הקמת מאגר מידע של משימות דיאגנוסטיות
הקמת מאגר מידע של משימות דיאגנוסטיות ועצמי למידה להתאמת ההוראה סביב שגיאות אופייניות של תלמידי פיזיקה בתיכון.
הקמת מאגר מידע של משימות דיאגנוסטיות ועצמי למידה להתאמת ההוראה סביב שגיאות אופייניות של תלמידי פיזיקה בתיכון.
במגמת הפיזיקה בכיתה י', מונה כיתה ממוצעת 23 תלמידים ואילו בסיום י"ב לומדים במחצית מהכיתות פחות מ-10 תלמידים בממוצע. נראה שאחת הסיבות לשיעור הנשירה הגבוה היא שיטת ההוראה שמכתיבה קצב התקדמות מהיר ואינה מותאמת לצרכים הפרטניים של כל תלמיד. גורם נוסף הוא העובדה שהרכב התלמידים בכיתות אינו אחיד; היכולות והקשיים שונים בין תלמיד לתלמיד, וכך גם סגנונות וקצב הלמידה שלהם.
עם זאת, ישנם קשיים הנובעים ממהותם הייחודית של מושגים מרכזיים בפיזיקה. תלמידים רבים מתקשים להבין מושגים אלה באופן אינטואיטיבי, הגם שלעתים מושגים אלה אף סותרים ידע קודם או ידע הנובע מניסיונם האישי של התלמידים בחיי יום-יום. לנוכח סתירות אלה, התלמידים לוקים בשגיאות ובתפיסות שגויות אופייניות. כאשר המורים מאבחנים שגיאות אלה בזמן, הם יכולים לעזור לתלמידים להתגבר על הקושי.
נושא זה נמצא בחזית המחקר בעולם, והודות לכך פותחו מבחנים המאבחנים טעויות שכיחות וחומרי לימוד. עם זאת, אין עדיין תרגום שיטתי לעברית של עזרים אלה וגם לא התאמה שלהם לתכנית הלימודים בפיזיקה. המחלקה להוראת המדעים של מכון וייצמן למדע שואפת כיום לגשר על הפער על ידי הקמת מאגר מידע של הערכות אבחון של שגיאות שכיחות ושל עצמי למידה להתאמת ההוראה, שילוו את תכנית הלימודים בפיזיקה הנהוגה בישראל.
הם מציעים לכלול במאגר המידע את הפריטים הבאים:
הפרויקט יכלול מומחה בפסיכומטריה שיבחן שילוב של מטלות ביצוע, יסייע בתיקוף ויבדוק את ההיתכנות של איסוף נתונים לגבי ביצועי תלמידים לצורך השוואה עם הנורמה והתקן. גורם בעל חשיבות עליונה בפרויקט זה הוא המורים לפיזיקה עצמם, עמם יש לפעול באופן הדוק כדי שכלים ועזרים אלה יעניקו להם ערך מוסף, וכדי שישלבו אותם בשגרת ההוראה והלמידה. לשם כך יצורפו מורים מומחים לצוות הפיתוח, והם יקיימו ניסוי פיילוט של התוצרים בכיתותיהם. 150 המורים המשתתפים בקהילות הלומדות של מכון ויצמן ישותפו אף הם ויתנו משוב.
בשלב השני, יוצגו כלי האבחון בפני מורים נוספים, בהשתלמויות ובסדנאות להתפתחות מקצועית של מורים, במטרה ליישם שיטה זו בקנה מידה רחב ועל ידי כך לצמצם את שיעור הנשירה ממגמות הפיזיקה ברמה הארצית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 101