המועצה האזורית אל-קסום מקדמת מצוינות
הוספת תשע כיתות מצוינות בחטיבות הביניים של המועצה האזורית אל-קסום כדי להגיע ל- 20% (182) בוגרי כיתות ט' עד 2025
הוספת תשע כיתות מצוינות בחטיבות הביניים של המועצה האזורית אל-קסום כדי להגיע ל- 20% (182) בוגרי כיתות ט' עד 2025
אל-קסום היא מועצה אזורית בצפון-מערב הנגב, ומערכת החינוך שלה משרתת אוכלוסייה המונה למעלה מ-60,000 אזרחים בדואים המתגוררים בכפרים קטנים הפזורים על פני שטח נרחב. המועצה האזורית אל-קסום מצויה בתחתית הדירוג הסוציו-אקונומי. תלמידי מערכת החינוך מגיעים מדי יום בתחבורה ציבורית לאחד מחמשת בתי-הספר היסודיים (עד כיתה ט') ולחמשת בתי-הספר התיכוניים. מצוינות במתמטיקה ובמדעים אינה בעדיפות גבוהה שכן בהקבצות המשודרגות במתמטיקה לומדים רק 150 תלמידים (16%), וקיימת רק כיתת מצוינות אחת באחד מבתי-הספר.
המועצה האזורית מדווחת שהמעבר לכיתה י' מהווה מכשול משמעותי ביותר, וזהו שלב שבו 22% מהתלמידים עוזבים את בתי-הספר המקומיים, חלקם נושרים מלימודים ואחרים עוברים לשני בתי- ספר בעיירות הבדואיות חורה וכסייפה. בין התלמידים שנשארו בבתי-הספר התיכוניים של המועצה האזורית, 182 התחילו את המסלול במגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות ב-2018 אך רק 15 (3.3%) תלמידים סיימו את הלימודים במגמה זו ב-2020. במועצה האזורית מאמינים שהסיבה לירידה זו בשיעור בוגרי המגמה המוגברת נובעת מהכנה לקויה בחטיבות הביניים.
כיום עומדת בראש המועצה האזורית הנהגה מקומית חדשה, המעוניינת ליצור הזדמנויות לתלמידי חטיבות הביניים בבתי-הספר המקומיים, ולחזק את המיומנויות שלהם במתמטיקה לקראת לימודים ברמת חמש יחידות. הם מציעים תכנית תלת-שנתית שתתבסס על המשאבים המקומיים, ובמסגרתה ייפתחו תשע כיתות מצוינות בשכבות ח' ו-ט'. בכיתות המצוינות התלמידים יקבלו ארבע שעות הוראה תוספתיות בשבוע, שבהן ילמדו מתמטיקה שימושית מסדר גבוה ולימודי מדעים מבוססי מתמטיקה, בהתאמה לרמות המצוינות של מבחן פיז"ה.
גוף אקדמי יצטרף לתכנית ויקים קהילות מקומיות ללמידה מקצועית עבור 20 מורי מתמטיקה ו-20 מורי מדעים. בקהילות אלה יתוודעו המורים לחומרי לימוד חדשים. במהלך השנה הראשונה, הגוף האקדמי יספק גם ליווי פדגוגי תוספתי לחמישה מהמורים בחטיבות הביניים כדי להדריך אותם בהטמעת חומרי הלימוד החדשים. חמישה רכזי מתמטיקה ישתתפו בקורס שבו יוכשרו להעניק ליווי פדגוגי שוטף למורים, כדי לסייע להם בהטמעת חומרי הלימוד החדשים בכיתות.
עשרת מנהלי בתי-הספר ישתתפו בפורום ייעודי שיוקם עבורם. המועצה האזורית תערוך השתלמויות וסדנאות למורים ולמנהלי בתי-הספר, ותכנס אספות עם ההורים של תלמידי כיתות המצוינות. במועצה האזורית משערים כי פעולות אלה יביאו לידי כך שב-2025 20% (182) מתלמידי כיתות ט' יסיימו את לימודיהם בכיתת מצוינות, ו-70% מהם יעמדו בהצלחה במבחן דיאגנוסטי המותאם לרמות המיומנות 6-5 הגבוהות ביותר של מבחן פיז"ה במתמטיקה.
מצוינות במתמטיקה ובמדעים אינה בעדיפות גבוהה שכן בהקבצות המשודרגות במתמטיקה לומדים רק 150 תלמידים (16%), וקיימת רק כיתת מצוינות אחת באחד מבתי-הספר
המעבר לכיתה י' מהווה מכשול משמעותי ביותר, וזהו שלב שבו 22% מהתלמידים עוזבים את בתי-הספר המקומיים, חלקם נושרים מלימודים ואחרים עוברים לשני בתי- ספר בעיירות הבדואיות חורה וכסייפה
במועצה האזורית מאמינים שהסיבה לירידה זו בשיעור בוגרי המגמה המוגברת נובעת מהכנה לקויה בחטיבות הביניים