קהילות להתפתחות של מורי כימיה
הקמת תשע קהילות אזוריות להתפתחות מקצועית של 150 מורים לכימיה ברמה של חמש יחידות לימוד.
הקמת תשע קהילות אזוריות להתפתחות מקצועית של 150 מורים לכימיה ברמה של חמש יחידות לימוד.
מספר התלמידים הלומדים כימיה ברמה מוגברת הוא יציב בשנים האחרונות, ועומד על כ-7,000 בשנה. עם זאת, מבדיקת הנתונים עולה שהתפלגותם בין מגזרי החברה השונים מאוד לא מאוזנת: במגזר הערבי כ-16% מבוגרי בתי-הספר התיכוניים ניגשים לבחינת הבגרות בכימיה, וביניהם לבנות יש ייצוג בולט ביותר. ואולם, מספר התלמידים במגזר היהודי נמצא בירידה, וזאת במיוחד בחינוך הממלכתי-דתי, בו רק כ- 3% מהתלמידים ניגשים לבחינת הבגרות בכימיה.
פירוש הדבר הוא שבסך הכל מעט מאוד תלמידים לומדים כימיה, וזאת על אף העובדה שבישראל יש תעשייה כימית משגשגת הכוללת תעשיית תרופות ומוצרים לחקלאות, וקהילה מדעית עתירת הישגים שהצמיחה מתוכה אחוז גבוה יחסית של חתני פרס נובל בכימיה. המספרים הנמוכים במגזר הדתי-לאומי מטרידים במיוחד. משרד החינוך צופה ש"כשל שוק" זה במגזר היהודי רק ילך ויחמיר בשנים הבאות, עקב פרישתם הקרֵבה של מורים רבים, ומתריע על כך שמתוך 700 המורים לכימיה הפועלים כיום בישראל, כבר 70% מהם הם מעל גיל 50.
לדברי המפמ"רית להוראת הכימיה במשרד החינוך, קהילת המורים בתחום לא עברה תהליכים משמעותיים של התפתחות מקצועית בשנים האחרונות, ובניגוד למורי המתמטיקה והפיזיקה, למורים לכימיה אין קהילות מקצועיות של מורים הבונים יחדיו את שיפור הפרקטיקה. כדי לתת מענה לצורך זה מציע מכון ויצמן להקים בשלוש השנים הבאות 9 קהילות אזוריות של מורים לכימיה בהן ישתתפו 150 מורים. וראשן יעמדו 18 מורי רב-אמן. המפגשים יתקיימו אחת לשבועיים ובהם ידונו המורים באסטרטגיות הוראה, ילמדו כיצד להשתמש במשימות דיאגנוסטיות, איך לאסוף נתונים המשקפים את התקדמות הלמידה של התלמיד, וכיצד ידע זה יכול להתבטא בדרכי ההוראה של המורים ולהשפיע עליהן. כל החומרים שיפותחו במסגרת הקהילות הלומדות יועלו לסביבה דיגיטלית תומכת הוראה שתעמוד לרשות המורים.
בראש התכנית יעמדו ד"ר רחל ממלוק-נעמן וד"ר רון בלונדר, מהסגל הבכיר של המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן. התכנית תיבנה על פי דגמים וידע שנצבר במכון ויצמן, במסגרת התכנית למורי הפיזיקה שהתקיימה בתמיכת קרן טראמפ, ומהניסיון הרב שנצבר במכון ויצמן בתחום של הוראת הכימיה ב-20 השנים האחרונות. משרד החינוך כבר התחייב להכיר בתכנית זו כהשתלמות מומלצת למורים, והבטיח לעודד מורים להשתתף בה באופן פעיל. קרן טראמפ התבקשה לסייע במימון עלויות הפיתוח החד-פעמיות, ומשרד החינוך יישא בהוצאות התפעול השוטפות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 154