי המתמטיקה והמדעים ב-20 בתי ספר. בכל אחד מהם, המורים למתמטיקה ומדעים יפעלו בצוותי תוכן, ילמדו כיצד לתכנן וליישם מדידה והערכה של למידה, יתנסו וישתפו בתובנות את עמיתהם. הם יתעדו את ההוראה בכיתה בוידאו כדי לאפשר להם לקבל משוב אישי וצוותי. התכנית תוערך כדי לבחון האם איכות ההוראה של המורים משתפרת בעקבות הטמעת הגישה, והאם בעקבות זאת יותר תלמידים אכן בוחרים במגמות המתמטיקה והמדעים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 91